Braumeister 20 liter - her gikk det galt - forslag til rengjøring

Hei, er nybegynner og det gikk skikkelig galt ifm. siste brygging. Vet ikke helt hva som skjedde, kanskje brukte jeg for mye malt, men resultatet ble i alle fall at jeg fikk en god del malt mellom maltrør og beholder ifm. at jeg skulle røre i malten under meskeprosessen. Jeg hadde lest et sted at dette kunne være lurt for å få bedre utbytte. Men uansett så gikk det litt tid før jeg oppdaget at pumpa hadde stoppet(blokkert av malt), og da var det ikke annet å gjøre enn å avbryte meskingen og starte rengjøring. Selve beholderen og pumpen var lett å rengjøre. Beholderen ble raskt blank og fin, men varmespiralen inne i beholderen var det verre med. Denne er stedvis misfarget/oksydert? av et brunt/svart belegg(pga. at malt har ligget en stund mot røret og blitt oppvarmet/brent?). Belegget er veldig tynt, men vanskelig eller omtrent umulig å få vekk. Ser nærmest ut som spiralen har fått et slags oksydskikt. Er det noen som har et forslag til hvordan spiralen kan rengjøres? Eller betyr det ikke noe at den er litt misfarget?
 
Hei, er nybegynner og det gikk skikkelig galt ifm. siste brygging. Vet ikke helt hva som skjedde, kanskje brukte jeg for mye malt, men resultatet ble i alle fall at jeg fikk en god del malt mellom maltrør og beholder ifm. at jeg skulle røre i malten under meskeprosessen. Jeg hadde lest et sted at dette kunne være lurt for å få bedre utbytte. Men uansett så gikk det litt tid før jeg oppdaget at pumpa hadde stoppet(blokkert av malt), og da var det ikke annet å gjøre enn å avbryte meskingen og starte rengjøring. Selve beholderen og pumpen var lett å rengjøre. Beholderen ble raskt blank og fin, men varmespiralen inne i beholderen var det verre med. Denne er stedvis misfarget/oksydert? av et brunt/svart belegg(pga. at malt har ligget en stund mot røret og blitt oppvarmet/brent?). Belegget er veldig tynt, men vanskelig eller omtrent umulig å få vekk. Ser nærmest ut som spiralen har fått et slags oksydskikt. Er det noen som har et forslag til hvordan spiralen kan rengjøres? Eller betyr det ikke noe at den er litt misfarget?
Kaustisk soda tar det meste:). Men vær forsiktig!!!
 
Takk for svar så langt. Jeg har også googlet litt og ser at noen generelle råd knyttet til rengjøring av rustfritt stål er bruk av eddik og/eller matolje. Noen som har noen erfaring med dette?
 
Er ikke det der overkill for oss i de aller fleste sammenhenger? Jeg vasker egentlig sjelden noe annet enn gjæringskarene - og på dem ville jeg ikke bruke det der. Kjelene bare skyller jeg, og gnikker litt på dem med skrubbesvamp. En gang i blant fjerner jeg belegg med kaustisk - som ikke er spesielt dyrt.
Ref. "vær forsiktig med kaustisk soda". Har du en kort bruksanvisning?
 
@Finn Berger det er beregnet på vask av melkeanlegg. Jeg har brukt det ved vask av min Speidel, og en kasserolle med mother of all fastbrent indisk currygryte. Fungerer veldig godt.
Tviler ikke på at det er bra, men sikkert ikke noe vi egentlig trenger å bruke rutinemessig. Så den krukka til 900 spenn ville nok vare rimelig lenge her i huset. Og da er det enklere med en boks kaustisk soda i pulverform fra Biltema til de få gangene man trenger noe kraftig. Men må bare være forsiktig når man bruker det - men det må man sikkert med det stoffet fra Felleskjøpet, også?
 
Tviler ikke på at det er bra, men sikkert ikke noe vi egentlig trenger å bruke rutinemessig. Så den krukka til 900 spenn ville nok vare rimelig lenge her i huset. Og da er det enklere med en boks kaustisk soda i pulverform fra Biltema til de få gangene man trenger noe kraftig. Men må bare være forsiktig når man bruker det - men det må man sikkert med det stoffet fra Felleskjøpet, også?
Noen anbefalinger for hvordan kaustisk soda brukes? Blandes ut og sprayes på? Blandes ut i vann direkte i karet? I tilfelle hvilket blandingsforhold og temperatur på vannet?
 
Er ikke det der overkill for oss i de aller fleste sammenhenger? Jeg vasker egentlig sjelden noe annet enn gjæringskarene - og på dem ville jeg ikke bruke det der. Kjelene bare skyller jeg, og gnikker litt på dem med skrubbesvamp. En gang i blant fjerner jeg belegg med kaustisk - som ikke er spesielt dyrt.
Når min "evighets dunk" med PBW er tom - kjøpte 22.5 kg bøtta, så blir det nok det stoffet fra Felleskjøpet. Flytende så er enklere å løse opp enn pulveret PBW og kaustisk soda.
 
Når min "evighets dunk" med PBW er tom - kjøpte 22.5 kg bøtta, så blir det nok det stoffet fra Felleskjøpet. Flytende så er enklere å løse opp enn pulveret PBW og kaustisk soda.
For alle tre gjelder at du bør bruke verneutstyr, bl.a. vernebriller, men PBW virker likevel å være i en klasse under de to andre.

Når jeg bruker kaustisk soda, blir det fort nokså svett og ubekvemt, men det er uaktuelt å ta sjanser. Du vil ikke ha en sprut av det der inn på øyet. Men å bruke noen av dem rutinemessig er uaktuelt. Og hvor ofte er det egentlig nødvendig å ty til dem? Det eneste vaskemiddelet jeg normalt bruker, er maskinoppvaskmiddel, som jeg bruker i gjæringskarene (PET) sammen med en mjuk svamp. Meske- og kokekjelene holder det å skylle av, og det som sitter av skit, kan gnis lett vekk med en svamp med skrubbeflate. Det bygger seg opp et gulaktig belegg over tid i kokekjelen, og det fjerner jeg med kaustisk soda, for da duger ikke noe annet. Men det går sikkert minst tredve brygg mellom hver gang jeg gjør det.
 
Hei, er nybegynner og det gikk skikkelig galt ifm. siste brygging. Vet ikke helt hva som skjedde, kanskje brukte jeg for mye malt, men resultatet ble i alle fall at jeg fikk en god del malt mellom maltrør og beholder ifm. at jeg skulle røre i malten under meskeprosessen. Jeg hadde lest et sted at dette kunne være lurt for å få bedre utbytte. Men uansett så gikk det litt tid før jeg oppdaget at pumpa hadde stoppet(blokkert av malt), og da var det ikke annet å gjøre enn å avbryte meskingen og starte rengjøring. Selve beholderen og pumpen var lett å rengjøre. Beholderen ble raskt blank og fin, men varmespiralen inne i beholderen var det verre med. Denne er stedvis misfarget/oksydert? av et brunt/svart belegg(pga. at malt har ligget en stund mot røret og blitt oppvarmet/brent?). Belegget er veldig tynt, men vanskelig eller omtrent umulig å få vekk. Ser nærmest ut som spiralen har fått et slags oksydskikt. Er det noen som har et forslag til hvordan spiralen kan rengjøres? Eller betyr det ikke noe at den er litt misfarget?
Jeg har selv 2 Speidler (20- og 50L) og støtter Finn Berger i at Kaustisk er noe som fungerer for meg. Selv rengjør jeg mine sånn 1-2 ggr. årlig med stoffet.

Speidel sitt system gjør røring i mesken unødvendig så lenge en holder seg innenfor maltmengdene de er beregnet for. Ved brygging av store øl som f.eks. imperial stout kan det dog være gunstig å pause meskingen, løsne litt på vingemutteren og rotere maltrøret en 1/4 omdreining et par ganger i løpet av meskingen. Dette er dog mest for å unngå kanalisering i mesken.
 
Tilbake
Topp