BrewDog - mesketid 30 minutter? (White IPA)

nanoTAPP

Administrator
Jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på BrewDog sin DIY 2017 oppskrift på #94 White Noise, en White IPA.

Der står det oppført mesketid på 30 minutter og på 67 grader C. Noen synspunkter på det, da jeg synes det er lite iht til hva jeg har lært, men jeg tenker også at BrewDog vet hva de gjør?

OG skal være 1.060.

Takknemlig for noen synspunkter på om jeg skal følge oppskriften eller andre erfaringer på denne.
 

Vedlegg

  • 94.PNG
    94.PNG
    117,2 KB · Sett: 83
  • 94.pdf
    1 MB · Sett: 5
Det vil nok variere fra system til system. Kan fint holde hos BrewDog, og kanskje også hos deg, men det vet man bare om man tester :) Kjøp litt jod på apoteket og ta en test etter 30 minutter, så ser du om stivelsen er konvertert. Hvis ikke mesker du litt lengre ;)
 
Det vil nok variere fra system til system. Kan fint holde hos BrewDog, og kanskje også hos deg, men det vet man bare om man tester :) Kjøp litt jod på apoteket og ta en test etter 30 minutter, så ser du om stivelsen er konvertert. Hvis ikke mesker du litt lengre ;)

Takk for svar, oppskriftene til BrewDog opererer med tider fra alt fra 25 min, til 90 min. i mesketid, så det var derfor jeg "stusset" på denne, for jeg har alltid sett i "norske" oppskrifter 60 min.
Jeg har en Grainfather, og har faktisk jod stående for jeg forsøkte å sjekke dette tidligere på et brygg for å følge en teori jeg leste på nettet om nettopp mesketid. Men jeg fikk lest andre steder at selv om du avdekker med jod at stivelsen er konvertert etter ca. 30 min, så er det andre sukkerarter som blir frigjort som kommer "godt med", uten at jeg er kjemiker og forstår helt prosessene.

Men takk for tips. :)
 
Ingen skam å meske i 60 minutter som jeg pleier å si! ;) Jeg mesker stort sett alltid i 60 minutter selv (single step infusion). Enkelte ganger noe lengre, med utmesk. Gahr bruker f.eks. ofte 45 minutter hos 7Fjell, så det er vel bare noe du må prøve deg fram til på eget system.
 
Ingen skam å meske i 60 minutter som jeg pleier å si! ;) Jeg mesker stort sett alltid i 60 minutter selv (single step infusion). Enkelte ganger noe lengre, med utmesk. Gahr bruker f.eks. ofte 45 minutter hos 7Fjell, så det er vel bare noe du må prøve deg fram til på eget system.
Er vel kanskje greit å påpeke at når 7Fjell bruker 45min til sammen på hvert steg så bruker de ganske lang tid fra et steg til det neste også :)

...også varierer det med hvor mye sirkulasjon/røring man har. Har erfart at lengre mesketid kan kompensere for null røring/sirkulasjon til en viss grad.
 
Se på OG/FG i oppskriften og gjæren du bruker, og mesk deretter er mitt forslag.

Okey?, den skjønte jeg ikke.

Jeg vet OG og FG, og T-58 gjær blir brukt, men hvordan kan jeg vite når mesking burde være ferdig ut fra de parameter?, måle OG underveis i meskingen?
 
Okey?, den skjønte jeg ikke.

Jeg vet OG og FG, og T-58 gjær blir brukt, men hvordan kan jeg vite når mesking burde være ferdig ut fra de parameter?, måle OG underveis i meskingen?

Altså, det forutsetter forsåvidt hva slags utgjæring du forventer av gjæren, hvis du er kjent med den før. Poenget var egentlig at man bør ikke alltid henge seg opp i mesketider og temperaturer i oppskrifter. Det holder å ha en forståelse med hva evt forskjellige temperaturer gjør, og så tilpasse eget oppsett for å treffe verdiene og ende opp med noe som ligner på ølet man prøver å klone.

F.eks så kanskje de har oppnådd full konvertering, men vil ikke tillate full enzymaktivitet for å kanskje ikke gjøre vørteren så gjærbar som et 60 min steg ville gjort. For deg er det egentlig litt irrelevant, for oppsettet ditt oppfører seg nok annerledes, og de bruker nok egen husgjær som oppfører seg slik og slik etc.
 
Da satt den forklaringen. Takk skal du ha. :)

Jeg kjenner ikke gjærtypen, det er en tørrgjær (T-58) og en substitute til orginalgjæren, så da forsøker jeg og smaker resultatet om en drøy mnd +. :)
 
Da satt den forklaringen. Takk skal du ha. :)

Jeg kjenner ikke gjærtypen, det er en tørrgjær (T-58) og en substitute til orginalgjæren, så da forsøker jeg og smaker resultatet om en drøy mnd +. :)

Men. Se her. I oppskriften er det OG 1.060. FG 1.012. Dvs 79% utgjæring. T-58 er oppgitt å ha en utgjæring på 70%... Allerede der er du noen prosentpoeng short. Og i tillegg, hvis du mesker en halvtime på 67, så kan du bli enda mer short siden du mesker for litt hemmet utgjæring (spørs selvsagt hva referansen til Fermentis er mtp 70% utgjæring). Det kan jo for all del hende at du treffer helt fint. Men tallene sier at du ikke vil gjøre det. Så derfor er det viktig å tilpasse til det man har å jobbe med. Når man har noen brygg i baklomma så blir jo dette lettere siden man har flere notater å myse på og justere deretter.
 
Tilbake
Topp