Brewly W-34/70

Jeg mener jeg har hørt noe skummelt om at en sjokolade bestlt fra Sverige på nett kan bli forferdelig dyr pga. tollbehandlingsgebyr. Noe nytt som innføres. Det vil vel gjelde tørrgjær, også?
 
Jeg mener jeg har hørt noe skummelt om at en sjokolade bestlt fra Sverige på nett kan bli forferdelig dyr pga. tollbehandlingsgebyr. Noe nytt som innføres. Det vil vel gjelde tørrgjær, også?
Det kommer ann på om den gitte nettbutikken man handler fra har VOEC. Her er hva hjemmebryggeriet.no sier om saken:

Norway:
Tracked shipping with UPS costs from 149 NOK depending on order size/weight. MVA and customs fees (Toll) are included in the prices.

Som betyr at de har lagt in toll og mva i prisene sine som betyr at posten ikke trenger å gjøre den jobben og dermed ingen fortollingsgebyr :)

Fra wiki: VOEC-ordningen (VAT On E-Commerce; direkte oversatt merverdiavgift på netthandel) er en ordning hvor utenlandske nettbutikker krever inn norsk merverdiavgift fra privatpersoner som handler i utenlandske nettbutikker. For at VOEC skal kunne benyttes må Nettbutikken være registrert hos den norske skatteetaten. Kunden betaler dermed merverdiavgift på lik linje som om de hadde handlet hos en norsk bedrift, men slipper å bli ilagt fortollingsgebyr fra fraktselskapet.
 
Sist redigert:
Jeg mener jeg har hørt noe skummelt om at en sjokolade bestlt fra Sverige på nett kan bli forferdelig dyr pga. tollbehandlingsgebyr. Noe nytt som innføres. Det vil vel gjelde tørrgjær, også?
Hjemmebryggeriet er muligens registeret som en norsk virksomhet. På samme måte som f.eks. CDON.

Fikk er gebyr på ca 400 når jeg bestilte fra Humlegården, de opplyser også at norsk moms ikke er inkludert. Så da gir der mening.
 
Jeg mener jeg har hørt noe skummelt om at en sjokolade bestlt fra Sverige på nett kan bli forferdelig dyr pga. tollbehandlingsgebyr. Noe nytt som innføres. Det vil vel gjelde tørrgjær, også?
Hjemmebryggeriet har VOEC, så det er trygt å bestille derfra.

Ellers alt du bestiller fra utlandet må fortolles (men noen unntak), og firmaet som gjør dette for deg vil få betalt for det. F. eks tar Posten 149kr for fortolling av varer med verdi opptil 3000kr, og 299 for fortolling av varer med verdi over 3000kr, næringsmidler, varer med særavgifter m.m.

I tillegg er det tollsats på gjær - så du må betale 21% av kjøpesummen, og 15% MVA.

Så man må være forsiktig med bestillinger fra utlandet.
 
Hjemmebryggeriet har VOEC, så det er trygt å bestille derfra.

Ellers alt du bestiller fra utlandet må fortolles (men noen unntak), og firmaet som gjør dette for deg vil få betalt for det. F. eks tar Posten 149kr for fortolling av varer med verdi opptil 3000kr, og 299 for fortolling av varer med verdi over 3000kr, næringsmidler, varer med særavgifter m.m.

I tillegg er det tollsats på gjær - så du må betale 21% av kjøpesummen, og 15% MVA.

Så man må være forsiktig med bestillinger fra utlandet.
Fra Tolletatens side:

Merk deg at ikke alle varer kan handles i VOEC-ordningen. Disse varene er ikke omfattet:
  • næringsmidler (f.eks. mat, drikke, kosttilskudd, vitaminer),
  • varer med restriksjoner (f.eks. legemidler, våpen, alkohol, tobakk)
  • varer med særavgifter (f.eks. sukker, drikkevareemballasje smøreoljer, hvitevarer med klimagass)

Handler du slike varer, vil de fortsatt bli fortollet på vanlig måte, og du må betale ordinære importavgifter uansett sendingens verdi. Du vil også måtte betale fortollingsgebyr til transportøren.


Spørsmålet er om reglene omgås litt her av Hjemmebryggeriet?
 
Har vært i kontakt med hjemmebryggeriet.no. Dersom vi kjøper et større parti f.eks. 100 stk får vi et ganske bra avslag. Dersom jeg har regnet riktig, 21-22,- kr pr pakke ferdig levert i Norge.

Dersom noen har interesse av å være med på et samkjøp, send meg en PM med hvor mange så koordinerer jeg med @Kloakk. Så slipper vi å spamme tråden med dette.

Prisen din blir 21-22 kr pr 12g pakke og eventuelt postens satser for sending. Maks pris blir 79,- for den billigste Norgespakken.
Har talt kjapt over og vi mangler nå kun en bestilling på 10 pakker før jeg sender.
 
Da ser det jo straight nok ut. Men om jeg ikke husker feil, tar fraktbyråene seg godt betalt for den jobben der:(.
Det gjør de helt sikkert, men jeg ser på det sånn, 36 kr pr pakke inklusive alt(ved kjøp av 20 pakker) for å ha favoritt lagergjæren levert på dørstokken, ja det betaler jeg med glede :)
 
Sist redigert:
Det gjør de helt sikkert, men jeg ser på det sånn, 36 kr pr pakke inklusive alt(ved kjøp av 20 pakker) for å ha favoritt lagergjæren levert på dørstokken, ka det betaler jeg med glede :)
Ja, for all del. Jeg mistenkte bare at det kunne ligge en skummel overraskelse rundt hjørnet.
 
Oppdatering fra hjemmebryggeriet, når og om jeg får noe videre svar vet jeg ikke, men krysser fingrene :)

Markedsføringsjobben du har gjort for Hjemmebryggeriet her bør du nesten godtgjøres for. For øvrig er det en på HBT som skryter voldsomt av den Engelske Ale varianten som skal konkurerre med S-04. Heller ikke den er helt lik.


Jeg har muligens funnet et firma for de som vil lage sin egen variant av samme w34/70.
Jeg er helt sikker på at AEB, Brewly og deler av Gozdawa sine kommer fra samme sted.

https://brewtek.se/sv/

Packaging: 500 g vacuum sachets in 10 kg cartons,11,5 g gas packed sachets can be produced on demand.
1. Crown Pilsner yeast W34-70 ingen forklaringer er nødvendig her
2. Crown Lager yeast Berlin Style ingen forklaringer er nødvendig her

ALE YEAST / ALEJÄST
3. Crown Scottish ale yeast Jeg har ikke funnet tilsvarende stamme hos andre produsenter
4. Crown Burton Style ale yeast Må være Nottingham utfra beskrivelse.
5. Crown English ale jeast Whitbread
6. Crown American ale Beer yeast Chico
7. Crown weiss beer yeast Vanskelig å si så mye om denne står ingenting om utgjæring. Er det en slags variant av WB-06 er den uinteressant med altfor høy utgjæring og har generelt for lite med klassisk tysk hveteøl å gjøre. Brewly oppgir 80% utgjæring på sin hvetegjær. Gozdawa har dog en med lavere utgjæring, jeg mistenker at denne kommer fra en annen produsent. Bildene ser anderledes ut enn, enn de som tilsynelatende kommer fra brewtek.
8. Crown Belgian Style Beer yeast Interessant nok kaller Gozdawa denne for Rochefort
9. Crown Boston style beer yeast Conan


Blir ikke overrasket om vi ser noen av disse med Finest (Bryggselv), Ølbrygging eller Brewshop logo.
 
Tilbake
Topp