Kloakk
Norbrygg-medlem
Først så vil jeg legge til at 5 SG per døgn, er når den har kommet ordentlig i gang, som regel 3-4 dager. Jeg har sett litt i loggene og her er hva jeg kan dele om de 5 siste bryggene med Brewly. OG 1.044 til 1.052, FG 1.006 til 1.012. Alle brygg med 21 liter til gjæring.Med 5 SG per døgn bør en vørter som starter på 1052 være på 1020 etter 6-7 døgn. Min erfaring ble at det tok 17 døgn. Riktignok gjæret jeg på 10C istedenfor 12C, men det burde ikke føre til en slik stor forskjell. Siden du er den med mest erfaring på denne gjæren, hva tror du forskjellen ligger i?
#63 1/2 liter 1.gen slurry @10 grader + @16 grader 2 siste dagene. Oksygenert 90 sekunder. Pitch 21.05, fatet 01.06, totalt 11 dager.
#64 24 gram tørr @12 grader rett i vørter, 2 døgn senere hadde ikke starter opp så jeg kastet 24 gram tørr til i karet + @16 grader de 2 siste dagene. Første pitch 02.06, fatet 19.06, totalt 17 dager.
#67 24 gram(rehydrert) @12, ingenting skjedde på 2 døgn, satt temp @14 og oksygenerte 90 sekunder, startet noen timer senere. Pitch 30.06, fatet 17.07, totalt 17 dager. Dette var uten tvil da jeg skjønte at 2 pakker rehydrert eller ikke holder ikke alene og fikk inntrykk av at rehydrering og oksygen betyr mye for denne gjæra.
#69 36 gram(rehydrert) @12 grader + @16 grader de 2 siste dagene. 90 sekunder oksygenering. Pitch 09.08, fatet 21.08, totalt 12 dager.
#71 1/2 liter 1. gen slurry @12 grader + @16 grader de 2 siste dagene. 90 sekunder oksygenering. Pitch 27.08, fatet 04.09, totalt 9 dager.
La meg legge til at 1/2 liter slurry er ca, jeg henter slurry sammen med en slump øl som jeg oppbevarer i en 3 liter kolbe som starter merkingen på 1 liter. Den bunnfeller 1 døgn før den dekanteres og pitches så tettheten av celler er langt fra hva den kunne vært og derfor bruker jeg det som på øyemål ser ut som 1/2 liter
Konklusjonen min er i alle fall at med rehydrering og oksygen så holder 36 gram til 21 liter med en OG på opp til 1.052(har ikke prøvd høyere). Og at oksygen ser ut til å være viktigere enn rehydrering, narurlig nok. Dette er jo en læringskurve for meg også, men la meg si det jeg oppfatter som viktigst og kanskje for mange ikke særlig innbydende, men essensielt for denne gjæra.
Den krever mer oppmerksomhet, den vil altså gjerne rehydreres, den vil så absolutt ha en godt oksygenert vørter og man burde selvfølgelig ha kontroll på temperatur, den kan la seg vente på om ikke de forholdene blir lagt til rette. Det er disse tingene jeg forstår at appellerer til mange med Fermentis sin 34/70, for med den kan du nesten kaste 1 pakke(uåpnet) i vørteren og sette på badet så blir det omtrent samme ølet som om du brukte 4 poser @10 grader.
Men jeg lyver ikke når jeg sier at med Brewly 34/70 gjort riktig har jeg aldri kjent en så ren smak i noen av mine lagere og knapt de som kan kjøpes kommersielt heller, og DET, appellerer til meg, og som sagt smaken er som baken og hele den pakka, men for meg har Fermentis omtrent blitt som en ale gjær hva krisp og ren angår
Når det bare roer seg over nyttår skal jeg få tatt en splitbatch så jeg kan være sikker på at hva jeg opplever har rot i virkeligheten, men pr nå er det som natt og dag på de to produsentene av 34/70, og jeg ser virkelig frem til å høre hva dere andre erfarer