Brewly W-34/70

Burde sikkert vært stilt i tråden for dumme spørsmål dette. Men, bare for å være sikker. Dersom jeg dropper rehydrering og oksygenering; da bare sprinkler jeg den jevnt over vørter og kjører "set and forget"? Altså ingen grunn til å agitere gjærkaret for å være sikker på at alt er godt blandet? Etter at gjæren har fått sine 30 minutter, og vel så det, med ro - vel og merke.
Jeg pleier bare å rugge litt på karet. Sikkert unødvendig, altså.
 
Burde sikkert vært stilt i tråden for dumme spørsmål dette. Men, bare for å være sikker. Dersom jeg dropper rehydrering og oksygenering; da bare sprinkler jeg den jevnt over vørter og kjører "set and forget"? Altså ingen grunn til å agitere gjærkaret for å være sikker på at alt er godt blandet? Etter at gjæren har fått sine 30 minutter, og vel så det, med ro - vel og merke.
Er iaff. det jeg har gjort på den batchen jeg har på gjæring nå... Starta pent og rolig opp etter snaue 24 timer, bygde seg pent og rolig opp til en kräusen på 2-2,5cm og plopper som en metronom. Temperatur 10-11 grader, 3 poser på 26L og går nå på sjette dagen.
 
Da står det 23 liter moderne lager til gjæring med Brewly! Langmesket så fikk litt bedre utbytte enn planlagt og endte opp med en OG på 1,050. Ølet er humlet med 100 gram Loral. Blingset under oppveiingen av bitterhumlen og tilsatte dobbel mengde av hva jeg hadde planlagt, så da måtte jeg hive meg rundt og skrive om humleskjemaet. Endte opp på ca. samme antall IBU og med et humleskjema jeg egentlig synes ser bedre ut enn det jeg opprinnelig hadde tenkt, så kanskje hell i uhell :p

Her er oppskriften slik det endte opp etter "humletabben":


Når jeg skulle tilsette tørrgjøren tok jeg den direkte ut fra kjøleskapet, men merket når jeg skulle sprinkle gjæren at det var litt gjær som klistret seg langs kantene i pakken, og klarte av samme grunn heller ikke få all gjæren ut av posene - jeg så det lå litt igjen i bunnen når jeg skulle kaste det jeg trodde var de tomme posene (!). Jeg antar jeg skulle ha tatt posene ut for å temperere de på et tidligere tidspunkt? Ut over det regner jeg med det ikke vil ha noen innvirkning på sluttproduktet...

Når jeg i Lallemand sin gjærkalkulator tar utgangspunkt i Diamond og legger inn dataene mine, så kalkulerer den at jeg trenger tre pakker. Jeg pitchet 4, men det ble som nenvt en del gjær som ikke havnet i dunken. Men vil tro det var mindre enn en pakke, så jeg tror nok det skal være nok gjær.

Ølet står forøvrig på 11 grader. Jeg ser på tilten at den nå etter drøye 12 timer har krøpet ned ett poeng til 1,049. Ingen aktivitet i gjærlåsen enda. Jeg verken rehydrerte eller oksygenerte. Blir spennende dette :)
 
Da står det 23 liter moderne lager til gjæring med Brewly! Langmesket så fikk litt bedre utbytte enn planlagt og endte opp med en OG på 1,050. Ølet er humlet med 100 gram Loral. Blingset under oppveiingen av bitterhumlen og tilsatte dobbel mengde av hva jeg hadde planlagt, så da måtte jeg hive meg rundt og skrive om humleskjemaet. Endte opp på ca. samme antall IBU og med et humleskjema jeg egentlig synes ser bedre ut enn det jeg opprinnelig hadde tenkt, så kanskje hell i uhell :p

Her er oppskriften slik det endte opp etter "humletabben":


Når jeg skulle tilsette tørrgjøren tok jeg den direkte ut fra kjøleskapet, men merket når jeg skulle sprinkle gjæren at det var litt gjær som klistret seg langs kantene i pakken, og klarte av samme grunn heller ikke få all gjæren ut av posene - jeg så det lå litt igjen i bunnen når jeg skulle kaste det jeg trodde var de tomme posene (!). Jeg antar jeg skulle ha tatt posene ut for å temperere de på et tidligere tidspunkt? Ut over det regner jeg med det ikke vil ha noen innvirkning på sluttproduktet...

Når jeg i Lallemand sin gjærkalkulator tar utgangspunkt i Diamond og legger inn dataene mine, så kalkulerer den at jeg trenger tre pakker. Jeg pitchet 4, men det ble som nenvt en del gjær som ikke havnet i dunken. Men vil tro det var mindre enn en pakke, så jeg tror nok det skal være nok gjær.

Ølet står forøvrig på 11 grader. Jeg ser på tilten at den nå etter drøye 12 timer har krøpet ned ett poeng til 1,049. Ingen aktivitet i gjærlåsen enda. Jeg verken rehydrerte eller oksygenerte. Blir spennende dette :)
Jeg ser at du planlegger å øke temperaturen etter 7 dager på 11C
Jeg har en Bohemian Pilsner(OG 1052) med Brewly som jeg gjæret på 10C før jeg flyttet den til et rom med 16C for Diacetyl rest og lot den gjære seg ferdig der. Jeg ønsket en SG på 1020 før jeg begynte å øke temperaturen og det tok 16 dager. Det blir interessant å se hvor lang tid ditt gjæringsforløp tar, men jeg foreslår at du kontrollsjekker SG før du begynner å øke temperaturen.
 
Jeg ser at du planlegger å øke temperaturen etter 7 dager på 11C
Jeg har en Bohemian Pilsner(OG 1052) med Brewly som jeg gjæret på 10C før jeg flyttet den til et rom med 16C for Diacetyl rest og lot den gjære seg ferdig der. Jeg ønsket en SG på 1020 før jeg begynte å øke temperaturen og det tok 16 dager. Det blir interessant å se hvor lang tid ditt gjæringsforløp tar, men jeg foreslår at du kontrollsjekker SG før du begynner å øke temperaturen.
Jeg har aldri opplevd at den bruker så lang tid, faktisk så tror jeg ikke noen av bryggene verken på 10 eller 12 grader ikke har vært ferdig utgjæret på 2 uker.

Siden jeg er lat, OG, liter og antall pakker på det brygget?
 
Når jeg skulle tilsette tørrgjøren tok jeg den direkte ut fra kjøleskapet, men merket når jeg skulle sprinkle gjæren at det var litt gjær som klistret seg langs kantene i pakken, og klarte av samme grunn heller ikke få all gjæren ut av posene - jeg så det lå litt igjen i bunnen når jeg skulle kaste det jeg trodde var de tomme posene (!). Jeg antar jeg skulle ha tatt posene ut for å temperere de på et tidligere tidspunkt? Ut over det regner jeg med det ikke vil ha noen innvirkning på sluttproduktet...
Samme erfaring med tempererte pakker.. Kan seff være at det var starsanrester igjen på åpninga.. spraya dem og rista av, venta 2min og rev dem åpne..
 
Jeg har aldri opplevd at den bruker så lang tid, faktisk så tror jeg ikke noen av bryggene verken på 10 eller 12 grader ikke har vært ferdig utgjæret på 2 uker.
Min erfaring er også at det normalt tar 2 uker.
Dette er et split batch 50 liters brygg (OG 1052) hvor vørteren er fordelt i 2 x 25 liters gjæringskar. Et kar har Lallemand Diamond og det andre Brewly.
Jeg laget en starter av 2 pakker av hver gjærtype i 2.5 liter starter. Dette gir hver starter ca 550 billion cells i følge Brewer's friend som er nok for hvert brygg.
Diamond ble ferdig etter 15 dager. Brewly tok 3 uker. Begge karener sto i samme rom og skulle derfor ha samme forhold under gjæringen, så det er merkelig. Det var første gang jeg bruker disse gjærtypene så jeg har ingen erfaringstall fra tidligere brygg.
 
Min erfaring er også at det normalt tar 2 uker.
Dette er et split batch 50 liters brygg (OG 1052) hvor vørteren er fordelt i 2 x 25 liters gjæringskar. Et kar har Lallemand Diamond og det andre Brewly.
Jeg laget en starter av 2 pakker av hver gjærtype i 2.5 liter starter. Dette gir hver starter ca 550 billion cells i følge Brewer's friend som er nok for hvert brygg.
Diamond ble ferdig etter 15 dager. Brewly tok 3 uker. Begge karener sto i samme rom og skulle derfor ha samme forhold under gjæringen, så det er merkelig. Det var første gang jeg bruker disse gjærtypene så jeg har ingen erfaringstall fra tidligere brygg.
550 milliarder celler burde gjøre jobben ja, jeg har aldri satt starter rett fra tørrgjær, men hvor langt tid tok det for de forskjellige å gjære ut starteren? Og hvor lenge sto de i kjøleskapet før dekantering og pitch? Har det vært noe som helst H2S under gjæringa?

@Ravneklo, kanskje du har noe å tilføye i forhold til gjæringstid?
 
Samme erfaring med tempererte pakker.. Kan seff være at det var starsanrester igjen på åpninga.. spraya dem og rista av, venta 2min og rev dem åpne..
Jeg syns ikke det henger så mye igjen(knipser alltid på pakka til slutt), vel utenom det du nevner med fuktighet hvor det har vært klippet, men jeg er rimelig sikker på at det er høyere % fuktighet i Brewly gjæra enn det er i Fermentis sin, gjær-kornene er også betraktelig større.
 
Egentlig ikke...evigheter siden jeg stressa med hurtigmetoden og ble dedikert set'n forget-disippel... Måler SG to ganger; første gang før pitch og siste gang ved omstikk før flasking..
Hurtigmetoden har ikke jeg heller brukt, men en diacetyl rast på slutten er jo greit, jeg gjør den 2-5 poeng fra antatt FG, og jeg glemmer at ikke "alle" har tilt eller lignende :p
 
hvor langt tid tok det for de forskjellige å gjære ut starteren? Og hvor lenge sto de i kjøleskapet før dekantering og pitch?
Siden dette var en split batch hvor jeg ønsker å sammenligne disse to gjærtypen var målet å ha samme forhold for begge.
Jeg har kun en stirplate så starterene var laget med en dags mellomrom. Diamond ble laget først og Brewly dagen etter.
Mine startere følger en standard prosedyre. Jeg bruker en 5 liters kolbe for hver starter. Spraymalt plus gjærnæring kokes i kolben for 20 minutter og kjøles deretter ned til ca 30C. Gjær tilsettes og kolben settes på røreren. Starteren står på røreren fra ca 1300 til 2300. Deretter slås røren av da jeg ikke liker å ha den gående igjennom natten uten tilsyn. Normalt er gjæringen ferdig i løpet av 24 timer og settes deretter kaldt. en starter blir dekantert rett før de ble tilført gjæringskaret
Selve bryggingen startet dagen etter at starterne hadde stått kaldt i henholdsvis 24 og 48 timer. Brewly var den som kun fikk 24 timer.
Gjæren var med andre ord meget fersk og vital.
 
Begge gjæringer har vært normale.
Første SG måling ble tatt etter 11 dager. Da var Diamond SG 1020 og Brewly SG 1031. Brewly hadde litt gjær flytende på overflaten, men ble ristet noe for å bringe gjær tilbake i suspension.
 
Jeg ser at du planlegger å øke temperaturen etter 7 dager på 11C
Jeg har en Bohemian Pilsner(OG 1052) med Brewly som jeg gjæret på 10C før jeg flyttet den til et rom med 16C for Diacetyl rest og lot den gjære seg ferdig der. Jeg ønsket en SG på 1020 før jeg begynte å øke temperaturen og det tok 16 dager. Det blir interessant å se hvor lang tid ditt gjæringsforløp tar, men jeg foreslår at du kontrollsjekker SG før du begynner å øke temperaturen.

Det er bare et tentativt gjæringsforløp det som ligger i oppskriften, basert på hvordan det gjerne bruker å se ut når jeg har benyttet meg av WLP940 Mexican lager. Jeg bruker å jekke opp temperaturen til 16 grader etter ca. 2/3 av gjæringsforløpet er gjennomført for å ta en diacetylrast, men mest av alt for å sørge for god (og kanskje noe raskere) utgjæring. Gjærer med Tilt så har kontinuerlig kontroll på hvor jeg ligger an. Men enig, blir spennende å se hvordan gjæringsforløpet på denne utarter seg. Foreløpig ser det meget rolig ut..
 
Hvis OG=1047 og FG=1008 når du 2/3 av gjæringsforløpet når SG=1021. Jeg øker til 16C når SG=1020 så vi følger en ganske lik rutine.
Det blir interessant å se om ditt gjæringsforløp er hurtigere mitt.
 
Hvis OG=1047 og FG=1008 når du 2/3 av gjæringsforløpet når SG=1021. Jeg øker til 16C når SG=1020 så vi følger en ganske lik rutine.
Det blir interessant å se om ditt gjæringsforløp er hurtigere mitt.

Basert på oppstarten så vil jeg si dette går veeeeeldig tregt. Halvannet døgn har gått, og det virker ikke å ha skjedd noe som helst... Har aldri opplevd en så treg start med noen gjær noen gang. Begynner å tenke at jeg ikke gjorde meg (eller gjæren for den saks skyld) noen tjeneste når jeg droppet oksygeneringen.
 
Samme erfaring med tempererte pakker.. Kan seff være at det var starsanrester igjen på åpninga.. spraya dem og rista av, venta 2min og rev dem åpne..

Da er det ikke bare meg med samme erfaring da. Tviler på det er rester fra Star san som er synderen, for gjæren var klistret til veggen av pakken fra topp til bunn.
 
Begynner å tenke at jeg ikke gjorde meg (eller gjæren for den saks skyld) noen tjeneste når jeg droppet oksygeneringen.
Jeg oksygenererte både Diamond karet og Brewly karet i 90 sekunder. Likevel brukte Brewly gjæren vesentlig mer tid enn Diamond gjæren.
Kanskje det er normalt at Brewly tar lengre tid.
 
Jeg oksygenererte både Diamond karet og Brewly karet i 90 sekunder. Likevel brukte Brewly gjæren vesentlig mer tid enn Diamond gjæren.
Kanskje det er normalt at Brewly tar lengre tid.

Men det var da voldsomt til god tid den skulle ha behov for likvel da :p hehe...
 
Brewly tar det hele med ro, holder seg stødig og spiser ca 5 SG poeng pr. døgn.
Med 5 SG per døgn bør en vørter som starter på 1052 være på 1020 etter 6-7 døgn. Min erfaring ble at det tok 17 døgn. Riktignok gjæret jeg på 10C istedenfor 12C, men det burde ikke føre til en slik stor forskjell. Siden du er den med mest erfaring på denne gjæren, hva tror du forskjellen ligger i?
 
Tilbake
Topp