Brewly W-34/70

Med 5 SG per døgn bør en vørter som starter på 1052 være på 1020 etter 6-7 døgn. Min erfaring ble at det tok 17 døgn. Riktignok gjæret jeg på 10C istedenfor 12C, men det burde ikke føre til en slik stor forskjell. Siden du er den med mest erfaring på denne gjæren, hva tror du forskjellen ligger i?
Først så vil jeg legge til at 5 SG per døgn, er når den har kommet ordentlig i gang, som regel 3-4 dager. Jeg har sett litt i loggene og her er hva jeg kan dele om de 5 siste bryggene med Brewly. OG 1.044 til 1.052, FG 1.006 til 1.012. Alle brygg med 21 liter til gjæring.

#63 1/2 liter 1.gen slurry @10 grader + @16 grader 2 siste dagene. Oksygenert 90 sekunder. Pitch 21.05, fatet 01.06, totalt 11 dager.

#64 24 gram tørr @12 grader rett i vørter, 2 døgn senere hadde ikke starter opp så jeg kastet 24 gram tørr til i karet + @16 grader de 2 siste dagene. Første pitch 02.06, fatet 19.06, totalt 17 dager.

#67 24 gram(rehydrert) @12, ingenting skjedde på 2 døgn, satt temp @14 og oksygenerte 90 sekunder, startet noen timer senere. Pitch 30.06, fatet 17.07, totalt 17 dager. Dette var uten tvil da jeg skjønte at 2 pakker rehydrert eller ikke holder ikke alene og fikk inntrykk av at rehydrering og oksygen betyr mye for denne gjæra.

#69 36 gram(rehydrert) @12 grader + @16 grader de 2 siste dagene. 90 sekunder oksygenering. Pitch 09.08, fatet 21.08, totalt 12 dager.

#71 1/2 liter 1. gen slurry @12 grader + @16 grader de 2 siste dagene. 90 sekunder oksygenering. Pitch 27.08, fatet 04.09, totalt 9 dager.

La meg legge til at 1/2 liter slurry er ca, jeg henter slurry sammen med en slump øl som jeg oppbevarer i en 3 liter kolbe som starter merkingen på 1 liter. Den bunnfeller 1 døgn før den dekanteres og pitches så tettheten av celler er langt fra hva den kunne vært og derfor bruker jeg det som på øyemål ser ut som 1/2 liter :)

Konklusjonen min er i alle fall at med rehydrering og oksygen så holder 36 gram til 21 liter med en OG på opp til 1.052(har ikke prøvd høyere). Og at oksygen ser ut til å være viktigere enn rehydrering, narurlig nok. Dette er jo en læringskurve for meg også, men la meg si det jeg oppfatter som viktigst og kanskje for mange ikke særlig innbydende, men essensielt for denne gjæra.

Den krever mer oppmerksomhet, den vil altså gjerne rehydreres, den vil så absolutt ha en godt oksygenert vørter og man burde selvfølgelig ha kontroll på temperatur, den kan la seg vente på om ikke de forholdene blir lagt til rette. Det er disse tingene jeg forstår at appellerer til mange med Fermentis sin 34/70, for med den kan du nesten kaste 1 pakke(uåpnet) i vørteren og sette på badet så blir det omtrent samme ølet som om du brukte 4 poser @10 grader.

Men jeg lyver ikke når jeg sier at med Brewly 34/70 gjort riktig har jeg aldri kjent en så ren smak i noen av mine lagere og knapt de som kan kjøpes kommersielt heller, og DET, appellerer til meg, og som sagt smaken er som baken og hele den pakka, men for meg har Fermentis omtrent blitt som en ale gjær hva krisp og ren angår :)

Når det bare roer seg over nyttår skal jeg få tatt en splitbatch så jeg kan være sikker på at hva jeg opplever har rot i virkeligheten, men pr nå er det som natt og dag på de to produsentene av 34/70, og jeg ser virkelig frem til å høre hva dere andre erfarer :)
 
Takk for et meget utfyllende svar. Dette er god informasjon å ha med seg.
Nå er jo min prosess litt anderledes siden jeg satte en 2.5 liter starter på 2 pakker, men det virker som gjæren tar litt mer tid første gangen den brukes.
Mitt Brewly brygg ser ut til å ha stoppet på en FG=1012 som ser greit ut. Mange av mine brygg med wlp830 ender også der.
Gjæringskaret med Diamond endte på 1008.
Du skriver at FG på dine brygg varierte mellom 1.006 og 1.012. Var det en korrelasjon mellom FG og bruk av fersk/slurry?
 
Takk for et meget utfyllende svar. Dette er god informasjon å ha med seg.
Nå er jo min prosess litt anderledes siden jeg satte en 2.5 liter starter på 2 pakker, men det virker som gjæren tar litt mer tid første gangen den brukes.
Mitt Brewly brygg ser ut til å ha stoppet på en FG=1012 som ser greit ut. Mange av mine brygg med wlp830 ender også der.
Gjæringskaret med Diamond endte på 1008.
Du skriver at FG på dine brygg varierte mellom 1.006 og 1.012. Var det en korrelasjon mellom FG og bruk av fersk/slurry?
Ja og nei, helt klart at en god halvliter med slurry drar samme ølet 1-2 poeng lengre ned, men av de bryggene er noen mesket på 64 grader i 90 minutter mens andre hadde 67 grader på 60 minutter. Og det brygget med lavest FG(1006) var en kombinasjon av lav mesketemperatur, lang mesketid og 20% hurtigris(Ris-lager) så ikke så rart den gikk dit.

I Brewfather har jeg lagt inn 83% attenuation som standard :)
 
Greit.
Mitt brygg har et 2-trinns meskesjema: 62C i 60 min og 70C i 30 min.
Da tror jeg vi kan regne med at en FG rundt 1010 er forholdsvis nornalt for denne gjæren.
 
Greit.
Mitt brygg har et 2-trinns meskesjema: 62C i 60 min og 70C i 30 min.
Da tror jeg vi kan regne med at en FG rundt 1010 er forholdsvis nornalt for denne gjæren.
OG 1.042-45 lander på 1.007-8 Viennaen med en OG på 1.050 lander på 1.010-12 så ja 1.010 er en fin gjennomsnitt :)
 
Min har nå jobbet seg ned 2 SG poeng på snart to døgn. Litt i stuss på hva jeg skal gjøre nå. Står på 11 grader, så kan eventuelt vurdere å jekke opp tempen en grad eller to.
 
Min har nå jobbet seg ned 2 SG poeng på snart to døgn. Litt i stuss på hva jeg skal gjøre nå. Står på 11 grader, så kan eventuelt vurdere å jekke opp tempen en grad eller to.
Skal du gjøre tiltak ville jeg tilsatt O2, kan nesten garantere at det vil få fart på sakene. Jeg opplever ikke at den er i nærheten så temperatur-sensitiv som den er O2-sensitiv, og tro det eller ei, jeg opplever det som en stort pluss at når den ikke får behovene dekket så roer den ned å "venter" på bedre forhold, alternativet er jo at den finner veier rundt O2 mangel og da, ja da venter det usmaker i fremtiden.
 
Skal du gjøre tiltak ville jeg tilsatt O2, kan nesten garantere at det vil få fart på sakene. Jeg opplever ikke at den er i nærheten så temperatur-sensitiv som den er O2-sensitiv, og tro det eller ei, jeg opplever det som en stort pluss at når den ikke får behovene dekket så roer den ned å "venter" på bedre forhold, alternativet er jo at den finner veier rundt O2 mangel og da, ja da venter det usmaker i fremtiden.

Ja, det er det jeg er redd jeg må gjøre.

@Reinhard10 når begynte du å se aktivitet I gjærlåsen på din batch med Brewly?
 
Hva gjærer du på? Noe du kan se gjennom?

Nei, gjærer på unitank. Tilt viser 2 poeng ned. Blow off er det ingen aktivitet i, så ser dårlig ut. Det kan nok være at den rett og slett ikke er produsert på samme måte som Fermentis og Lallemand sin gjær, og dermed trenger oksygen. Står jo og på pakken, så var kanskje dumt å trosse produsenten og dine erfaringer :D
 
Nei, gjærer på unitank. Tilt viser 2 poeng ned. Blow off er det ingen aktivitet i, så ser dårlig ut. Det kan nok være at den rett og slett ikke er produsert på samme måte som Fermentis og Lallemand sin gjær, og dermed trenger oksygen. Står jo og på pakken, så var kanskje dumt å trosse produsenten og dine erfaringer :D
Aha, og om du kun følger med tilt så ville jeg ikke stolt på de poengene, jeg elsker mine egne tilt'er ikke misforstå, just sayin :) Og nei det syns jeg ikke, om det du først og fremst er ute etter er en gjær som gjør bryggedagen enklere og du allerede var fornøyd med Fermentis, så skjønner jeg godt at du droppet både rehydrering og O2 for å se om Brewly kunne levere bedre med samme enkelheten, så ingen grunn til å skjemmes over det :)

Vil du derimot få litt fortgang og mest sannsynlig redde batchen vil jeg anbefale å gi vørteren en god dose O2 og kanskje øke 1 grad i samme slengen :)
 
Aha, og om du kun følger med tilt så ville jeg ikke stolt på de poengene, jeg elsker mine egne tilt'er ikke misforstå, just sayin :) Og nei det syns jeg ikke, om det du først og fremst er ute etter er en gjær som gjør bryggedagen enklere og du allerede var fornøyd med Fermentis, så skjønner jeg godt at du droppet både rehydrering og O2 for å se om Brewly kunne levere bedre med samme enkelheten, så ingen grunn til å skjemmes over det :)

Vil du derimot få litt fortgang og mest sannsynlig redde batchen vil jeg anbefale å gi vørteren en god dose O2 og kanskje øke 1 grad i samme slengen :)

Jeg stoler heller aldri 100 prosent på Tilten, men ingen aktivitet der eller i blow off ville vært litt for tilfeldig til ikke å stemme... Men skal ta en SG måling for sikkerhets skyld.

Tenkte som deg å heve tempen noe, og tilsette litt oksygen. Jaja, så lenge det blir øl (og forhåpentligvis godt) så blir jeg fornøyd :)
 
Jeg stoler heller aldri 100 prosent på Tilten, men ingen aktivitet der eller i blow off ville vært litt for tilfeldig til ikke å stemme... Men skal ta en SG måling for sikkerhets skyld.

Tenkte som deg å heve tempen noe, og tilsette litt oksygen. Jaja, så lenge det blir øl (og forhåpentligvis godt) så blir jeg fornøyd :)
Jeg mente ikke at tilten tar feil på den måten at SG er gått lengre ned enn tilten sier, men heller at den ikke har gått ned i det hele tatt, så trenger ikke ta noen prøve for min del, og jeg vet det sies at gjæra spiser mens den deler seg, men helt ærlig så syns jeg ikke blow off'en starter før det har 3 doblet seg med gjær i fermzillaen med Brewly, Fermentis derimot den spiser fra pitch:p
 
Sist redigert:
Jeg mente ikke at tilten tar feil på den måten at den er gått lengre ned, men heller at den ikke har gått ned i det hele tatt, så trenger ikke ta noen prøve for min del, og jeg vet det sies at gjære spiser mens den deler seg, men helt ærlig så syns jeg ikke blow off'en starter før det har 3 doblet seg med gjær i fermzillaen.

Prøven var for min egen del ;)

Normalt sett, selv når jeg brygger lager (fersk gjær), så er gjæringen i gang innen 12 timer (jevn aktivitet I blow off). Derfor dette er helt uvant.

Fermentis sin versjon har jeg faktisk aldri forsøkt selv, har begrenset erfaring med tørrgjær. Du solgt inn Brewly så godt at jeg tenkte jeg måtte teste den først :) Men smakte nettopp en pils brygget av en kompis som var gjæret med Fermentis sin versjon. Jeg må si den smakte super clean og crisp, så jeg skal teste den og, samt Diamond.

Ai, ai, ai! Et par timer siden jeg var innom bryggerommet nå, men måtte ta meg en titt, og jaggu var det ikke litt sporadisk aktivitet. Kom noen solide jevne klukk før det roet seg igjen. Mulig jeg skal legge O2 flaska på hylla litt til..

EDIT: ca. Hvert 7ish sekund nå. Så det er i gang. Puh. Dette var nervepirrende :D
 
Sist redigert:
Har kanskje ikke så mye med 34/70 å gjøre, men siden det er så god aktivitet her og jeg ikke er noen dreven lager brygger..
Prøvde wlp800 for første gang nå, god aktivitet og fin cleen aroma, men er et normalt med så mye topp-gjær
Trodde det het undrergjæring jeg :rolleyes:
4 dagen, skal jeg prøve å "slå" den ned på no måte?

IMG_2835.jpeg
 
Har kanskje ikke så mye med 34/70 å gjøre, men siden det er så god aktivitet her og jeg ikke er noen dreven lager brygger..
Prøvde wlp800 for første gang nå, god aktivitet og fin cleen aroma, men er et normalt med så mye topp-gjær
Trodde det het undrergjæring jeg :rolleyes:
4 dagen, skal jeg prøve å "slå" den ned på no måte?

Vis vedlegget 54532
Hehe, kan fint være godt med gjær selv om det er undergjæret, menne anbefalt temperatur er 10-13 grader, hva ligger du på?
 
Prøven var for min egen del ;)

Normalt sett, selv når jeg brygger lager (fersk gjær), så er gjæringen i gang innen 12 timer (jevn aktivitet I blow off). Derfor dette er helt uvant.

Fermentis sin versjon har jeg faktisk aldri forsøkt selv, har begrenset erfaring med tørrgjær. Du solgt inn Brewly så godt at jeg tenkte jeg måtte teste den først :) Men smakte nettopp en pils brygget av en kompis som var gjæret med Fermentis sin versjon. Jeg må si den smakte super clean og crisp, så jeg skal teste den og, samt Diamond.

Ai, ai, ai! Et par timer siden jeg var innom bryggerommet nå, men måtte ta meg en titt, og jaggu var det ikke litt sporadisk aktivitet. Kom noen solide jevne klukk før det roet seg igjen. Mulig jeg skal legge O2 flaska på hylla litt til..

EDIT: ca. Hvert 7ish sekund nå. Så det er i gang. Puh. Dette var nervepirrende :D
Litt spenning må enn ha i hverdagen :p Med det sagt, har det ikke startet opp innen 24 til 36 timer så pleier jeg justere mengden gjær, de beste ølene med denne gjæra er definitivt 1-3. generasjon slurry for mitt vedkommende og det skyldes nok det høye antallet celler, jeg bruker som sagt 3 pakker på 21 liter og da tilsetter jeg O2 før pitch.

Men min(lille) erfaring, selv med mye slurry, er at den har det ikke travelt, der tar 12 til 24 timer selv da :)
 
Sist redigert:
Ja det var jo ikke så halvgærnt, men joda jeg merker stor forskjell på krausen når det overstiger 14 grader med de lager-gjæren jeg har testet :) Slå ned er vel neppe nødvendig, de spretter vel rundt og koser seg tenker jeg, opp og ned og rundt i tull, akkurat som det skal :)
 
Tilbake
Topp