Da står det 23 liter moderne lager til gjæring med Brewly! Langmesket så fikk litt bedre utbytte enn planlagt og endte opp med en OG på 1,050. Ølet er humlet med 100 gram Loral. Blingset under oppveiingen av bitterhumlen og tilsatte dobbel mengde av hva jeg hadde planlagt, så da måtte jeg hive meg rundt og skrive om humleskjemaet. Endte opp på ca. samme antall IBU og med et humleskjema jeg egentlig synes ser bedre ut enn det jeg opprinnelig hadde tenkt, så kanskje hell i uhell
Her er oppskriften slik det endte opp etter "humletabben":
Powerful and easy to use tool for your brewing needs
share.brewfather.app
Når jeg skulle tilsette tørrgjøren tok jeg den direkte ut fra kjøleskapet, men merket når jeg skulle sprinkle gjæren at det var litt gjær som klistret seg langs kantene i pakken, og klarte av samme grunn heller ikke få all gjæren ut av posene - jeg så det lå litt igjen i bunnen når jeg skulle kaste det jeg trodde var de tomme posene (!). Jeg antar jeg skulle ha tatt posene ut for å temperere de på et tidligere tidspunkt? Ut over det regner jeg med det ikke vil ha noen innvirkning på sluttproduktet...
Når jeg i Lallemand sin gjærkalkulator tar utgangspunkt i Diamond og legger inn dataene mine, så kalkulerer den at jeg trenger tre pakker. Jeg pitchet 4, men det ble som nenvt en del gjær som ikke havnet i dunken. Men vil tro det var mindre enn en pakke, så jeg tror nok det skal være nok gjær.
Ølet står forøvrig på 11 grader. Jeg ser på tilten at den nå etter drøye 12 timer har krøpet ned ett poeng til 1,049. Ingen aktivitet i gjærlåsen enda. Jeg verken rehydrerte eller oksygenerte. Blir spennende dette