Brewly W-34/70

Litt oppdatering om mine forsøk med denne gjæren...

Brygget en nordtysk pils i går med OG 1.052. Hadde bestemt meg for å teste gjæren på 14grader denne gangen og pitchet 2 poser tørt rett i karet etter overføring kl. 15.00 i går.

07.00 i dag slo det meg at jeg hadde muligens underpitcha litt...2 poser på 26L, selv om temperaturen var over 12 grader så jeg gikk og kikket til karet. Tynt hvitt skumlag, og nok trykk til at gjærlåsen var på punktet rett før den begynte å boble. 09.00 var krausen vokst og gjærlåsen boblet greit.

Så langt ser atferden derfor lik ut med Fermentis sin versjon...
 
Koblet opp tappelinjen i kveld, og her er første glass fra fatet etter 24 dager. Ølet ser mindre hazy ut enn jeg forventet. Mangler fortsatt litt på karboneringen, pussig nok. Klarer ikke å detektere noen usmaker, til tross for en trang fødsel med null O2, null rehydrering, og sen oppstart. Ølet har et fruktig preg og sitrusaktig smak, men det tror jeg nok kan tilskrives humlen (100 gram Loral). Sånn sett var det kanskje dumt å teste denne gjæren på et slikt øl, og ikke en standard pils som hadde gitt meg et bedre referansepunkt. Jeg har dog trua på ølet - det er godt, og ser ikke bort i fra at jeg kommer til å bruke Brewly igjen i en mer klassisk pils!

20220107_204021-min.jpg
 
Sist redigert:
Nå begynner det å skje ting, minstemann har(fordi vi ville hjelpe barnehagen som blei truet med å stenge ned pga lavt antall barn) tilvenningsuke som betyr at jeg har huset for meg selv, vært spandabel og gitt gjæra 2,6 gram fermaid o og det er vidundermedisin :)
Vis vedlegget 55076
Fatet denne i dag, den har nå stått 16 dager totalt, 13 dager på 12 grader og de 3 siste på 16 grader, stabil FG på 1.011 de 3 siste døgn.

Ingen svovel under gjæringen og heller ingen andre usmaker jeg la merke til i FG prøven.. Så da gjenstår modning, regner med det blir til i begynnelsen av mars :)
 
Ja da var ris lageren satt til gjæring, det blei bryggedagen fra helve*e med den støkkeste mesken jeg noen sinne har hatt. Og risskall det er jeg tydeligvis for kul for, ja for det er vel sykt mye kulere å måtte ta ut maltrøret, tømme vørteren over i 2 bøtter for så å skylle ut halvkilo malt/ris fra bryggemaskinen etter at det rant inn hullene til å løfte maltrøret?

Og med en meskeeffektivitet på 88% så måtte det tilsettes noen liter vann, men det får gå, oppskriften bruker akkurat 50 gram Sorachi Ace så mer var det ikke å hente uansett.

Kom meg nå i mål til slutt og rakk akkurat vaske og rydde før det var middag. Vørteren havna på 1.048 og ikke 1.045, men det går nok ubemerket forbi. Ca 0,4dl Brewly slurry som fikk ca 24 timer i kjøleskapet fra gårsdagens fating av Viennaen.

Rikelig med oksygen, gjærnæring og Fermaid O ved pitch :)
IMG_20220117_083232_copy_1568x2091.jpg
IMG_20220117_091703_copy_1625x2168.jpg
IMG_20220117_153008_copy_1681x2241.jpg
IMG_20220117_155357_copy_1668x2224.jpg
 
Har ikke mesket med ris, men jeg putter havre og annet som kan "støkke mesken" i en meskepose sammen med resten av gristen.
Jeg tror jeg ble noe ivrig med røringen denne gangen, vurderer å prøve å bare meske inn pilsnermalten først så helle risen på toppen og ikke røre i det hele tatt.

Skal få kjøpt meg risskall og begynne å fukte malten før kverning, men hjelper ikke det så får det bli meskeposen. Jeg har blitt veldig glad i rutinene jeg har med sirkulering og røring før vorlauf og skylling, men men, går det ikke, så går det ikke, og da får det bli meskeposen :)
 
Har ikke mesket med ris, men jeg putter havre og annet som kan "støkke mesken" i en meskepose sammen med resten av gristen.
Partiklene i seg sjøl kan være bare halve problemet når du har råfrukt som en betydelig del av gristen. Den andre halvdelen er beta-glukaner, som tykner mesken, og meskeposen stenger dessverre ikke dem ute:).

Grei redegjørelse her: http://howtobrew.com/book/section-3/how-the-mash-works/the-protein-rest-and-modification

NB. Problemet oppstår ikke når du bruker mais eller ris, som har lite av beta-glukaner. Store mengder umalta hvete eller havre er vel det du mest sannsynlig vil kunne oppleve problemer med. Normalt skal det greie seg å kjøre opp til utmesktemperatur (76-78 grader) for å senke viskositeten, men bruker du mer enn 10%, kan det hende en beta-glukanase-rast (40-48 grader i 20 min) vil være nyttig, og bruker du mer enn 20% er det anbefalt. Dette i følge hva Palmer sier i den nyeste utgaven av How to Brew, s.243-244.

Nåja, det er vel ris og mais som skaper problemer for sånt øl som brygges med lagergjær, så dette er kanskje ikke så nyttig:rolleyes:.
 
Dag 6 og den er ferdig, satt opp til 16 og lar den ligger der et par tre dager. Pittelitt svovel på slutten, men tenker det er fine.
Vis vedlegget 55358
Nå blei bryggettrangen for stor så i dag ble denne fatet, den gikk fra 1.048 til 1.006 på 5 dager på 12 grader. Fikk ytterligere 3 døgn på 16 grader, raskeste lagerøl jeg har erfart, muligens en liten overpitch der, jaja FG prøven smakte lovende så er vel ingen grunn til bekymring :)
 
Fatet mitt første brygg med Brewly i går, 25l. stod totalt 3uker. 10-11grader i starten avlsutta 3 døgn på 16grader før kaldkræsj.
Planen var 1.049 / 1.011, men det ble 1.052 og stabil FG på 1.008. Rehydrerte 3pakker og kjørte en dose oksygen med karb.sten.
Ser på tilt-skjemaet at det tok 3døgn før det begynte å skje noe, men da jobbet den pent nedover.

Jeg tok ut 1 - 1,5dl gjær fra bunn av ståltanken min (ventil) og helte nybrygget Spalt-pils rett på gjærkaka. Tok jeg ut for mye møllers tran/gjær ?
Gav en ny dose oksygen og satt tempen på 12grader. Med frykten i tankene om at jeg hadde fjernet for mye gjær gav jeg enda en dose oksygen etter 9timer. (boka sier vel 10timer, men jeg skulle i seng..) Nå i kveld er det svak bobling i gjærlåsen, så det er vel ingen grunn til å helle noe gjær tilbake.
 
Fatet mitt første brygg med Brewly i går, 25l. stod totalt 3uker. 10-11grader i starten avlsutta 3 døgn på 16grader før kaldkræsj.
Planen var 1.049 / 1.011, men det ble 1.052 og stabil FG på 1.008. Rehydrerte 3pakker og kjørte en dose oksygen med karb.sten.
Ser på tilt-skjemaet at det tok 3døgn før det begynte å skje noe, men da jobbet den pent nedover.

Jeg tok ut 1 - 1,5dl gjær fra bunn av ståltanken min (ventil) og helte nybrygget Spalt-pils rett på gjærkaka. Tok jeg ut for mye møllers tran/gjær ?
Gav en ny dose oksygen og satt tempen på 12grader. Med frykten i tankene om at jeg hadde fjernet for mye gjær gav jeg enda en dose oksygen etter 9timer. (boka sier vel 10timer, men jeg skulle i seng..) Nå i kveld er det svak bobling i gjærlåsen, så det er vel ingen grunn til å helle noe gjær tilbake.
Vil tro at med såpass med O2 vil det gå strålende, og alt etter hvor lenge du kald kræsjet være nok gjær :)
 
Karboneringstester eksperimentell nordtysk pils i dag; Nordlichter Pils... Weyermann Exstra pale, syre- og bisquitmalt, spalt til teoretiske 41IBU og gjæra med Brewly... Med bare 9 dager siden flasking kjenner jeg at dette er heeelt i nordtysk gate... blir meeget interessant å smake igjen i mars :)
 
Det var fart på Brewly-gjærkaka. Brukte 6 dager fra 1.050 til 1.008 på 12c. Fristende å starte karbonering av den nå før fating på dag 14.
 
Et heldig uhell får vi vel kalle det. Jeg planla en Munich Helles med 2nd generasjon av Brewly gjæren min, men pga feil med vekta ble det dobbel dose av Perle humle ved 70 min. Dette gav en IBU på 42.5 istedenfor 25.3. Ølet ble brygget 11.01.22. Smaksprøvene denne uken viser at jeg har 50 liter med nydelig Tysk pilsner! Jeg sammenlignet med en Lederer i dag. Lik humlebitterhet, men min versjon har litt mer maltfylde som ventet siden dette var brygget som en Helles. Absolutt et øl jeg kommer til å brygge igjen. Brewly gjæren er absolutt en vinner!
 
Jeg lurer på om Strømmen skal begynne å selge AEB. I januar skrev Mats at de skulle få inn en ny tørrgjærprodusent så snart hjemmebrygger pakker var på plass. Han forventet at dette var i februar/ mars.
Jeg ser nå at AEB har 11g pakker på sidene sine. Da vil vi muligens få svar på om AEB er identisk med Brewly, slik jeg har argumentert for at de antakelig er.


Nå skal det også sies at Mauribrew er i ferd med å re-brande seg til nytt navn og Brewhouse. Det kan muligens være disse Mats hadde i tankene. Tida vil vise.
 
@Kloakk du har brygget en del med Brewly W34/70. Er den like tilgivende som Fermentis sin mhp. temperatur?
Jeg har ikke prøvd over 16 grader, men jeg likte ikke fruktigheten når jeg gikk over 12 grader. Til sammenligning så syns jeg Fermentis sin er mer fruktig gjæret på 12 grader enn Brewly på 16 grader :)

Jeg syns det stemmer veldig godt at fermentis sin 34/70 ikke gir økt esterer ved høyere temperatur, men jeg syns heller ikke den er nøytral uansett temperatur. Nå er både frakt og pris økt på Brewly, så nå om dagen kjører jeg Diamond, den er neeesten like nøytral som Brewly, nok til at jeg ikke vil betale mer enn jeg behøver for lagergjær.

Jeg kjøpte min første murstein(500g) med US-05 for ikke så lenge siden, jeg veide opp 20 grams doser og pakket de i klipsposer. Hvis den siste klipsposen gir like godt øl og et forventet resultat går jeg nok over til å kjøpe Diamond også i mursteiner :)
 
Sjekket akkurat opp:

www.hjemmebryggeriet.no: 42 poser Brewly a 12 gram + 149 i frakt: 1367
olbrygging.no: 500 gram Fermentis W34/70 + 71 i frakt: 1266

Så en hundrings ekstra for å slippe å pakke om og unngå potensiell kontaminering er OK for meg :)
Ja ser det ikke blir så gæli når jeg sammenligner med Diamond heller.
Screenshot_20221018_172648_com.android.chrome.jpg

Har du konto der og er du innlogget? For jeg får ikke 149 i frakt. Men ser ut som de har fikset noe rabatt ved kjøp av flere pakker, så må kanskje ta en bestilling derfra likevel før frosten kommer :)
 
Tilbake
Topp