Jepp..H2S fra den bohemen du satt på gjærkaka?
Kan seff være temperaturen...Det finner jeg ut når jeg setter en nordtysker på tørrgjær ila uka..
Jepp..H2S fra den bohemen du satt på gjærkaka?
Jeg har gjæra Brewly på 14 grader, ingen H2S da.Jepp..
Kan seff være temperaturen...Det finner jeg ut når jeg setter en nordtysker på tørrgjær ila uka..
Fatet denne i dag, den har nå stått 16 dager totalt, 13 dager på 12 grader og de 3 siste på 16 grader, stabil FG på 1.011 de 3 siste døgn.Nå begynner det å skje ting, minstemann har(fordi vi ville hjelpe barnehagen som blei truet med å stenge ned pga lavt antall barn) tilvenningsuke som betyr at jeg har huset for meg selv, vært spandabel og gitt gjæra 2,6 gram fermaid o og det er vidundermedisin
Vis vedlegget 55076
Har ikke mesket med ris, men jeg putter havre og annet som kan "støkke mesken" i en meskepose sammen med resten av gristen.Ja da var ris lageren satt til gjæring, det blei bryggedagen fra helve*e med den støkkeste mesken jeg noen sinne har hatt.
Jeg tror jeg ble noe ivrig med røringen denne gangen, vurderer å prøve å bare meske inn pilsnermalten først så helle risen på toppen og ikke røre i det hele tatt.Har ikke mesket med ris, men jeg putter havre og annet som kan "støkke mesken" i en meskepose sammen med resten av gristen.
Dag 6 og den er ferdig, satt opp til 16 og lar den ligger der et par tre dager. Pittelitt svovel på slutten, men tenker det er fine.Og så var det liv, det hjelper med en seriøs slurrypitch hva lagtid angår(9 timer). Gjærer på 12 grader. Da kan jeg endelig legge meg med letta hjerte.
Vis vedlegget 55252
Partiklene i seg sjøl kan være bare halve problemet når du har råfrukt som en betydelig del av gristen. Den andre halvdelen er beta-glukaner, som tykner mesken, og meskeposen stenger dessverre ikke dem ute.Har ikke mesket med ris, men jeg putter havre og annet som kan "støkke mesken" i en meskepose sammen med resten av gristen.
Nå blei bryggettrangen for stor så i dag ble denne fatet, den gikk fra 1.048 til 1.006 på 5 dager på 12 grader. Fikk ytterligere 3 døgn på 16 grader, raskeste lagerøl jeg har erfart, muligens en liten overpitch der, jaja FG prøven smakte lovende så er vel ingen grunn til bekymringDag 6 og den er ferdig, satt opp til 16 og lar den ligger der et par tre dager. Pittelitt svovel på slutten, men tenker det er fine.
Vis vedlegget 55358
Vil tro at med såpass med O2 vil det gå strålende, og alt etter hvor lenge du kald kræsjet være nok gjærFatet mitt første brygg med Brewly i går, 25l. stod totalt 3uker. 10-11grader i starten avlsutta 3 døgn på 16grader før kaldkræsj.
Planen var 1.049 / 1.011, men det ble 1.052 og stabil FG på 1.008. Rehydrerte 3pakker og kjørte en dose oksygen med karb.sten.
Ser på tilt-skjemaet at det tok 3døgn før det begynte å skje noe, men da jobbet den pent nedover.
Jeg tok ut 1 - 1,5dl gjær fra bunn av ståltanken min (ventil) og helte nybrygget Spalt-pils rett på gjærkaka. Tok jeg ut for mye møllers tran/gjær ?
Gav en ny dose oksygen og satt tempen på 12grader. Med frykten i tankene om at jeg hadde fjernet for mye gjær gav jeg enda en dose oksygen etter 9timer. (boka sier vel 10timer, men jeg skulle i seng..) Nå i kveld er det svak bobling i gjærlåsen, så det er vel ingen grunn til å helle noe gjær tilbake.
Jeg har ikke prøvd over 16 grader, men jeg likte ikke fruktigheten når jeg gikk over 12 grader. Til sammenligning så syns jeg Fermentis sin er mer fruktig gjæret på 12 grader enn Brewly på 16 grader@Kloakk du har brygget en del med Brewly W34/70. Er den like tilgivende som Fermentis sin mhp. temperatur?
Ja ser det ikke blir så gæli når jeg sammenligner med Diamond heller.Sjekket akkurat opp:
www.hjemmebryggeriet.no: 42 poser Brewly a 12 gram + 149 i frakt: 1367
olbrygging.no: 500 gram Fermentis W34/70 + 71 i frakt: 1266
Så en hundrings ekstra for å slippe å pakke om og unngå potensiell kontaminering er OK for meg