Brewster bryggemaskin Gen2

Hei
Har kun brygget ett brygg (som nå står til gjæring) på min Brewster gen2 så jeg har ikke mye erfaring å komme med, bortsett fra at den
virket som den skulle og alt gikk fint (håper jeg). Ikke noe problem med rullende kok, som jeg har lest var et problem på gen1.
Sjekk denne bloggen, en utrolig bra blogg som jeg har lest mye, for å lære om brygging med Brewsteren.
http://tdsbrygg.blogspot.no

Mvh
Jakob
 
  • Like
Reaksjoner: TO
Hei, jeg brygger med denne, men kun 1 brygg så langt. Hadde vært fint med erfaringsutveksling her. Vet dere f.eks. Hvordan man kan endre temperatur eller tid imens programmet er i gang? Eks når man skal helle malt oppi karet er det lurt å ha 2 grader høyere temp, men dette må jo justeres ned igjen.
 
Heisan. Jeg driver den lille bloggen som Jakob linket til over her (hyggelig at du liker bloggen Jakob) og har nå fått 35+ batcher bak meg på Brewster Gen1. Nå har jeg etterhvert byttet ganske mye på min, men basisen er fremdeles den samme.

Mine tanker om Gen2:
Positivt
- Nytt og bedre betjeningspanel
- Bedre varmeelement (egro bedre kok)
- Ny og bedre resirkuleringspumpe
- Mesketønnen i metall

Ikke negativt, men kunne vært bedre
- John Guest koblingene i plast. Ikke så enkle å rengjøre skikkelig.
- Mostrømskjøleren er den samme som Gen1. Ikke den beste på markedet.

Alt i alt synes jeg at Brewolution har gjort mye riktig med Gen2. De punktene jeg mener kan bli
bedre, er veldig enkle å gjøre noe med selv skulle man ønske det. Selv om jeg ikke har testet Gen2 selv, så
tør jeg garantere at det en bryggenaskin de fleste kan hygge seg med i lang tid.

Mvh
TommyDS
 
Fin blogg du har :)

Kan du forklare litt hva slags skylleteknikk du bruker normalt sett til f.eks. en Amerikansk IPA? Jeg fikk dårlig utbytte på min første brygg, jeg vet at jeg brukte for lite skyllevann, men jeg er litt usikker på teknikken likevel. Jeg brukte meskeinnsatsen og løftet den opp med bøylene.

Edit: Eks. hvor kan man få kjøpt seg en sånn plate han legger over mesken her? (1.54 min)
 
Sist redigert:
Jeg sendte en henvendelse til Brewolution for å få besvart en del av spørsmålene jeg satt med:
1. Kan man endre på tid eller temperatur mens "heating" er aktivert?
Svar: Nei, må trykke på stopp og stille inn på nytt med Set tastene

Hva er max antall liter som går i karet? 25 eller 28 liter? Hvis dere ser her, står det både 25 og 28 liter:http://www.cheops.dk/onlinepdf/Brewolution/Brewolution_I_WANT_IT_UK/#/2/
4. Hvis du fylder kedelen helt op til kanten kan der være 28 liter i den. Men vi kalder det et 25 liter anlæg, da man ikke vil fylde den helt til kanten.

Hva regner dere som maks bryggeeffektivitet med dette anlegget?
5. Ved brygning af 25 liter får du ca. 22-23 liter færdigt øl. Hvis du mener mæskeudbytte (effektivitet) skal du gerne få 75-80 %
 
Fin blogg du har :)

Kan du forklare litt hva slags skylleteknikk du bruker normalt sett til f.eks. en Amerikansk IPA? Jeg fikk dårlig utbytte på min første brygg, jeg vet at jeg brukte for lite skyllevann, men jeg er litt usikker på teknikken likevel. Jeg brukte meskeinnsatsen og løftet den opp med bøylene.

Edit: Eks. hvor kan man få kjøpt seg en sånn plate han legger over mesken her?

Kanskje denne?
http://m.ikea.com/no/no/catalog/products/art/10112530/
 
Fin blogg du har :)

Kan du forklare litt hva slags skylleteknikk du bruker normalt sett til f.eks. en Amerikansk IPA? Jeg fikk dårlig utbytte på min første brygg, jeg vet at jeg brukte for lite skyllevann, men jeg er litt usikker på teknikken likevel. Jeg brukte meskeinnsatsen og løftet den opp med bøylene.

Edit: Eks. hvor kan man få kjøpt seg en sånn plate han legger over mesken her? (1.54 min)

Jeg gjør i prinsippet det samme som han karen i videoen, men har min egen rutine på skylling:
- Mens jeg mesker starter jeg oppvarming (77 grader) av skyllevann. Jeg har en gryte på 14 liter som jeg alltid fyller opp helt full.
- Når mesken er ferdig, så er det opp på bøylene og lar vannet renne av til det bare drypper.
- 1 liter skyllevann annethvert minutt sånn ca.
- Så...de siste 5-6 literen så måler jeg SG hver gang i det som renner av mesketønnen (bryggeskje og refraktometer), så hvis SG på dette kommer ned mot 1.008 så stopper jeg skyllingen og fyller opp med kranvann i kokekjelen. Hvis ikke så fortsetter jeg bare skyllingen til jeg er 1-2cm i fra toppen på kokekjelen. Etter siste skylling så ligger jeg normalt sett rundt 1.008-1.0012, og det er egentlig helt greit.

Jeg kan godt lage en blogpost med bilder rundt dette hvis noen ønsker mer detaljer.


Dette med Mash Efficiency og Brewhouse Efficiency er to vilt forskjellige ting på Brewsteren (er vel det på alle systemer da men).
At man ligger på 75-80% Mash Efficiency hvis man holder seg under 6,5kg-ish malt kan nok stemme det. Dette faller drastisk når man prøver å fylle på mer enn 7kg. Meskevann er også noe som spiller inn. Jeg ligger normalt sett mellom mellom 16 og 19 liter. Prøver å holde en faktor på 3 ( liter vann pr.kr. malt).

Når jeg komponerer oppskrifter i Beersmith så tar jeg konsekvent utgangspunkt i 65% Brewhouse/Total Efficiency.

Den platen i videoen var interessant ja. Ser at Hjemmebryggeren.dk selger denne løst for 200,- DKR:
http://www.hjemmebryggeren.dk/varegrupper/brewster/brewster-221/udmaskningsplade-til-brewster.html
 
Jeg gjør i prinsippet det samme som han karen i videoen, men har min egen rutine på skylling:
- Mens jeg mesker starter jeg oppvarming (77 grader) av skyllevann. Jeg har en gryte på 14 liter som jeg alltid fyller opp helt full.
- Når mesken er ferdig, så er det opp på bøylene og lar vannet renne av til det bare drypper.
- 1 liter skyllevann annethvert minutt sånn ca.
- Så...de siste 5-6 literen så måler jeg SG hver gang i det som renner av mesketønnen (bryggeskje og refraktometer), så hvis SG på dette kommer ned mot 1.008 så stopper jeg skyllingen og fyller opp med kranvann i kokekjelen. Hvis ikke så fortsetter jeg bare skyllingen til jeg er 1-2cm i fra toppen på kokekjelen. Etter siste skylling så ligger jeg normalt sett rundt 1.008-1.0012, og det er egentlig helt greit.

Jeg kan godt lage en blogpost med bilder rundt dette hvis noen ønsker mer detaljer.


Dette med Mash Efficiency og Brewhouse Efficiency er to vilt forskjellige ting på Brewsteren (er vel det på alle systemer da men).
At man ligger på 75-80% Mash Efficiency hvis man holder seg under 6,5kg-ish malt kan nok stemme det. Dette faller drastisk når man prøver å fylle på mer enn 7kg. Meskevann er også noe som spiller inn. Jeg ligger normalt sett mellom mellom 16 og 19 liter. Prøver å holde en faktor på 3 ( liter vann pr.kr. malt).

Når jeg komponerer oppskrifter i Beersmith så tar jeg konsekvent utgangspunkt i 65% Brewhouse/Total Efficiency.

Den platen i videoen var interessant ja. Ser at Hjemmebryggeren.dk selger denne løst for 200,- DKR:
http://www.hjemmebryggeren.dk/varegrupper/brewster/brewster-221/udmaskningsplade-til-brewster.html

Ikea selger sin til 30,- og den er HELT lik den som er i bunnen av meskeinnsatsen. Jeg hadde en Brewster før og kjøpte en slik "sil"/bunn på IKEA.
 
Jeg gjør i prinsippet det samme som han karen i videoen, men har min egen rutine på skylling:
- Mens jeg mesker starter jeg oppvarming (77 grader) av skyllevann. Jeg har en gryte på 14 liter som jeg alltid fyller opp helt full.
- Når mesken er ferdig, så er det opp på bøylene og lar vannet renne av til det bare drypper.
- 1 liter skyllevann annethvert minutt sånn ca.
- Så...de siste 5-6 literen så måler jeg SG hver gang i det som renner av mesketønnen (bryggeskje og refraktometer), så hvis SG på dette kommer ned mot 1.008 så stopper jeg skyllingen og fyller opp med kranvann i kokekjelen. Hvis ikke så fortsetter jeg bare skyllingen til jeg er 1-2cm i fra toppen på kokekjelen. Etter siste skylling så ligger jeg normalt sett rundt 1.008-1.0012, og det er egentlig helt greit.

Jeg kan godt lage en blogpost med bilder rundt dette hvis noen ønsker mer detaljer.


Dette med Mash Efficiency og Brewhouse Efficiency er to vilt forskjellige ting på Brewsteren (er vel det på alle systemer da men).
At man ligger på 75-80% Mash Efficiency hvis man holder seg under 6,5kg-ish malt kan nok stemme det. Dette faller drastisk når man prøver å fylle på mer enn 7kg. Meskevann er også noe som spiller inn. Jeg ligger normalt sett mellom mellom 16 og 19 liter. Prøver å holde en faktor på 3 ( liter vann pr.kr. malt).

Når jeg komponerer oppskrifter i Beersmith så tar jeg konsekvent utgangspunkt i 65% Brewhouse/Total Efficiency.

Den platen i videoen var interessant ja. Ser at Hjemmebryggeren.dk selger denne løst for 200,- DKR:
http://www.hjemmebryggeren.dk/varegrupper/brewster/brewster-221/udmaskningsplade-til-brewster.html

Takk for svar, her fikk jeg mange verdifulle tips. Stiller litt bedre nå til neste runde. ☺

1 spørsmål til. Hva slags temperatur bør vørter ha imens man skyller? Kan man starte økning av temp for å komme til kok da, eller bør den være eks. 64 grader til skylling er ferdig?
 
Takk for svar, her fikk jeg mange verdifulle tips. Stiller litt bedre nå til neste runde. ☺

1 spørsmål til. Hva slags temperatur bør vørter ha imens man skyller? Kan man starte økning av temp for å komme til kok da, eller bør den være eks. 64 grader til skylling er ferdig?

Bare kom med spørsmål så skal jeg svare etter beste evne jeg.

Med en gang alarmen for at mesk er ferdig, så stiller jeg temp og tid til kok og så hever jeg mesketønnen. MEN...siden Gen2 har et større
varmeelement så kan det hende at den er raskere og oppnå kok enn Gen1 (ganske sannsynlig egentlig). Jeg bruker normalt sett 30-35min på skylling, og da oppnår jeg kok 5-ish minutter senere, ergo så rekker jeg fint min skyllerutine før kok oppnås. Det er mulig at man på Gen2 må
skylle et par liter før man setter opp temp til kok.

Det er ikke noen krise om det skulle begynne å koke før du er ferdig med skylling, men det kan bli litt masete og passe på at det ikke koker over
samtidig som man driver med skyllingen. Jeg liker i hvertfall å gjøre ferdig en ting av gangen hvis jeg har mulighet.
 
Ok takk for svar, prøver å sette kok neste gang. Tror ikke det er veldig veldig mye forskjell på tiden med 200w forskjell. Vi ser :)
 
Har et brygg med en gen2 kjele etter noen på gen1. Bruker samme metode med å sette på kok med en gang jeg løfter mesketønnen. Funker fint. Jeg skyller med vann fra springen som er ca rett temp(etter å ha skrudd opp tempen på varmtvannstanken dagen før..). Gått greit så langt, men savner litt bedre kontroll på temp.
 
Jeg har laget 4 brygg på denne nå, men sliter litt med å komme på forventet OG. Ligger gjerne bittelitt under. Det er på oppskrifter der de tar utgangspunkt i 75% bryggeeffektivitet. Bør jeg kanskje ta utgangspunkt i 65% effektivitet på denne?

Har bestilt et refraktometer nå fra Ebay så det blir litt enklere å følge OG underveis.

Bør meskepumpa gå på bånn gass hele tiden? Noen som har profilert opp denne i beersmith?
 
Da har jeg profilert opp Brewster riktig i BeerSmith. Tok kontakt med produsenten (Brewolution) for å få korrekte verdier. Jeg oppfordret dem til å legge ut Beersmith profil på nettsidene også.

Brewster_NG.png


Profilen kan også lastes ned her: (Gyldig til 11.10.2015)
http://shares.aeqw5j6l831r.bix.com/....aeqw5j6l831r.bix.com/Brewster NG profil.bsmx
 
Takk for det.
Er helt fersk på dette, kun et kurs med medfølgende vørter og hjemmegjering etter det.
Hentet en ny Brewster i går, rengjort i dag og prøver brygg nr,1 i morgen.
Det bli spennende.
 
Tilbake
Topp