Brewtools 80 utbytte,

Hei.

Jeg har noen utforinger med å komme skikkelig igang med bryggingen igjen etter et par års opphold.( Junior kom til verden og flytting) Jeg brygget fram til nå på en Beerbrew 60, men jeg har mesket i isolert isboks. Isboksen ble brukt fordi at BB60 klarte ikke å holde jevn mesketemp. Etter mange brygg på det samme oppsettet ble jeg godt kjent med både utstyret og de ulike parameterne, men dessverre gikk både isboksen og kokeren gikk i stykker nå i sommer.

Den største utfordringen med å brygge øl etter at man har blitt småbarnsfar er den berømte tidsklemma. Tiden strekker seg dessverre ikke langt nok til å bruke hele søndagen til brygge øl, vaskeflasker osv. Ting må altså effektiviseres.

Det ble derfor innvisitert i en brewtools 80pro bryggemaskin og i en god del fat for å slippe alt arbeidet med flasker.

Så langt er jeg veldig godt fornøyd med maskinen med tanke på byggekvalitet, maltkapasitet, temperaturkontroll og utforming.

Siden jeg ikke kjente utstyret og ikke hadde en godt utprøvd profil i Beersmith tenkte jeg det ville lurt å kjøpe et par ferdigsett ifra bryggselv på 25l som skal ha et utbytte på 75% og deretter justere seg inn etter dette.

Jeg har fram til nå brygget 4 forskjellige ferdigbrygg ifra bryggselv på 25L og med et estimert utbytte på 75% Felles nevneren for disse bryggene er at jeg får overraskende lavt utbytte.
For å treffe OG har jeg kommet ned til 15-18 liter i gjæringskaret og dette er i tillegg til at jeg har brukt 0,5- 1 Kg Spraymalt for å justere meg inn.

Mesking: Har jeg prøvd både over natt med sirkulasjon og standard 1 time.
Skylling: 78 *C i 45 min.


Siden mitt utbytte er så varierende så lurer jeg på om det er noen av dere som har noen gode erfaringer og et Beersmith oppsett som dere ønsker å dele på Brewtools80?




Jeg ønsker veldig gjerne å høre hvilke erfaringer dere har med BT80.

Med vennlig hilsen Kristoffer.
 
Sist redigert:
Hvor mye vann bruker du til mesk og skylling?
Kan du beskrive meskeprosessen litt mer?

Jeg har en B40 og bruker profilen som ligger i Brewfather. Pleier å treffe ganske greit den.
 
Du får ikke særlig effektiv skylling når maltsenga er så tynn. Bruk alt vannet på en gang (no-sparge). For liten batch i ei for stor maskin. Har B80 selv, og jeg beregner 5 liter svinn i kjelen i slanger og trub for å få ut 23-24 liter. Kan tyne det mer men malt er billig. Ser ofte slik ut da;

5 kilo malt, 40 liter vann.
36 liter etter avrenning.
7 liter avkok, 29 liter etter kok.
22-25 liter i bøtta avhengig av trub og humlemengde.
 
Jeg tenker at med en så stor maskin så kan du vel kjøre to ferdigsett i ett brygg? Jeg regner med at du gikk for så stor maskin fordi du ønsket å brygge store batcher.

Ellers vil jeg anbefale å tilpasse/lage egne oppskrifter som er tilpasset deg og din maskin. Det er oftest rimeligere å kjøpe ingrediensene du trenger. Det eneste er humle, der man ofte får en del til overs, men det kan man fryse og bruke senere (sier han som har sikkert 15 ulike humlerester i fryseren).
 
Jeg tenker at med en så stor maskin så kan du vel kjøre to ferdigsett i ett brygg? Jeg regner med at du gikk for så stor maskin fordi du ønsket å brygge store batcher.

Ellers vil jeg anbefale å tilpasse/lage egne oppskrifter som er tilpasset deg og din maskin. Det er oftest rimeligere å kjøpe ingrediensene du trenger. Det eneste er humle, der man ofte får en del til overs, men det kan man fryse og bruke senere (sier han som har sikkert 15 ulike humlerester i fryseren).
1610617087436.png
 
Tilbake
Topp