Brød og knekkebrød oppskrifter med mask

Ja, jeg brukte også solsikkekjerner, gresskarkjerner, sesamfrø og havregryn m.m. Men dette er rene smakstilsetninger. Det trengs nok noe som kan binde sammen kornene også. I vanlige oppskrifter er hvetemel slikt lim. Jyttemel (som jeg ikke aner hva det er laget av) erstatning for hvetemel.
 
Jeg laget noe jeg tror ble glutenfrie knekkebrød. Ettersom det er gluten i øl, kan det ikke være så mye gluten igjen i masken. Jeg skylte masken et par ganger. I begynnelsen var vannet brunt som øl. Men etter et par-tre skyllinger med hjelp av en bolle og en sil, ble vannet rent og klart. Den vaskede masken ble deretter blandet etter en oppskrift jeg fant her i tråden eller ved hjelp av google. Hvetemel ble byttet ut med glutenfritt Jyttemel. Knekkebrødene ble gode, så gjenstår det å se hvordan det går med min kone når hun spiser dem...:)
Hvis hun har cøliaki, så tror jeg ikke dette var en god ide.
 
Nå er ikke jeg lege, men det skal svært små mengder gluten til for at en med cøliaki får skader på tarmen. At all gluten forsvinner fra malten under mesking vet jeg egentlig ikke noe om, men syns det høres rart ut.
 
Jeg takker for omtanken, men hun tester det ikke med livet som innsats:). Hun vil merke litt ubehag hvis det er noe særlig gluten. Foreløpige tester har falt positivt ut. Knekkebrødet beskrives som særdeles godt og et par-tre stykker i løpet av en dag har ikke avstedkommet noen negativ reaksjon. :)
 
Det trenger ikke merkes for å gjør skade; men det vet dere.

Edit: vet ble bety....
 
Sist redigert:
Bakte en nydelig honning brød også

Mesk etter IPA ca 5dl
Hvetemel ca 7 dl (Kunne vært litt mer)
Havregryn 1-2 dl (var kanskje ikke nødvendig)
En liten neve hakkede hasselnøtter og hvalnøtter
Tørrgjær 1 pakke
Blandet det tørre godt sammen
Tilsatte 1 sp.skje + en dæsj til med honning
Lunken melk ca dl
Smeltet smør, men ikke varmt ca en sp.skje
lunkent vann inntil ca 5 dl, men det må tilpasses etter hvor fuktig mesken er
Noen hakkede nøtter til å pynte på toppen før steking.

Dette holdt til et brød. Ble litt vel kompakt, men veldig godt - og heter Børres Brød;)
 
Frokostblanding av pilsner-mask

Jeg tørket først masken i komfyr på 140 grader med varmluft. Masken tynt fordelt på to plater med bakepapir. Bruk åpen dør, i hvert fall deler av tiden for å få ut fuktighet. Masken skal bli tørr, ikke stekt.

Jeg hadde ca 7,5 dl mask. Tilsatte
Like mengder havregryn
Hakkede hasselnøtter
Hakkede mandler
Solsikkefrø
Linfrø
Eller hva annet du måtte ha i skapet
3-4 klyper hav-salt
50 gr brunt sukker (Kan godt være litt mer)
2 SS honning ( Kan godt være litt mer)
2 SS smør
2 dl eplejus

Bland alt det tørre unntatt sukker
Bland sukker, smør, honning og jus i en kasserolle. Varm opp, men ikke kok. Bare nok til å smelte smørret og rør alt godt sammen. Hell blandingen over det tørre og rør veldig godt sammen.

Fordel det på langpanne og stek det på vanlig over/undervarme på 150 grader i ca 1 time til det er gyllendt brunt. Rør i blandingen hvert 15 minutt så alt blir stekt. Avkjøl før det helles på glass.
 

Vedlegg

  • 2015-11-22 00.07.51.jpg
    2015-11-22 00.07.51.jpg
    100,9 KB · Sett: 88
I teorien er jo masken tømt for absolutt alt som heter næringsstoffer, så det er ingen grunn til å tynne ut brødet ditt med den. Kanskje du får med noe fiber. Du kan like gjerne bake barkebrød.
Kanskje litt lenge siden denne tråden ble kommentert men likevel. Det er jo akkurat det at karbohydrater har blitt trukket ut dvs næring til gjæren som gjør at dette blir veldig sunt i et knekkebrød. Mask består hovedsaklig av akkurat fiber og proteiner og kanskje 10% sukkerstoffer (gitt at du har 90% effektivitet i bryggeriet ditt) Har du feks 75% vil det si at det likevel er 25% karbohydrater igjen i kornet. Fiber er det som gjør at knekkebrød er sunt, og da er det perfekt å bruke i knekkebrød, og mye mer sunnere enn de knekkebrødprodusentene som ikke har avtale med bryggerier .. .Ja faktisk er det ikke uvanlig idag at bakere gjør avtaler med lokale mikrobryggerier for å få tilgang til den sunne masken :)
 
Jeg vil også tro at vitaminer og mineraler blir trukket ut, ihvertfall de vannløslige
og det gjør ikke masken særlig næringsrik
Hvis du kun sitter igjen med fiber og alle næringsstoffer og godsaker er trukket ut gidder ihvertfall ikke jeg spise det
 
Selv om kornet er kokt blir ikke alle næringstoffer borte. mange av de blir sittende igjen i skallet. Fiber i seg selv er sunt fordi det gir metthetsfølelse samtidig med at det er godt for tarmene og fordøyelsen. Det er blant annet derfor bakere bruker kruskakli i baksten sin. Om man har lyst til å spise det eller ikke er jo så . . .men tror mange som går på et lokalt bakeri og kjøper "god-brødet" sitt allerede har spist det :) I Øvre Årdal har de faktisk Tya Bakeri og Bryggeri utnytter de råvarene på akkurat denne måten. De bruker selvsagt mask til bakeproduktene sine :)
 
Spørsmålet er vel hvor mye av næringsstoffene(vitaminer/mineraler) som går "tapt" under mesking
fiber er bra for fordøyelsen det, men det jeg mener er hvis det bare er fiber(sagflis) så står jeg over
 
Har nå eksperimentert en masse med mesk i brød. Har kommet mye godt ut av det. Og et par ting er lært. f.eks. om du tilsetter våt mask på vanlig måte sammen med anna grovt får du brød som ikke henger særlig godt sammen. Så, følger tips fra Raymond Blanc, som ikke er en dårlig baker..
Fryser masken etter brygging. Pakker flatt i store poser, og knuser av en bit når det trengs.
Bruker mask på samme måte/blandingsforhold som anna fullkorn. Slenger masken oppi en bolle og slår kokende vann over (fordi venting egentlig ikke er mi sterke side). Når denne er tint blander jeg inn alt anna grovt. Lar dette så i minst en time, veldig våt blanding. Så går salt, evt sukker, gjær, smør/olje og slikt inn. Gjæra til slutt etter alt det andre er blanda. Så finmalt hvete til brødet er så grovt jeg vil ha det. Fyrer på med mer fukt om nødvendig, øl, vann, melk etc.
Knar det godt ihop til deigen blir elastisk. Dekker over for heving til ca dobbel størrelse.
Og, her kommer Raymond Blanc's tips inn.. Slenger deigen i kjøleskapet, minimum 24 timer. Den tåler fint 3-4 dager om du vil.
Når deigen tas ut av kjøling går den rett i brødformer for etterheving. Dette tar tid, svineriet er jo kaldt, men 3-4 timer gjør susen. I ovn som vanlig. Brødene henger godt sammen, og er veldig jevnt heva.
Har også prøvd å legge dei rett i leirgryte, type Rømertopf, uten heving, forvarma til 230 C. Det har også gått bra, best med letter brød. Skikkelig grovbrød trenger tydeligvis litt heving mellom. Ikke helt ferdig med det eksperimentet.
 
Oppskrift..
Litt mask
Litt havregryn
Litt fullkorn hvete
Litt sammalt hvete
En god del mer finmalt hvete..
1 pose tørrgjær
en god kladd Kviteseidsmør
litt salt
ørlite sukker som sikkert er helt unødvendig
Kanskje måle opp neste gang.. men det blir helt sikkert bra..
Men du kan gå ut fra like deler mask, fullkorn og havregryn. 2 deler sammalt. Så fyrer du inn finmalt til brødet er så fint/grovt du vil ha det. Til ca 1 kg mel bruker jeg sikkert 1cm snei av Kviteseidsmør og 1-2 strøkne teskjeer salt. Det går fint å bruke bare vann, men jeg bruker vanligvis endel h-melk (1/3?)
På et par små bød går det sikkert å gå ut fra at "en del" er ca 50g.
 
Korn er jo I utgangspunktet ikke spesielt sunt. Ca 75 % karbohydrater gir ikke så.mye plass til det som måtte være sunt. Når det står karbohydrater kan man egentlig ernæringsmessig lese sukker. Altså 75% , bindestoffer og næring. Vi mesker ut 75% av de 75 prosentene samt noen næringstoffer. Ved å bruke masken I baking får vi I hvert fall I oss mindre karbohydrater - så kan vi heller ta de flytende og skummende I stedet.
 
Lagde to flotte luftige brød med ca 30 % mask. De ble gode. Lagde i samme slengen knekkebrød med ca 70 % mask :)

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Det egner seg bedre som slankekost enn som dyrefôr, siden all stivelse / energi er mesket ut.
Jeg lager knekkebrød :)
 
Tilbake
Topp