Åsmund_ skrev:Hei, satte mitt første brygg forleden og hadde planer om å bruke litt av maltrestene til å lage brød og knekkebrød. Prøvde meg på både brød og knekkebrød men det ser ut til at jeg var litt gnien på mel i begge og litt vel generøs på vann i brødene så det ble ikke annet enn god lukt, de ville rett og slett ikke henge sammen. Regner med at min bedre halvdel lettere vil akseptere den nye hobbien min om jeg setter brød på bordet
Så om noen hadde en oppskrift eller 2 å dele så hadde det vært supert.
Jeg er veldig glad i å lage brød, og baker med egenprodusert surdeig for gjæring. Å lage toast med dette brødet etter tre til fire dager er bare helt himmelsk.
Grunnoppskrift og metode for surdeigsstarter:
1. Dag 1: Bland like deler mel og vann i en tett beholder. La oss si 2 dl mel og 2 dl vann og en spiseskje med salt. Jeg benytter som oftest hvetemel.
2. Dag 2-4: Tilsett 0.5 dl mel og 0.5 dl vann.
3. Du skal nå begynne å se bobler og gjæring i blandingen.
4. Dag 6-8: Ta vekk halvparten av surdeigen og tilsett like mye nytt mel og vann.
Du kan nå sette den i kjøleskapet. Når du skal et brød bruker du ca. halvparten av surdeigen og tilsetter nytt mel og vann slik som i step 4.
Det holder å mate surdeigen en gang i uken når gjæringen først har startet.
Jeg vet at det høres ut som mye jobb, men det krever ikke særlig mye tid og innsats. Belønningen er himmelsk.