Masken er en fantastisk fin råvare for både brød og knekkebrød! Det er fiber, det er mye av det samme som er i pakkene med kruskakli, som koster 20 kr. stk i butikken, og for oss som brygger så er det tilgjengelig gratis.
Masken lukter ikke kjempegodt, og etterhvert som den står lengre blir lukten mindre god (sur), men min erfaring er at innen dette er eltet inn i brøddeigen og stekt i ovnen, så er det bare godsmak igjen. (smaker ikke surt)
Jeg mener at masken helt fint kan stå til dagen etter, ikke noe problem, men den vil surne jo lengre den står.
I kjøleskapet har den minst en ukes holdbarhet, men trikset er å fryse det ned, og ta opp etterhvert som man trenger det.
En enkel og veldig god oppskrift er omtrent som følger:
Ta 5dl hvetemel, 4dl mask, 3 revne gulerøtter, 2ts salt, 3dl vann, 2ss olivenolje, og bland det godt.
Jeg bruker egen surdeigskultur, men vanlig 50grams gjær funker og fint.
Til slutt tilsetter jeg hvetemel til jeg får riktig konsistens.
Det blir råbra brød!!! (stekes på 180 grader i 40-50 minutter)
Men om man brygger med mye brent malt så er det min erfaring at det ikke gir noen god smak i brødet - for bittert etter min smak, men det er sikkert noen som liker det og, mask fra pils, IPA og vanlig Ale (ol.) er helt suverent.
Mask erstatter grovt mel og/eller andre produkter som brukes for å øke fiberinnhold, mask gir på ingen måte noe som helst smak av øl i brødet (det smaker korn), ei heller alkohol. (det er jo ikke gjæret så ingen alkohol er dannet, og om det var noe der så ville den forduftet under steking.
Mask i brød er konge!
Og om du vil lage knekkebrød så legger du masken på stekeplate 1-2 cm tykkelse i varmluftsovn og tørker det ved ca 80 grader, bland det med frø og en liten del hvetemel samt vann og salt, og du har fantastiske knekkebrød.
I min husstand erstatter masken andre produkter (kruskakli mm) som vi tidligere brukte ca 100 kr/mnd på. Jeg baker alt av brød selv.