Brød og knekkebrød oppskrifter med mask

Jeg mener Grynerløkka bakeri en gang bakte brød med mask fra Schous, men det blir vel bare mest gimmick

Det er vel mest for eksperimentet og for morroskyld man gjør det
 
Jeg synes det er noe sjarmerende med det. Enkelte gamle tanter jeg har setter heller ikke lite pris på å få servert maskknekkebrød, så lenge de blir betrygget om at det ikke inneholder mye alkohol.
Og ja, de fleste har vel råd til å bruke kun butikkmel i stedet siden det heller ikke er dyrt. Om jeg hadde fått betalt for å bruke kun butikkmel i stedet hadde jeg kanskje gjort det, men når man både gjenvinner noe OG det ikke er dyrere så skader ikke det heller så lenge det blir godt.
Og om det etter sigende ikke er godt så er vi vel flere her inne som kaster oss på den utfordringa ;)
 
Knekkebrød, av den fancy typen med havsalt på toppen (se oppskrift tidligere i tråden), går ned på høykant i min omgangskrets i alle fall! Utrolig lett å lage, og smaker fantastisk.

Å kaste eller ikke kaste, burde vel være opp til den som lager ølet...? Jeg foretrekker i alle fall å bruke det til mat. Klarer jeg ikke å bruke opp alt, går det til fuglene.

Edit: For å svare på spørsmålet om hvor lenge det kan stå, så pakker jeg det i luftette brødposer og setter dem i kjøleskapet så snart som mulig. Har brukt det opptil en uke etterpå. Etter to uker begynner det å lukte litt ekkelt.
 
Ja, nå har det seg sånn at nå har jeg og min tvillingbror satt en Waterloo Wit igår.
Så da klargjorde jeg masken klart i brødformer, som jeg da ga til han etter brygginga igår.
Nå har han egenhåndig bakt brød (!) for første gang i sitt liv. Jeg skulle få etpar nå ikveld, så satser jeg på at jeg kan dele erfaring kanskje iløpet av kvelden.
 
Masken er en fantastisk fin råvare for både brød og knekkebrød! Det er fiber, det er mye av det samme som er i pakkene med kruskakli, som koster 20 kr. stk i butikken, og for oss som brygger så er det tilgjengelig gratis.
Masken lukter ikke kjempegodt, og etterhvert som den står lengre blir lukten mindre god (sur), men min erfaring er at innen dette er eltet inn i brøddeigen og stekt i ovnen, så er det bare godsmak igjen. (smaker ikke surt)
Jeg mener at masken helt fint kan stå til dagen etter, ikke noe problem, men den vil surne jo lengre den står.
I kjøleskapet har den minst en ukes holdbarhet, men trikset er å fryse det ned, og ta opp etterhvert som man trenger det.

En enkel og veldig god oppskrift er omtrent som følger:
Ta 5dl hvetemel, 4dl mask, 3 revne gulerøtter, 2ts salt, 3dl vann, 2ss olivenolje, og bland det godt.
Jeg bruker egen surdeigskultur, men vanlig 50grams gjær funker og fint.
Til slutt tilsetter jeg hvetemel til jeg får riktig konsistens.
Det blir råbra brød!!! (stekes på 180 grader i 40-50 minutter)

Men om man brygger med mye brent malt så er det min erfaring at det ikke gir noen god smak i brødet - for bittert etter min smak, men det er sikkert noen som liker det og, mask fra pils, IPA og vanlig Ale (ol.) er helt suverent.
Mask erstatter grovt mel og/eller andre produkter som brukes for å øke fiberinnhold, mask gir på ingen måte noe som helst smak av øl i brødet (det smaker korn), ei heller alkohol. (det er jo ikke gjæret så ingen alkohol er dannet, og om det var noe der så ville den forduftet under steking.

Mask i brød er konge!

Og om du vil lage knekkebrød så legger du masken på stekeplate 1-2 cm tykkelse i varmluftsovn og tørker det ved ca 80 grader, bland det med frø og en liten del hvetemel samt vann og salt, og du har fantastiske knekkebrød.

I min husstand erstatter masken andre produkter (kruskakli mm) som vi tidligere brukte ca 100 kr/mnd på. Jeg baker alt av brød selv.
 
Sist redigert:
er ikke godt

...et er ikke laget for å spises i seg selv, MEN når det inngår i en oppskrift blir resultate fiberrike, sunne og ikke minst veldig gode brød. (og det finnes tusenvis av oppskrifter der det er en ingrediens. Og det finnes mange meltyper der skallet er knust og blandet inn - og det er i essensen det du får GRATIS med mask.

Motsatsen er loff, den er fri for fiber, og deler av skall.
 
Misforstå meg rett: Jeg har ingen problemer med at folk baker brød med mesk eller lignende. Jeg stusser bare på at dette (muligens) blir sett på som en høyere form for brødbaking eller noe i den retning - jeg ser som nevnt få grunner til å bruke mesk i brød og de bestre brødene jeg har spist har vært fri for mesk, så jeg ser bare ikke helt vitsen...
 
Eirik T: Godt innlegg!! :)

Nå har jeg smakt brors første brødbakst. Han fikk med en pakke "havrebrød" ferdigmix fra Regal, og endel mask.
Han kjørte dette med 50% mask og 50% ferdigmix i 4 former (ferdigmix gir normalt 2 brød), og dette ble helt normale grove deilige brød.
Da vil jeg henvise til reklamen med "....nybakt brød med hapå..."

Jeg kjørte brunost varianten - Fersk nystekt brød fra bror med brunost på. Deilig!
Dette nytes godt med vårt eget brygg! :)

Takk for mange gode tips her inne. Bror har blitt gira på egen hjembakst for første gang i sitt liv. :)
 
Debuterer i forumet her, men siden jeg er mer erfaren på brødbaking enn på ølbygging enda, våger jeg meg på en uttalelse i denne tråden, selv om den er gammel.

Mask fra mitt andre brygg er nå brukt til å sette to brøddeiger: En med oppskrift fra Nilsern i denne tråden, og en basert på hva jeg vanligvis ville brukt og tips og råd fra boka om brød og boller fra Morten Schakenda som driver bakeriet i Lom (super bok!). Jeg ser vanligvis ingen grunn til å bruke hverken melk eller fett (smør/olje) i brød, og synes at det stemmer her også. Med melk og smør blir brødet mer kladdete enn det trenger, og dessuten føler jeg det må ha mer gjær. Så, her er mitt forslag til brød på mask:

Til tre brød i smurte former:
950 gram hvetemel
550 gram mask
Velg en av disse alternativene:
a) To store spiseskjeer med honning og 9 dl vann
b) 40 gram maltekstrak og 9 dl vann
c) 9dl vørter

Kjør dette i kjøkkenmaskinen i et par minutter (til det er rørt sammen) og la det stå i 30 minutter.

Tilsett så 15 gram fersk gjær og 20 gram salt og kjør 20 til 30 minutter i kjøkkenmaskinen.

Hev i tre timer under plastikk, bak ut med så mye mel du trenger for at du kan lage tre emner av det, hev i 30-60 minutter. Ha i former.

Komfyren på 220 grader. Snitt brødene på toppen og sett inn i ovnen, sleng litt varmt vann i bunnen av ovnen og lukk døren fort (for å få sprø overflate på brødene). Etter fem minutter setter du ned til 180 grader og lar den stå i 35-40 minutter til. Avkjøl på rist. Kos deg med ett og gi bort eller frys de to andre.
 
I teorien er jo masken tømt for absolutt alt som heter næringsstoffer, så det er ingen grunn til å tynne ut brødet ditt med den. Kanskje du får med noe fiber. Du kan like gjerne bake barkebrød.

Den er vel ikke tømt for næringstoffer, men for karbohydrater. I korn er det uansett ikke så veldig mye mer enn karbohydrater og fiber. Det fungerer som vomfyll, men er oppskrytt som næring. Karbohydrater er sukker, så bakerverkene bør bli bra lavkarbo måltider mens karbohydratene gjør nytte for seg i ølet.
 
Jeg har overdrevet andelen mask, og har blitt skikkelig og langvarig mett av ett enkelt rundstykke. Så det funker som mat.
 
Jeg laget noe jeg tror ble glutenfrie knekkebrød. Ettersom det er gluten i øl, kan det ikke være så mye gluten igjen i masken. Jeg skylte masken et par ganger. I begynnelsen var vannet brunt som øl. Men etter et par-tre skyllinger med hjelp av en bolle og en sil, ble vannet rent og klart. Den vaskede masken ble deretter blandet etter en oppskrift jeg fant her i tråden eller ved hjelp av google. Hvetemel ble byttet ut med glutenfritt Jyttemel. Knekkebrødene ble gode, så gjenstår det å se hvordan det går med min kone når hun spiser dem...:)
 
Jeg laget noe jeg tror ble glutenfrie knekkebrød. Ettersom det er gluten i øl, kan det ikke være så mye gluten igjen i masken. Jeg skylte masken et par ganger. I begynnelsen var vannet brunt som øl. Men etter et par-tre skyllinger med hjelp av en bolle og en sil, ble vannet rent og klart. Den vaskede masken ble deretter blandet etter en oppskrift jeg fant her i tråden eller ved hjelp av google. Hvetemel ble byttet ut med glutenfritt Jyttemel. Knekkebrødene ble gode, så gjenstår det å se hvordan det går med min kone når hun spiser dem...:)
Det hadde nok vært lurere å bytte masken med solsikkekjerner, gresskarkjerner, sesamfrø og chiafrø.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Tilbake
Topp