Brød og knekkebrød oppskrifter med mask

I forhold til volum, er dette ikke bra for dyr, særlig ikke om vinteren hvor næring er vanskelig å finne. De fyller da opp vommen med fiber som kun inneholder litt sukker, ingen stivelse og altfor lite proteiner per kg.
Enkelte dyr spiser det trolig pga det lille sukkeret som vi ikke har skylt ut.
De får en helt fantastisk bæsj, om ikke annet!
 
Bønder fôrer gjerne med mask og annet bryggeavfall, hvis de får tak i rasjonelle mengder, og det finnes mange artikler om dette på nett. F.eks denne fra avisa Driva 2. oktober 2015
http://www.driva.no/_incoming/2015/10/02/Bygger-gigantfjøs-11639887.ece
– Derfor har jeg valgt å kjøre så enkelt som mulig. Alle dyra får samme fôr, en miks av silo og mask, bryggeriavfall som jeg får fra Austmann og To tårn i Trondheim, forteller han.
Nå får han tre-fire tonn bryggeriavfall i uka, men seinere skal dette økes til ti tonn i uka. Dette gjør at han ikke trenger å importere kraftfôr, protein fra Brasil, i det hele tatt.
– Dette er suverent formiddel, her får dyra det de trenger av protein. Protein og ølgjær er godt for magen, og jeg blander også inn sukkerroer for å opprettholde energinivået.


For å sammenligne næringsverdien av bygg og mask, kan man se på megajoule omsettlig energi, dvs den energien i husdyrfôret som er tilgjengelig for dyrets energiomsetning etter at energitapet i gjødsel, urin og gjæringsgasser er tatt hensyn til.
Bygg av middels kvalitet har 13 MJ omsettelig energi pr kg tørrstoff, mens mask har 11 MJ omsettelig energi pr kg tørrstoff hos drøvtyggere. Ville dyr som på vinteren beiter bark, kvist og knopper er vant til mindre konsentrert fôr enn mask, f.eks har tørka fjellbjørk bare 9,3 MJ o.e. pr kg TS. Ubehandla halm blir regna for å ha negativ OE, og den blir derfor behandla med ammoniakk eller lut for å øke fordøyeligheten til 8,7 MJ o.e./kg TS. Kilde: http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php

På bakgrunn av dette er det ikke noe i veien for å legge ut mask f.eks til rådyr, bortsett fra at det like gjerne kan bli mat for grevling og rotter.
 
Tror det er lange tradisjoner for å bruke mask som dyremat i Norge og i utlandet. Selvsagt er nok moderne fremforsket "voks-så-fort-som-overhodet-mulig-fôr" bedre på næringsinnhold, men noe vits må det da være i masket også. Om det spises av noen er jo det uansett en fin måte å utnytte ressursene :)
 
Bønder fôrer gjerne med mask og annet bryggeavfall, hvis de får tak i rasjonelle mengder, og det finnes mange artikler om dette på nett. F.eks denne fra avisa Driva 2. oktober 2015
http://www.driva.no/_incoming/2015/10/02/Bygger-gigantfjøs-11639887.ece
– Derfor har jeg valgt å kjøre så enkelt som mulig. Alle dyra får samme fôr, en miks av silo og mask, bryggeriavfall som jeg får fra Austmann og To tårn i Trondheim, forteller han.
Nå får han tre-fire tonn bryggeriavfall i uka, men seinere skal dette økes til ti tonn i uka. Dette gjør at han ikke trenger å importere kraftfôr, protein fra Brasil, i det hele tatt.
– Dette er suverent formiddel, her får dyra det de trenger av protein. Protein og ølgjær er godt for magen, og jeg blander også inn sukkerroer for å opprettholde energinivået.


For å sammenligne næringsverdien av bygg og mask, kan man se på megajoule omsettlig energi, dvs den energien i husdyrfôret som er tilgjengelig for dyrets energiomsetning etter at energitapet i gjødsel, urin og gjæringsgasser er tatt hensyn til.
Bygg av middels kvalitet har 13 MJ omsettelig energi pr kg tørrstoff, mens mask har 11 MJ omsettelig energi pr kg tørrstoff hos drøvtyggere. Ville dyr som på vinteren beiter bark, kvist og knopper er vant til mindre konsentrert fôr enn mask, f.eks har tørka fjellbjørk bare 9,3 MJ o.e. pr kg TS. Ubehandla halm blir regna for å ha negativ OE, og den blir derfor behandla med ammoniakk eller lut for å øke fordøyeligheten til 8,7 MJ o.e./kg TS. Kilde: http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php

På bakgrunn av dette er det ikke noe i veien for å legge ut mask f.eks til rådyr, bortsett fra at det like gjerne kan bli mat for grevling og rotter.
Informativt innlegg, men jeg stusser på uttalelsen til bonden om at kyrne har godt av ølgjær. Masket "produseres" og utskilles jo før gjær tilsettes.
 
Mask er kjempefór. Har kjørt igang to DDGS fabrikker, i Kina (spritfabrikker, gjenvinning av avbrent sats til fór). Mais kjøpt fra bøndene, produsert sprit på, og så blir maisen solgt tilbake til bøndene som grisefor..
Her har maisen også gått gjennom gjæringen, og destilleringen, så det burde være enda mer utnytta enn i vår mask.
 
Jeg er veldig glad i å lage brød, og baker med egenprodusert surdeig for gjæring. Å lage toast med dette brødet etter tre til fire dager er bare helt himmelsk.

Grunnoppskrift og metode for surdeigsstarter:

1. Dag 1: Bland like deler mel og vann i en tett beholder. La oss si 2 dl mel og 2 dl vann og en spiseskje med salt. Jeg benytter som oftest hvetemel.

2. Dag 2-4: Tilsett 0.5 dl mel og 0.5 dl vann.

3. Du skal nå begynne å se bobler og gjæring i blandingen.

4. Dag 6-8: Ta vekk halvparten av surdeigen og tilsett like mye nytt mel og vann.

Du kan nå sette den i kjøleskapet. Når du skal et brød bruker du ca. halvparten av surdeigen og tilsetter nytt mel og vann slik som i step 4.

Det holder å mate surdeigen en gang i uken når gjæringen først har startet.

Jeg vet at det høres ut som mye jobb, men det krever ikke særlig mye tid og innsats. Belønningen er himmelsk.

Gammel, gammel post, men for de som ikke har testa å bake med surdeig, så anbefales det på det varmeste. Utrolig gøy å lage sin egen surdeigstarter. Jeg har en på rug, og en på spelt som jeg baker med. Blir fantastisk gode brød, og jeg gleder meg til å blande inn litt mesk, og se hvordan det blir.

Noen som har testa med hjemmemekka surdeigstarter til ølbrygging? :)
 
hei,
Etter det tredje brygget mitt tok jeg motet til meg og beholdt en kilo korn etter endt mesking med ambisjoner om å forføre samboeren i senk med nybakt brød med smaken av paradis. Slik gikk det i midlertidig ikke.
Jeg forsøkte å lage 3 brød med 2 forskjellige oppskrifter. Den første fant jeg her inne (finner ikke igjen tråden i farten), og den andre fant jeg på en bakeside, etter å ha lest at man kan bruke hvilken som helst kornbrødoppskrift og erstatte kornet med mask. Første forsøk var deigen veldig klissete og myk, så den ble nærmest helt i brødformen. Hevet fint og fikk god skorpe, men fikk den ikke gjennomstekt, selv ved å doble steketiden. Andre oppskriften bestemte jeg meg for å tilsette hvetemel på gefuhlen for å få den fastheten jeg er vant med fra tidligere bakst. Også denne gangen hevet det fint, men igjen tvers gjennom rått. Tok det ene brødet ut av formen etter endt steketid og stekte til dobbelt tid uten form, men fortsatt sto jeg igjen med noen jæskla gode skorper og en brødkniv med klissete deig på.
Jeg står nå litt fast på hvorfor dette skjedde. Masken utgjorde ikke store delen i forhold til hvetemelet. Jeg tørket den riktignok ikke på forhånd, men holdt heller litt tilbake på vannmengden som skulle tilsettes.
Tenker likevel at etter 3 timer i ovnen burde vel alt inni rukket å tørke - men igjen så har jeg ikke bakt mer enn en håndfull brød de siste årene så er vel omtrent like erfaren der som med brygging :)
Vil tørking av kornet før baking utføre mirakler for neste bryggebakedag?

Mvh
Christer
 
Har vært ut for det samme. Men det blir bra om du bruker bare 1/4 med mask og ikke bruker grovmalt mel. Vanlig hvetemel har gitt godt resultat for meg.
 
Mesket du ut? Jeg hadde samme problemet en gang jeg fikk det for meg å bake brød med en andel malt, kanskje fordi enzymene i malten mesket hvetemelet under hevingen. Brødet ble ikke bare ustekt, men nærmest som lim. Mask har gått fint, men jeg har brukt mindre mengder, og alltid mesket ut.
 
Mesker ikke ut nei, kun skylling. Da går jeg på med friskt mot igjen neste gang, men med mindre mengde og kun siktet hvetemel. Får ta litt til side og tørke det også, bare for å eksperimentere litt. Takk for hjelpen :)
 
Gjenoppliver en gammel post her...

For en tid siden gikk jeg over til å tørke masket som skal brukes i brød, ettersom brødet ellers ble altfor fuktig, og dermed også mindre holdbart. Dessverre synes jeg ofte at skallbitene blir for store. Brødet ikke føltes like godt å spise, siden det var vanskelig å tykke skallbitene i stykker. Jeg har nå derfor begynt å male det tørkede masket i smoothiemaskin eller lignende. Dette omskaper det hele til helt finmalt fullkornsmel.

Kjempeenkelt å lagre, og passe i alt fra brød, knekkebrød, pannekaker eller mer mettende smoothies :)
 
Min påstand ble tilbakevist tidligere i tråden. Jeg sletter derfor innlegget da det er feil
 
Gjenoppliver en gammel post her...

For en tid siden gikk jeg over til å tørke masket som skal brukes i brød, ettersom brødet ellers ble altfor fuktig, og dermed også mindre holdbart. Dessverre synes jeg ofte at skallbitene blir for store. Brødet ikke føltes like godt å spise, siden det var vanskelig å tykke skallbitene i stykker. Jeg har nå derfor begynt å male det tørkede masket i smoothiemaskin eller lignende. Dette omskaper det hele til helt finmalt fullkornsmel.

Kjempeenkelt å lagre, og passe i alt fra brød, knekkebrød, pannekaker eller mer mettende smoothies :)

Ølbjørn: Har du noen oppskrifter du kunne tenke deg på dele? Jeg tenker først på knekkebrød, men gjerne brød og pannekaker også.
Evt. hvor mye mask har du i oppskriftene i forhold til andre tørrvarer?
 
Ølbjørn: Har du noen oppskrifter du kunne tenke deg på dele? Jeg tenker først på knekkebrød, men gjerne brød og pannekaker også.
Evt. hvor mye mask har du i oppskriftene i forhold til andre tørrvarer?
Der er for det meste samboeren som baker, men både når hun og jeg gjør det går det mye i slump.

Det viktigste jeg har erfart med spesielt brød er at man ikke kan overdrive mengden mask. Har man ikke nok hvetemel henger ikke brødet godt nok sammen.

Kjøper du ferdige melblandinger er det heller ikke noe problem å tilsette en dl eller to.

Pannekakerøre inneholder jo egg, så der er det ikke noe stress. Funker det ikke med første pannekaken er der bare å modifisere røren fortløpende og teste på nytt :)

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
 
Der er for det meste samboeren som baker, men både når hun og jeg gjør det går det mye i slump.

Det viktigste jeg har erfart med spesielt brød er at man ikke kan overdrive mengden mask.

Ok, takker.
En annen ting: Hvordan tørker du masken. Har du en sånn "frukttørker", eller bruker du bare komfyren?
 
Tilbake
Topp