olavgn skrev:
800 kroner for 20 liter øl kan ikke rettferdiggjøres i mine øyne. Da hadde jeg mye heller gått for bryggselvs egenmekka ølsett til 250 kroner. Om man først har greid å skrape sammen utstyr for å kunne kjøre all grain, så er det fint lite vanskelig å greie å sette sammen ingrediensene som skal til for å lage et enkelt øl.
Nå er det vel ingen som kjøper 4 pakker for å brygge 20 liter? Dette er et produkt for de som vil brygge minibatcher, enten for å prøve hobbyen eller for å brygge et øl til en middag, og da synes jeg disse settene må være midt i blinken. Her har de laget et konsept som er tilpasset brygging uten å kjøpe annet utstyr enn det som normalt finnes på et kjøkken.
Og, ja, det er faktisk ganske vanskelig å sette sammen ingrediensene til et enkelt øl:
1) Finne ei oppskrift. Jada, det finnes masse oppskrifter. Veldig mange. Enormt mange. Så å velge er ikke helt enkelt.
2) Så skal man finne ingrediensene. Pale malt: Ikke noe problem. Honey malt: Åja, dette er noe som selges under et annet navn av de malteriene som er lett tilgjengelige i Norge, noe man jo bør vite. Crystal malt: Hmmm... det finnes mange av disse, og noen sa at caramalt var det samme. Jaja.. Så skal man begynne å lete gjennom humlelister for å finne akkurat den typen oppskrifta ba om, ettersom dette bare skulle være å finne ei oppskrift og følge den.
3) Oppskrifta må tilpasses. Først skal maltmengden reduseres til ca 1/3 (som kjent, hjemmebryggeroppskrifter er på 20 liter og den som vil brygge mindre må redusere oppskrifta og sannsynligvis ta høyde for litt minde effektivitet). Så må humlemengden tilpasses det reduseret volumet og tilpasses alfasyre på de humlene man fikk kjøpt (vel å merke kun noe av humla, for noe er aromahumla og skal kun tilpasses volumet).
4) På tide å veie opp malt og humle. Ettersom man skal brygge et minibrygg på man enten stikke innom nærmeste narkolanger for å finne ei nøyaktig nok vekt eller skaffe noe fra Kina. Malt er enklere, der må man jo bare finne et sted å oppbevare resten av kilosposene med rester som ikke kan blandes.
5) Så skal maltet knuses. Det er ikke så mye, så en liten runde med kjevle går greit. Tar ikke mer enn en halvtime-time og er dessuten skikkelig morro.
6) Man kan brygge.
Nei, Brooklyn Brew Shop har gjort noe genialt med disse settene: De har gjort brygging av mikrobatcher enkelt og tilgjengelig for de som kun har vanlig kjøkkenredskap. All ære til Vin og Bar for å ha tatt dem inn.
Når det er sagt, så hender det jeg kjøper ferdige melblandinger også, selv om jeg vet at det er billigere å kjøpe siktet hvetemel, sammalt hvetemel, rugmel, solsikkefrø, linfrø og sesamfrø hver for seg og blande.