Brooklyn brewshop - VinogBar

Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Bjarte H skrev:
"For small batches" - blir god på skalering med andre ord.

tja, 1 gallon og 5 gallon, vi bruker vel normalt 5 gallon, men for nybegynnere er vel 1 gallon greit med tanke på at det ikke krever noe særlig utstyr utover det du allerede har på kjøkkenet.

Tenkte på herrene som skulle bestille litt over her :)

Brewing Classic Styles er en også en fin oppskriftsbok.

he, ja, selvsagt :)
Hm, den boka der har jeg ikke enda ser jeg, har Brewing better beer, og Designing great beer, er den ovenfor et godt suplement?
Eller er det samme som Classic Styles serien?, de har jeg funnet med 7 av sålangt..
Største problemet er vel å få tid til å lese alt :)

Bjarte H skrev:
Brewing Classic Styles er en også en fin oppskriftsbok.

Forsåvidt enig, men etter min mening er den mindre egnet som nybegynnerbok enn som en referanse når du ser etter akkurat det tittelen sier: Hvordan er egentlig ingrediensene i en typisk X. Som handleliste fungerer den dårlig, til det er det alt for ofte oppskriftene inneholder malt/maltekstrakt, humle, gjær eller andre ingredienser som er vanskelig å få tak i.

Det der er vel diskutert før?, hvorfor starter folk med ølsett da tror du??

Vel; Føler egentlig det er en samfunnsplikt å advare mot ølsett og.  
Men her snakker vi all-grain, og kommentaren var egentlig rettet mot mer etablerte bryggere. Ikke for å være en smartass, men rett og slett for å advare mot å kaste penger ut vinduet. Brooklyn Brewshop setter sammen en generisk maltblanding man finner tusenvis av eksempler på; enten på nett eller i bøker. For enkelte er litt av moroa med hobbyen å brygge øl billig. Finner man en oppskrift på BYO, John Palmers "How to Brew", eller anskaffer seg boka "brewing classic styles" kan man lett skalere oppskriften og kjøpe ingredienser til en brøkdel av prisen. I verste fall kan forhandleren anbefale annen malt eller humle hvis det er noe sært i oppskriftene. Jeg vil heller ikke undervurdere nybegynnere. De aller fleste som kommer inn i hobbyen virker som de ivrer etter kunnskap. Har enda tilgode å møte en nybegynner-brygger som sitter passivt i et hjørne og sikler i en kopp.

Men Brooklyn Brewshop 1 gallon kit som en julegave til svigermor... Why not

Nå begynner det å bli dårlig stemning her føler jeg.
Settene som brooklyn setter sammen er helt ok for dem som ikke kan brygge.
Og man trenger ikke å sette seg inn i alle tekniske sider ved brygging for å kunne få en smak av hobbyen.

La nå dem som kjøper fra brooklyn få gjøre det, og dem som er uenige sitte å drikke sitt eget øl i stillhet (Som sikkert er bedre).

+1

Burde være greit at man kan brygge med det man har i huset først, for å finne ut om dette er noe, om det blir bra, og for å bli hekta på dette.
Garantert vil man øke, og investerer så i kunnskaper og utstyr for å ta dette videre.

Det som er fint med disse settene, og etterhvert det som trolig Bryggselv kommer med, er at det er allgrain fra dag en, ikke ølsett som vanlig, og jeg vil anta at man ønsker å lære mer om dette etterhvert og så lese bøker og ting om oppskriftsbygging etc, men hvis dere leser i andre tråder her, så tror jeg enkelte følger det er ikke direkte en overkommelig oppgave av å finne ut av alt med engang..

Her er iallefall de fleste parametre satt, og følger du oppskrifta riktig så blir det et bra øl, som forhåpentligvis lar deg få lyst på mer.

Så får det nå koste 200 spenn for 5 liter øl da..

Det må ikke, og bør ikke være slik at det å brygge øl, er ene og alene for å få billig øl i store mengder, men søken etter å lære mer, få ting til å bli bedre.

Dårlig stemning?, nah, håper ikke det :)

Brooklyn Brewshop sett er en god erstatning for BeerMachine.

Edit: og lokalprodusert sett fra Bryggselv, med oppskriftshjelp fra Gahr, er enda bedre :)

Godt sagt neslekkim. Er enig med deg.

Bjarte H, det var vel å ta litt hardt i. Å brygge ferdighumlet ølsett er så nærme man kommer beermachine.

Hva er da forskjellen mellom brooklyn og bryggselv sine kit?
(Ikke misforstå, jeg er trofast kunde som handler nærmest kun hos Erik)
Hva vet vi om at oppskriftene fra brooklyn ikke har gjennomgått noe testing?
Hvorfor skal vi dømme dem? Kan vi ikke la dette temaet ligge og la begynnerene få brygge disse all-grain settene?
Som i mine øyne er mer givende enn å brygge med ølsett hvor man kun tilsetter varmt vann.

Og så la dem få trangen til å brygge mer og bedre.

Bjarte H skrev:
Brooklyn Brewshop sett er en god erstatning for BeerMachine.

Edit: og lokalprodusert sett fra Bryggselv, med oppskriftshjelp fra Gahr, er enda bedre :)

:), Jeg skjiter nå om det er ølsett fra Brooklyn eller om Bryggselv setter de sammen, nå har det vel blitt etterspurt siden i vår engang om noen satte sammen slikt her i norge, uten at det har skjedd noe.
Men kortrest er jo å foretrekke selvsagt, og får man oppskriftene også, så lærer man hva de består av.

Beermachine.. fysh..

Forøvrig, ølsett, jeg brygget dette, eller tilsvarende i 1994:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_199_200&products_id=17 DET satte en effektiv stopper for min bryggeinterresse, så på hjemmebrygget øl som fandens verk, smakte pyton, og har smakt andres forsøk på tilsvarende..
Det var helt til å fjorsommer når jeg fikk se norbrygg i sving på ølfestivalen på kubaparken.. nu vel..

800 kroner for 20 liter øl kan ikke rettferdiggjøres i mine øyne. Da hadde jeg mye heller gått for bryggselvs egenmekka ølsett til 250 kroner. Om man først har greid å skrape sammen utstyr for å kunne kjøre all grain, så er det fint lite vanskelig å greie å sette sammen ingrediensene som skal til for å lage et enkelt øl.

Aldri dårlig stemning på et ølforum! :)

Med fare for å gjenta meg selv; Brooklyn Brewshop sett: Sikkert helt greit for førstegangsbryggeren.
Litt av cluet er at det ikke er malt-sammensetningen som nødvendigvis gir suksess. Det er prosessen, renhold, og gjæring. Man slipper rett og slett ikke unna lesing, prøving, og feiling. Brooklyn-settene kommer med instrukser, tilgjengelig på hjemmesidene til og med, men hvorfor ikke bruke disse på malt man kjøper ferdigknust selv? Jeg tror som nybegynner man må gjennom flere batcher med øl for å få det til bra. Jeg skal love deg at de første batchene mine var alt annet enn bra. Har nok ofret noen sekker med malt til Øllah for å få til drikkandes øl. Da tenker jeg det må være mye bedre å ha 25 kg basismalt, litt humle, og et par forskjellige typer gjær å kose seg med, (til litt over prisen av Brooklyn-settene) kontra et sett hvor man kun har et forsøk. Gir meg nå, så får det være opp til hver enkelt! Cheers

olavgn skrev:
800 kroner for 20 liter øl kan ikke rettferdiggjøres i mine øyne. Da hadde jeg mye heller gått for bryggselvs egenmekka ølsett til 250 kroner. Om man først har greid å skrape sammen utstyr for å kunne kjøre all grain, så er det fint lite vanskelig å greie å sette sammen ingrediensene som skal til for å lage et enkelt øl.

800 kroner?, hvor fikk du det fra?

Poenget med de små settene til 200 kr er at du bruker en enkel kjele du allerede har, sil du allerede har, ogsåvidere, du trenger ingen investeringer for å brygge. :)
Selvsagt, måtte man starte med massive investeringer så er det jo ett fett..

Sjekk vidoer og info her:
http://brooklynbrewshop.com/instructions
(Jeg bruker å ta utgangspunkt i fattern når jeg snakker om nybegynnere, tror han kunne ha klart dette, men interressen er ikke der for å kjøre full pakke..)

neslekkim skrev:
Beermachine.. fysh..

Nettopp. Det er mange ting som er gode erstattere for BeerMachine.

Ang. Bryggselv sine (kommende) sett er kortreist og verdiskapning stikkordene. Og så synes jeg at Erlend har et poeng med at Brooklyn B faktisk ikke er så veldig forskjellig fra annen ekstraktbrygging. Oppskriftene er nok bra, gjæren mye bedre enn den som følger med ølsett og fersk humle er en god ting, men det er ikke noe mer revolusjonerende enn det. Bortsett fra presentasjonen, som er så god at man kan gi det til svigermor i julepresang og forvente at det putrer i gjærlåsen på kjøkkenet neste gang du kommer. ;D

Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Beermachine.. fysh..

Nettopp. Det er mange ting som er gode erstattere for BeerMachine.

Ang. Bryggselv sine (kommende) sett er kortreist og verdiskapning stikkordene. Og så synes jeg at Erlend har et poeng med at Brooklyn B faktisk ikke er så veldig forskjellig fra annen ekstraktbrygging. Oppskriftene er nok bra, gjæren mye bedre enn den som følger med ølsett og fersk humle er en god ting, men det er ikke noe mer revolusjonerende enn det. Bortsett fra presentasjonen, som er så god at man kan gi det til svigermor i julepresang og forvente at det putrer i gjærlåsen på kjøkkenet neste gang du kommer. ;D

Så nå er det plutselig ett fett om du bruker ekstrakt eller malt som du mesker? (ok, koker grøt av i dette tilfellet)

olavgn skrev:

Nå er det vel ingen som kjøper 4 pakker for å brygge 20 liter? Dette er et produkt for de som vil brygge minibatcher, enten for å prøve hobbyen eller for å brygge et øl til en middag, og da synes jeg disse settene må være midt i blinken. Her har de laget et konsept som er tilpasset brygging uten å kjøpe annet utstyr enn det som normalt finnes på et kjøkken.

Og, ja, det er faktisk ganske vanskelig å sette sammen ingrediensene til et enkelt øl:
1) Finne ei oppskrift. Jada, det finnes masse oppskrifter. Veldig mange. Enormt mange. Så å velge er ikke helt enkelt.
2) Så skal man finne ingrediensene. Pale malt: Ikke noe problem. Honey malt: Åja, dette er noe som selges under et annet navn av de malteriene som er lett tilgjengelige i Norge, noe man jo bør vite. Crystal malt: Hmmm... det finnes mange av disse, og noen sa at caramalt var det samme. Jaja.. Så skal man begynne å lete gjennom humlelister for å finne akkurat den typen oppskrifta ba om, ettersom dette bare skulle være å finne ei oppskrift og følge den.
3) Oppskrifta må tilpasses. Først skal maltmengden reduseres til ca 1/3 (som kjent, hjemmebryggeroppskrifter er på 20 liter og den som vil brygge mindre må redusere oppskrifta og sannsynligvis ta høyde for litt minde effektivitet). Så må humlemengden tilpasses det reduseret volumet og tilpasses alfasyre på de humlene man fikk kjøpt (vel å merke kun noe av humla, for noe er aromahumla og skal kun tilpasses volumet).
4) På tide å veie opp malt og humle. Ettersom man skal brygge et minibrygg på man enten stikke innom nærmeste narkolanger for å finne ei nøyaktig nok vekt eller skaffe noe fra Kina. Malt er enklere, der må man jo bare finne et sted å oppbevare resten av kilosposene med rester som ikke kan blandes.
5) Så skal maltet knuses. Det er ikke så mye, så en liten runde med kjevle går greit. Tar ikke mer enn en halvtime-time og er dessuten skikkelig morro.
6) Man kan brygge.

Nei, Brooklyn Brew Shop har gjort noe genialt med disse settene: De har gjort brygging av mikrobatcher enkelt og tilgjengelig for de som kun har vanlig kjøkkenredskap. All ære til Vin og Bar for å ha tatt dem inn.

Når det er sagt, så hender det jeg kjøper ferdige melblandinger også, selv om jeg vet at det er billigere å kjøpe siktet hvetemel, sammalt hvetemel, rugmel, solsikkefrø, linfrø og sesamfrø hver for seg og blande.

Enig med gustavf! Anbefalte nettopp disse settene til to kollegaer, og de sendte inn bestilling på hvert sitt sett med en gang. 

For en som aldri har fulgt en oppskrift kan det vere interesant å sammenligne for å vite vilken retning man skal gå neste gang

Funker selvfølgelig bare når det følger med oppskrift

neslekkim skrev:
olavgn skrev:

Poenget med de små settene til 200 kr er at du bruker en enkel kjele du allerede har, sil du allerede har, ogsåvidere, du trenger ingen investeringer for å brygge. :)
Selvsagt, måtte man starte med massive investeringer så er det jo ett fett..

Sjekk vidoer og info her:
http://brooklynbrewshop.com/instructions
(Jeg bruker å ta utgangspunkt i fattern når jeg snakker om nybegynnere, tror han kunne ha klart dette, men interressen er ikke der for å kjøre full pakke..)

Tar frem en gammel tråd. Jeg startet med brooklynbrew kit. Syns det var enkelt og godt forklart. Virket som de hadde forenklet hele prosessen. Kort fortalt så gidde det mersmak og er hektet. Så gått videre til større ting :)

Det var en genial inngangs billett til hjemme bryggingen fantastiske verden :))

neslekkim skrev:
Setta kommer i 1 gallons-pakninger, som vil si litt under 4 liter. Så 200 kr per stk blir faktisk over 1000 kr for 20 liter. Blingsa litt og tenkte at ett sett ga 5 liter.

olavgn skrev:
neslekkim skrev:
Setta kommer i 1 gallons-pakninger, som vil si litt under 4 liter. Så 200 kr per stk blir faktisk over 1000 kr for 20 liter. Blingsa litt og tenkte at ett sett ga 5 liter.

En som skal starte med brygging kjøper et start sett til 398. Der får du det du trenger med også råvarene. Kjøper ikke til 20 liter. Så dette er en fin startpakke for de som vil prøve brygging. Og ikke starte med ekstrakt.

Tilbake
Topp