Brooklyn lager

Flasket du på 1,020 uten å ha tatt en diacetyl rast? Hvis ja tror jeg fort det kan være ugjæret sukker igjen som gjør at det blir for mye skum
 
Ja jeg gjorde det. Gjærer ølet i garagen som har jevn temperatur på 11-12 grader.
Men det er kanskje noe i det med at gjæren sakte spiser sukker og lager skum ? Jeg vet ikke, men i går åpnet jeg versjon 3 som tidligere ikke har skummet. Men nå gjorde den det. Da blir det 4 av 5 batcher.
Fellesnevner er tørrhumling og gjæring på 12 grader. Ellers er det variasjoner i malttyper, OG og lengde på gjæring før flasking.
 
Gjæren spiser sukker og lager kullsyre og skum ja. 1,020 synes jeg høres høyt ut, med forbehold om at jeg ikke har sett oppskriften. 2 uker uten en diacetyl rast mener jeg er for lite. Målte du SG over 3 dager? Prøv neste gang og flytte ølet inn i huset i 3 dager for å rydde opp etter seg og for å forsikre deg at den er ferdig med måltidet sitt, eventuelt la det stå en uke ekstra på samme temperatur. Du får altfor mye kullsyre om gjæren spiser tilsatt karb sukker pluss det den enda ikke er ferdig med
 
Kikket litt i boka og ser at de ble enten flasket eller satt til lagering etter 14 dager. Kan hende det er i minste laget. Har en stående nå som har stått 8 dager. Det er vel i seneste laget for en dyacetyl rest nå antagelig. Skal uansett la den stå lengre før lagering denne gangen.
 
Ser du lar den stå kun 2 uker før du senker temp for lagering eller flasking. Burde vel stå 3 uker hvis det er undergjær og mål fg over 3 dager for å sikre deg at den er ferdig gjæret.

Easybrew
 
Ja skal prøve det. Målte sg til 1020 nå etter 8 dager. Satt dunken på 15-16 grader i dag. Lar den stå der et par dager.
 
Støtter tidligere innlegg. Diacetylrest kjøres på (minst) to forskjellige måter
1. 2/3 ut i gjæringen
2. Ca to dager i slutten av den totale gjæringstiden
Ville ha gjæret den som du pleier, men (sakte) økt temperaturen til 16 / 18 ℃ over ytterligere en uke
Dette påvirker i svært liten grad smaken, og du setter den uansett på denne temperaturen under karbonering... eller høyere :)
 
Etter endt gjæring skal denne skal stå 20 dager på lagering og tørrhumles midt i lagering perioden. Så det passer vel kanskje best å ta en dyacetyl rest nå, sette den på 12 grader noen dager etter det og så den nevnte lagering perioden. Blir litt opp og ned med temperaturen.
 
Skal den på fat eller flaske? Lagering bør man gjøre etter ølet er ferdig karbonert,hvis du skal karbonere på flaske. Jeg ville enkelt og greit økt til 16 grader etter to uker, tørrhumlet i 5 dager på 16 og så coldrcrash i tre dager hvor du bruker første 36 timer på å.kjøle relativt sakte ned til 3-4
 
Får prøve det en annen gang. Denne skal på flaske. Men jeg reiser bort Mandag. Da har ølet stått 15 dager til gjæring. Blir borte 14 dager. Satte dunken på 15 grader i går. Lar den stå der 2-3 dager. Så blir det 12 grader i en uke, tørrhumling og lagering en uke før den tappes på flaske.
 
En liten oppdatering.
Har nå brygget 7 batcher av denne.
6 av de skummer, mens en ble ødelagt av andre årsaker. Den siste sto i 3 uker på 10-11 grader før Temperaturen ble hevet til 16 grader i en uke før den ble satt kaldt(10 grader) et par dager og så flasket. Brukte 2 pakker 34/70 uten rehydrering på 12 liter til gjæring.
Har prøvd mye forskjellig med denne typen. Både gjær og maltbase. Den siste gjæret ut på 1015 som vel er innafor.
Kjenner jeg mister lysten på å prøve flere ganger.
 
Hva. Mener du med skummer? Gusher? Har laget den en gang. Ble meget vellykket. Har både på fat og flaske. Brukte wlp 833. Gjæring på 10-11 grader.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    210,2 KB · Sett: 35
Etter å ha stått på flaske en stund så skummer det sakte over fra flasken. Ingen gusher, bare pent og pyntelig. Drar med seg bunnfallet slik at ølet blir grumsete.
Hva ble FG på din klone? Mine bruker å stoppe rundt 1014.
Er ikke plaget med dette på de andre ølene jeg har laget.
 
Henter opp denne tråden. Har planer om å brygge noe som ligner på Brooklyn Lager om ikke lenge. Oppskriften fra BYO (som visstnok skal være noenlunde autentisk) har et litt komplisert meskeregime, og jeg får ikke fargen til å stemme. Det ølet jeg kjenner fra tap er ganske mye mørkere enn det litt munich og 60 L caramalt vil gi. Det står 30 SRM – men bryggekalkulatoren gir et mye lavere tall. Hvordan har folket løst dette? https://byo.com/recipe/brooklyn-brewery-brooklyn-lager-clone/
 
Tilbake
Topp