Brown Ale, valg av gjær

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Skal brygge denne som neste brygg.

0dd362587f04a9d1f131bdc3c8ab817f.jpg


Har et glass med WLP007 vasket fra mitt NØ god jul-sett, satt for 5uker siden

Vil WLP007 gi en bedre Brown ale enn hvis jeg bruker US-05. Kjør debatt!

Min erfaring med 007 er minimal, kun brukt den på ett brygg, og det ølet har jeg ikke smakt på enda :(

US-05 er jeg godt kjent med.

Ølet kommer til å stå i en bod på 17ish grader så stormgjæringa vil vel ligge i øvre sjiktet av anbefalt temperatur.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Har brygget denne et par ganger, med til dels svært godt resultat. Tror jeg ville ha foretrukket en annen gjærtype enn 05. Har mye godt å si om den, men syns en brown ale funker bedre med en gjærtype med britisk preg, f eks -04 (som jeg mener å huske at jeg brukte). WLP007 kjenner jeg ikke av annet enn omtale.
 
Har brygget denne et par ganger, med til dels svært godt resultat. Tror jeg ville ha foretrukket en annen gjærtype enn 05. Har mye godt å si om den, men syns en brown ale funker bedre med en gjærtype med britisk preg, f eks -04 (som jeg mener å huske at jeg brukte). WLP007 kjenner jeg ikke av annet enn omtale.

Helt enig. Ølet vil mangle noe hvis du bruker 05.

wlp007 gjærer godt ut, og vil gi deg et nokså tørt øl. Hvis det er det du vil ha, skulle den være perfekt.
 
Med 15 % Crystalmalt i tillegg til annen spesialmalt så tror jeg ikke tørt er beskrivelsen jeg ville brukt.
Wlp007 heter riktignok Dry English, men den gjærer ikke lengre ut enn us-05 av den grunn.
 
Brown ale er for meg en temmelig ukjent Stil. De få jeg har smakt har vært temmelig forskjellige.

Kjøpte primært settet fordi det var på tilbud, og enda en IPA var ikke nødvendig.

Hva karakteriserer er erketypisk Brown ale smaksmessig? (Dette kunne jeg sikkert googlet, men det er ikke like gøy)
Hva er din favoritt Brown ale?



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Med 15 % Crystalmalt i tillegg til annen spesialmalt så tror jeg ikke tørt er beskrivelsen jeg ville brukt.
Wlp007 heter riktignok Dry English, men den gjærer ikke lengre ut enn us-05 av den grunn.

Beskrivelsen fra Whitelabs: "Clean, highly flocculent, and highly attenuative yeast. This yeast is similar to WLP002 in flavor profile, but is 10% more attenuative. This eliminates the residual sweetness, and makes the yeast well suited for high gravity ales. It is also reaches terminal gravity quickly. 80% attenuation will be reached even with 10% ABV beers."

Nei, den blir ikke tørr som en saison, men "nokså" tørr. Jeg tenkte ikke i forhold til 05, som sikkert vil gi et like tørt øl, og som dessuten ikke gir det "engelske" preget, men i forhold til andre engelske gjær'er. Min favoritt er wlp013, som i følge Whitelabs gir 5% mindre utgjæring (75%) enn 007. Begge er forøvrig listet som ideelle for engelsk brown ale. Brown ale skal ha noe sødme, og min erfaring er at høy utgjæringsprosent gjør den for "mager". Jeg synes i alle fall at den lett kan mist mye av sjarmen på den måten.

Her er beskrivelsen fra BJCP:
Aroma:
Light, sweet malt aroma with toffee, nutty and/or caramel notes. A light but appealing fresh hop aroma (UK varieties) may also be noticed. A light fruity ester aroma may be evident in these beers, but should not dominate. Very low to no diacetyl.
Appearance:
Dark amber to reddish-brown color. Clear. Low to moderate off-white to light tan head.
Flavor:
Gentle to moderate malt sweetness, with a nutty, lightly caramelly character and a medium-dry to dry finish. Malt may also have a toasted, biscuity, or toffee-like character. Medium to medium-low bitterness. Malt-hop balance is nearly even, with hop flavor low to none (UK varieties). Some fruity esters can be present; low diacetyl (especially butterscotch) is optional but acceptable.
Mouthfeel:
Medium-light to medium body. Medium to medium-high carbonation.
Overall Impression:
Drier and more hop-oriented that southern English brown ale, with a nutty character rather than caramel.

Jeg synes Hobgoblin, som du får i mange butikker her hjemme, er god, selv om den mangler amber og brown malt. Newcastle Brown Ale synes jeg blir litt blek, rett og slett. Det er amber og brown malt, sammen med chocolate, som gir den "riktige" smaken - synes jeg, da. Det skal være godt med både kaffe, sjokolade og nøtter i lukta, synes jeg, og smaken skal være ganske "rik", og du skal kjenne igjen elementene fra aromaen.

Jeg har ikke smakt det ølet du skal brygge, men oppskriften ser flott ut:)!
 
Sist redigert:
Kompetansen på det forumet her kan ingen klage på :) takker for godt og utfyllende svar Finn. Da følger jeg min egen mangeføle og ditt godt utfyllende svar og kjører på med 007. Fyller også på med litt inspirasjon fra Flåm :) aldeles nydelig.
1927b6e877eb28d48182348acc589a26.jpg


Takk for nytt faglig påfyll

Skål!


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Vakkert bilde:)! Det gjorde det ikke lettere å sette seg til for å rette siste rest av en bunke norske stiler:p!

edit: For ordens skyld, og før noe rekker å kommentere det: Når jeg snakket om "sødme" i det forrige innlegget mitt, så er det "maltsødme", og ikke "søthet" jeg tenker på. Southern Brown ale skal ha litt av det, men ikke den nordlige varianten.
 
Min favoritt Brown Ale! Har brygget denne både med WLP051(Cal Ale IV) som Austmann bruker i originalen samt WLP023 (Burton). Absolutt mest fornøyd med Burton, da den gav en spennende fruktester kompleksitet. James Bond (WLP007) vil helt sikkert også passe bra.
 
Da er denne flasket for 1liten uke siden. Testet en i går til grillmaten :) helt sinnssyk god. Ble stående 20dager i gjæringskaret i 16-17graders kjellerbod. Må si jeg starter å få sansen for den 007-gjæra. Bunnfeller som murstein da. Sper på med litt karboneringsgjær ved tapping. Er dette nødvendig? OG 1060 FG 1018 - nom nom

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Brukte Vermont Ale-gjær fra Yeast Bay på en Naglfare, siden jeg hadde den liggende, og den ga faktisk bedre resultat enn WY1318 London Ale, som ble litt metallisk. Fikk ikke tak i WLP005 noen av gangene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er mest den ekstremt raske bunnfelingen som skremmer meg. Men skal teste på neste brygg. Er jo strengt tatt ikke mye gjær som trengs for å gomle i seg 3g sukker pr 0,5-flaske. Wlp007 har nå blitt min husgjær nettopp fordi den legger seg som en stein i bunnen av flaskene. Er nå på 4.generasjon, som skal i en IPA med samme humleprofil som vestkyst. Dóg annen maltblanding og gjær.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Låner denne tråden.

Brygget en Austmann Northie for 10 dager siden med ferdig sett fra Bryggselv (se trådstart). Fulgte oppskriften og mesket 24 l på 68 grader og utmesk på 76 grader i 10 min. I starten sank temperaturen til 66 og ble hevet til 68 mens jeg utførte manuell resirkulering. Den kan ha vært oppe i 69 grader en liten stund. Skylte med ca 9 liter og fikk 27,5 liter til kok og kokte i 70 min. OG skulle være 1,055, men jeg endte opp med 1,063 (effektivitet ca 75%) og valgte å tilsette litt vann slik at den endte på 1,059. Brukte M44 US West Coast fra Mangrove Jacks (en av de anbefalte i oppskriften). Rehydrerte to pakker ved 33 grader og pitchet den i vørteren som holdt 20. Ristet godt. Satt til gjæring på 18 grader med temperaturkontroll. Gjæringen startet i løpet av første døgnet og var intens. Kontinuerlig plopping i gjærlås i tre dager til det brått var stopp. SG ble føste gang målt etter 5 dager og var da 1,022. Etter det har den knapt beveget seg nedover til 1,021 og det er ingen tegn til gjæraktivitet selv om jeg har beveget på spannet daglig. Synes dette er for høyt i forhold til oppskriftens 1, 015 og det smaker også litt søtt, men ellers fin smak. Alkoholprosenten blir også lavere enn oppskrift (5,1 mot 5,5). Har prøvd et døgn nå å heve temperaturen til 23 grader i håp om å få litt gjæraktivitet i gang igjen, men det ser dårlig ut. Det er jo en del spesialmalt som ikke gir gjærbare sukkerarter i denne øltypen, men det burde være realistisk å komme litt lavere selv om ikke så lavt som 1,015 siden OH også var høyere enn oppskriftens 1,055. Er det noen som har tilsvarende erfaringer og eventuelt forslag til hva som kan være årsaken. Er M44 dårlig på utgjæring i denne type øl (skal visstnok være omtrent som US-05)?
 
Sist redigert:
Låner denne tråden.

Brygget en Austmann Northie for 10 dager siden med ferdig sett fra Bryggselv (se trådstart). Fulgte oppskriften og mesket 24 l på 68 grader og utmesk på 76 grader i 10 min. I starten sank temperaturen til 66 og ble hevet til 68 mens jeg utførte manuell resirkulering. Den kan ha vært oppe i 69 grader en liten stund. Skylte med ca 9 liter og fikk 27,5 liter til kok og kokte i 70 min. OG skulle være 1,055, men jeg endte opp med 1,063 (effektivitet ca 75%) og valgte å tilsette litt vann slik at den endte på 1,059. Brukte M44 US West Coast fra Mangrove Jacks (en av de anbefalte i oppskriften). Rehydrerte to pakker ved 33 grader og pitchet den i vørteren som holdt 20. Ristet godt. Satt til gjæring på 18 grader med temperaturkontroll. Gjæringen startet i løpet av første døgnet og var intens. Kontinuerlig plopping i gjærlås i tre dager til det brått var stopp. SG ble føste gang målt etter 5 dager og var da 1,022. Etter det har den knapt beveget seg nedover til 1,021 og det er ingen tegn til gjæraktivitet selv om jeg har beveget på spannet daglig. Synes dette er for høyt i forhold til oppskriftens 1, 015 og det smaker også litt søtt, men ellers fin smak. Alkoholprosenten blir også lavere enn oppskrift (5,1 mot 5,5). Har prøvd et døgn nå å heve temperaturen til 23 grader i håp om å få litt gjæraktivitet i gang igjen, men det ser dårlig ut. Det er jo en del spesialmalt som ikke gir gjærbare sukkerarter i denne øltypen, men det burde være realistisk å komme litt lavere selv om ikke så lavt som 1,015 siden OH også var høyere enn oppskriftens 1,055. Er det noen som har tilsvarende erfaringer og eventuelt forslag til hva som kan være årsaken. Er M44 dårlig på utgjæring i denne type øl (skal visstnok være omtrent som US-05)?
La den stå på 23 i 4 dager til, og mål på nytt. Kan fint gå ned noen poeng til, men ikke sikkert. Oksygen? Blir nok godt øl.
 
Takk for svar. Prøver det og krysser fingrene. Oksygen kan være årsak. Overfører vørter til spannet via et annet spann med sil og rister godt, men oksygeneringsutstyr blir nok det neste.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Takk for svar. Prøver det og krysser fingrene. Oksygen kan være årsak. Overfører vørter til spannet via et annet spann med sil og rister godt, men oksygeneringsutstyr blir nok det neste.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Det er også veldig varierende anbefalinger på rehydrering av tørrgjær, uten at jeg tror at dette forklarer noe i ditt tilfelle. Flere som fører MJ anbefaler rehydrering mellom 20-23 gr C. Selv et jeg gått over til å rehydrere lavere, det være seg Fermentis eller andre produsenter. Har lagt meg på rundt 25 gr C.

Satt selv 45 liter med bitter på tirsdag, pitchet to pakker M42. OG 51, den er allerede på 10. Dette tiltross at jeg har holdt den på 18 gr C i hele gjæringsforløpet.
 
Tilbake
Topp