Med 15 % Crystalmalt i tillegg til annen spesialmalt så tror jeg ikke tørt er beskrivelsen jeg ville brukt.
Wlp007 heter riktignok Dry English, men den gjærer ikke lengre ut enn us-05 av den grunn.
Beskrivelsen fra Whitelabs: "Clean, highly flocculent, and highly attenuative yeast. This yeast is similar to WLP002 in flavor profile, but is 10% more attenuative. This eliminates the residual sweetness, and makes the yeast well suited for high gravity ales. It is also reaches terminal gravity quickly. 80% attenuation will be reached even with 10% ABV beers."
Nei, den blir ikke tørr som en saison, men "nokså" tørr. Jeg tenkte ikke i forhold til 05, som sikkert vil gi et like tørt øl, og som dessuten ikke gir det "engelske" preget, men i forhold til andre engelske gjær'er. Min favoritt er wlp013, som i følge Whitelabs gir 5% mindre utgjæring (75%) enn 007. Begge er forøvrig listet som ideelle for engelsk brown ale. Brown ale skal ha noe sødme, og min erfaring er at høy utgjæringsprosent gjør den for "mager". Jeg synes i alle fall at den lett kan mist mye av sjarmen på den måten.
Her er beskrivelsen fra BJCP:
Aroma:
Light, sweet malt aroma with toffee, nutty and/or caramel notes. A light but appealing fresh hop aroma (UK varieties) may also be noticed. A light fruity ester aroma may be evident in these beers, but should not dominate. Very low to no diacetyl.
Appearance:
Dark amber to reddish-brown color. Clear. Low to moderate off-white to light tan head.
Flavor:
Gentle to moderate malt sweetness, with a nutty, lightly caramelly character and a medium-dry to dry finish. Malt may also have a toasted, biscuity, or toffee-like character. Medium to medium-low bitterness. Malt-hop balance is nearly even, with hop flavor low to none (UK varieties). Some fruity esters can be present; low diacetyl (especially butterscotch) is optional but acceptable.
Mouthfeel:
Medium-light to medium body. Medium to medium-high carbonation.
Overall Impression:
Drier and more hop-oriented that southern English brown ale, with a nutty character rather than caramel.
Jeg synes Hobgoblin, som du får i mange butikker her hjemme, er god, selv om den mangler amber og brown malt. Newcastle Brown Ale synes jeg blir litt blek, rett og slett. Det er amber og brown malt, sammen med chocolate, som gir den "riktige" smaken - synes jeg, da. Det skal være godt med både kaffe, sjokolade og nøtter i lukta, synes jeg, og smaken skal være ganske "rik", og du skal kjenne igjen elementene fra aromaen.
Jeg har ikke smakt det ølet du skal brygge, men oppskriften ser flott ut
!