Bruk av hevert

thomaslm

Norbrygg-medlem
Jeg brygget i går og bruker hevert for å få ølen over fra meskekaret til gryta. Det resulterte i at heverten sprakk grunnet varmt vann.

Hvordan gjør dere det i forbindelse med utskylling fra meskekar (kjøleboks) til gryta?

Jeg må nå kjøpe ny hevert... Er de på europris ok? eller må jeg ned på Safiren eller bruke petit agentur?

Ellers lurer jeg på om dere kjøper gjær og humle på ebay?

Virker mye billigere der, har noen erfaringer?
 
thomaslm skrev:
Jeg brygget i går og bruker hevert for å få ølen over fra meskekaret til gryta. Det resulterte i at heverten sprakk grunnet varmt vann.

Hvordan gjør dere det i forbindelse med utskylling fra meskekar (kjøleboks) til gryta?

Jeg må nå kjøpe ny hevert... Er de på Europris ok? eller må jeg ned på Safiren eller bruke petit agentur?

Ellers lurer jeg på om dere kjøper gjær og humle på ebay?

Virker mye billigere der, har noen erfaringer?

Brukte de fra europris lenge, ingen sprekker og ingen plager med varm vørter.
 
Jeg brukte min young's jumbo hevert med varm vørter i begynnelsen, til jeg oppdaget at slangen bare skulle brukes opp til 50 grader eller rundt der. Greit og ikke benytte pvc slange til høyere temperatur enn oppgitt. Usikker på om dette også gjelder plasten i heverten. Er nå på min 3dje autohevert. Tror disse sprekker etter hvert uansett. Noen som vet om noen i bedre kvalitet?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Det vanligste er vel å montere en kran i kjøleboksen og konstruere en form for sil i bunnen.  Ofte brukes kobberrør som det er laget mange slisser i som vørteren kan renne ut gjennom. Gryta settes under kjøleboksen slik at tyngdekraften gjør resten.

Søker du på kjøleboks her inne finner du sikkert mange prosjekter med forklaringer og bilder.
 
Jeg bruker 34 liter kjøleboks fra Europris. Har etterisolert den ganske godt, og taper ca en halv grad i løpet av en time.

Manifold nedi kjøleboksen, og silikonslage og så gjør gravitasjonen resten, bortsett fra å suge på slangen.
 
hmmm, hvordan lager du manifoil? Hvilke slanger bruker du?

Hva slags kokekar?

Jeg må nok gjøre endringer i oppsettet mitt.

19 liter kjøleboks, 19 liters gryte.. Gir ca 15 liter øl hver gang, må nok investere i noe større da dette forsvinner rimelig kjapt
 
thomaslm skrev:
hmmm, hvordan lager du manifold? Hvilke slanger bruker du?

Me har nytta 10mm kobberrøyr frå biltema, med vinklar og T-koplingar, og skore slisser med 1cm avstand i dette. Ca. som på dette biletet, berre at me har røyret med slangen rett opp, og påkopla hurtigkopling for hageslange:
meskemanifold_basis_1.jpg


Slangen strupar me med ei ei tvinge på kanten av kokekaret.
 
Miguel skrev:
Jeg bruker 34 liter kjøleboks fra Europris. Har etterisolert den ganske godt, og taper ca en halv grad i løpet av en time.

Manifold nedi kjøleboksen, og silikonslage og så gjør gravitasjonen resten, bortsett fra å suge på slangen.

Så på en kjøleboks på 34l på europris , men synes det lukta noe forferdelig av den. Er det kjøleboksen til 149,- du har? Forsvinner lukta?
 
caap86 skrev:
Miguel skrev:
Jeg bruker 34 liter kjøleboks fra Europris. Har etterisolert den ganske godt, og taper ca en halv grad i løpet av en time.

Manifold nedi kjøleboksen, og silikonslage og så gjør gravitasjonen resten, bortsett fra å suge på slangen.

Så på en kjøleboks på 34l på Europris , men synes det lukta noe forferdelig av den. Er det kjøleboksen til 149,- du har? Forsvinner lukta?

Hehe. Ja jeg la merke til det samme. Men den er stemplet med PP og matstempel. Lukta i min er borte ja, brukt den to ganger. Men du bør etterisolere den. Kan aldri tenke meg at den holder så bra på varmen ellers.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
hmm. 149 kroner, det var jammen meg billig.
Men interessant med manifoil, kun kobberrør som skal til? hvor mange meter trenger jeg? Bremserør eller må jeg kjøpe noe annet?

Du har ikke boret noe hull i kjøleboksen? Går ut over toppen slik jeg ser det?
 
thomaslm skrev:
hmm. 149 kroner, det var jammen meg billig.
Men interessant med manifold, kun kobberrør som skal til? hvor mange meter trenger jeg? Bremserør eller må jeg kjøpe noe annet?

Du har ikke boret noe hull i kjøleboksen? Går ut over toppen slik jeg ser det?

Nei, det har jeg ikke orket. Har bare et stigerør opp, funker helt fint, men kran er sikkert bedre.

Ja, 149 spenn er billig. Men som sagt, etterisolasjon. Jeg brukte vel 200 kroner på å etteisolere den. Har isolert med ett lag tynt underlag man legger under parkett, to lag med liggeunderlag fra biltema, og enda et lag med sånn parkettunderlag. Har i tillegg 5cm isopor i bunnen og 5cm isopor i lokket. Holder på temperaturen som bare det.

Du klarer deg akkurat med 2m kobberrør fra biltema, selv har jeg brukt 15mm. (jeg hadde kappet litt feil, så måtte kjøpe et til, manglet 5 cm). Søk på kobberrør så skjønner du fort hvilken type det er snakk om. Og så trenger du noen vinkler og t-rør. sjekk vvskomplett, de sender gratis i posten og er grisebillge i forhold hvis du skal gå på comfort eller noe lignende. Rørkapper fra biltema er også veldig kjekt hvis du ikke har fra før, kostet vel 80 kroner.

Hvis du vil så kan jeg sikkert skrive en oppskrift på manifolden min som passer til den kjøleboksen, ellers er det bare å regne litt selv.
 
Virker greit dette, men hvordan får en rørene sammen inn i t koblingen osv? er det bare muskelkraft som skal til eller må det skjøtes på noen måte?
Jeg kan ikke så mye om rør.

Jeg tenkte å lage til 19 literen først, men hvordan laget du disse hullene i kobberen? Sag?
 
Det er bare å trykke rørene inn i koblingene og ferdig med det. Søk på meskemanifold, og du vil finne mye nyttig info.
 
thomaslm skrev:
Virker greit dette, men hvordan får en rørene sammen inn i t koblingen osv? er det bare muskelkraft som skal til eller må det skjøtes på noen måte?
Jeg kan ikke så mye om rør.

Jeg tenkte å lage til 19 literen først, men hvordan laget du disse hullene i kobberen? Sag?

Rørene sklir enkelt inn i  vinklene/t-rørene, de er laget for det. Jeg laget min slik at den ligger i klem mellom veggene, sånn at den ikke sklir fra hverandre igjen. Du må uansett kunne ta den fra hverandre for enkel rengjøring.

Hvor mye brygger du om gangen? Hvis du ikke har brukt tid og penger på å oppgradere 19-literen, og har kapasitet til å koke rundt 20 liter, ville jeg likeså godt kjøpt 34-literen med en gang, og tilpasset manifolden til den. Du kan selvsagt bruke 19liters manifolden på 34-literen, men da må du bygge den om litt for å få den til å strekke seg i hele 34-literens lengde. Men, spørs selvsagt hvor mye du brygger, og evt fremtidige oppgraderinger. Hvis 19 liter er nok så gå for den.
 
Tilbake
Topp