Bruk av Isinglass

Har en Pilsner som er ferdig gjæret, og skal nå få et par dager diacetylrast i romtempereatur. Ser at det er mye grums i øllet, og tenkte derfor å klarne det med bruk av Isinglass. Har ikke brukt dette før, og lurer derfor på om det bare er å tilsette dette rett fra flaska, eller om det må "steriliseres" ved å kokes med vann først. Noen som har erfaring med dette? :jaha:
 
Takk for svar. Fant en tråd på dette tema på forumet, og de hadde samme råd. Rett i bøtta, men være nøye med å sterilisere redsakpen som brukes.
 
Hei. Jeg skal tappe en Munchner dunkel over på flasker i dag, og lurer da på bruken av isinglas. Vil isinglass påvirke flaske karboneringen, eller spiller det ikke noe rolle for hvordan gjæren opptrer i flaska. tenker å stikke om øllet og tilsette sukker og isinglass i omstikkningsfatet, før flasketapping. Er det veien å gå?? :attevar:
 
Jon vold skrev:
Hei. Jeg skal tappe en Munchner dunkel over på flasker i dag, og lurer da på bruken av isinglas. Vil isinglass påvirke flaske karboneringen, eller spiller det ikke noe rolle for hvordan gjæren opptrer i flaska. tenker å stikke om øllet og tilsette sukker og isinglass i omstikkningsfatet, før flasketapping. Er det veien å gå?? :attevar:
Det har fungert fint for meg i hvert fall når jeg har karbonert naturlig på fat.
 
Isinglass kan være litt vanskelig å mixe inn i ølet; Det man kan forsøke er å fylle et desinfisert glass med øl fra gjæringskaret, løse opp riktig mengde isinglass i dette ved å røre med en teskje, og tilsette alt tilbake i gjæringskaret eller fatet. Deretter bør dette få stå kaldt i et par-tre dager. Men det fungerer virkelig. Ølet blir krystallklart. 
 
Erlendso skrev:
Isinglass kan være litt vanskelig å mixe inn i ølet; Det man kan forsøke er å fylle et desinfisert glass med øl fra gjæringskaret, løse opp riktig mengde isinglass i dette ved å røre med en teskje, og tilsette alt tilbake i gjæringskaret eller fatet. Deretter bør dette få stå kaldt i et par-tre dager. Men det fungerer virkelig. Ølet blir krystallklart. 
Har brukt usikrede en gang før med hell, men det var på et øl som ble tappet på fat og kunstig karbonert. Så vidt jeg forstår så får isinglas gjæren til å klippe seg og bunnfelle. Min bekymring er hvordan dette vil påvirke etterkarboneringen på flaske, hvis gjæren er bunnfeldt i gjæringsbøtta.
:)
 
Jon vold skrev:
Erlendso skrev:
Isinglass kan være litt vanskelig å mixe inn i ølet; Det man kan forsøke er å fylle et desinfisert glass med øl fra gjæringskaret, løse opp riktig mengde isinglass i dette ved å røre med en teskje, og tilsette alt tilbake i gjæringskaret eller fatet. Deretter bør dette få stå kaldt i et par-tre dager. Men det fungerer virkelig. Ølet blir krystallklart. 
Har brukt usikrede en gang før med hell, men det var på et øl som ble tappet på fat og kunstig karbonert. Så vidt jeg forstår så får isinglas gjæren til å klippe seg og bunnfelle. Min bekymring er hvordan dette vil påvirke etterkarboneringen på flaske, hvis gjæren er bunnfeldt i gjæringsbøtta.
:)

har slengt isinglass i et gjæringskar ett par dager før jeg flasket og fikk helt fin karbonering, så det skal ikke være noe problem. Er dog ikke helt sikker på om jeg fikk rørt inn isinglassen ordentlig, så tror jeg skal ha det i flaskingsbøtten neste gang
 
Tar opp igjen denne tråden da jeg har et spørsmål om isinglass.... Jeg tenkte jeg skulle prøve isinglass. Skal ha ølet på flaske og tenkte å blande inn insinglass sammen med sukkeret til karbonering. Men hvor lenge bør jeg la det stå etter påfylling av isinglass og sukker før jeg tapper det på flaske?

Kom til å tenke på en ting... Er det kanskje en dårlig ide å blande inn sukkeret sammen med isinglass dersom det blir stående en liten stund før flasking? Vil dette ødelegge for karboneringen?
 
egbr skrev:
Tar opp igjen denne tråden da jeg har et spørsmål om isinglass.... Jeg tenkte jeg skulle prøve isinglass. Skal ha ølet på flaske og tenkte å blande inn insinglass sammen med sukkeret til karbonering. Men hvor lenge bør jeg la det stå etter påfylling av isinglass og sukker før jeg tapper det på flaske?

Kom til å tenke på en ting... Er det kanskje en dårlig idé å blande inn sukkeret sammen med isinglass dersom det blir stående en liten stund før flasking? Vil dette ødelegge for karboneringen?

Isenglass på flasker er egentlig litt overkill. Hjemmebrygg på flasker blir vanligvis klart etter et par-tre uker. Så lenge ølet er gjæret helt ut og mesteparten av gjæren har sunket til bunns i gjæringskaret før flasking vil du trolig få et beskjedent bunnfall. Spar isinglasset til øl du har på fat.
 
Clarityferm fra White labs kan også anbefales. Tilsettes sammen med gjæren i gjæringsbøtta. Har testet to ganger, og det gir krystallklart øl (testet IPA og APA).
 
Men vær obs på at Clarity-Ferm og isinglass er to helt forskjellige produkter. Isinglass får gjær til å bunnfelle, mens CF er med på å forhindre kjøletåke. Jeg bruker begge deler...
 
Gahr skrev:
Men vær obs på at Clarity-Ferm og isinglass er to helt forskjellige produkter. Isinglass får gjær til å bunnfelle, mens CF er med på å forhindre kjøletåke. Jeg bruker begge deler...

@Gahr... bruker du begge i alt øl, eller bare lyse?
 
Gahr skrev:
Men vær obs på at Clarity-Ferm og isinglass er to helt forskjellige produkter. Isinglass får gjær til å bunnfelle, mens CF er med på å forhindre kjøletåke. Jeg bruker begge deler...

Takk
Det forklarer mitt litt uklare øl etter første bruk av Isinglass. Får etterfylle litt klaringsmiddel på fatene til helgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp