Bruk av mottrykksfyller.

Nemlig, all bets are off med mottrykksfylling sammenlignet med BG-fylling.
Meeen. Man må jo tenke litt på temperatur. Hvis jeg, hypotetisk sett, har øl på fat med 2*C og 2,5 vol. Jeg har gode og varme flasker, og temperaturen øker totalt sett til 7*C i ølet som følge av prosessen. Da trenger jeg ikke rett over 10 psi tappetrykk som er gyldig for 2*C, men snarere litt over 15 psi for å ta hensyn til temperaturøkningen i flasken. Slik sett foretrekker jeg kalde flasker for en mer forutsigbar prosess og mindre kjemping med fylleren.

Edit: Og i tillegg, ved høyere temperatur vil vel også et trykkfall-uhell gi mer kaos og skum enn det samme ved lav temperatur, der løseligheten av CO2 i ølet er god.
 
Prøvde å mottrykksfylle i kveld med tapcooler sin. Gjorde et forsøk med greit resultat.
Denne gangen skulle jeg være ekstra smart. På forhånd hadde jeg lagt flaskene i fryseren fordi jeg hadde lest at det var smart å kjøle ned flaskene på forhånd.
Antagelig ikke i en fryser i noen dager. Fyllingen gikk greit, men du verden som det skummet de få sekundene det gikk før jeg fikk på toppen. Prøvde først å kjøre opp trykket en halv bar før fylling, men etter noen flasker med mye skum satte jeg ned trykket til 1 bar. Men fremdeles like mye skum. Noen som har erfaring med dette? Ble flaskene for mye nedkjølt?
 
Prøvde å mottrykksfylle i kveld med tapcooler sin. Gjorde et forsøk med greit resultat.
Denne gangen skulle jeg være ekstra smart. På forhånd hadde jeg lagt flaskene i fryseren fordi jeg hadde lest at det var smart å kjøle ned flaskene på forhånd.
Antagelig ikke i en fryser i noen dager. Fyllingen gikk greit, men du verden som det skummet de få sekundene det gikk før jeg fikk på toppen. Prøvde først å kjøre opp trykket en halv bar før fylling, men etter noen flasker med mye skum satte jeg ned trykket til 1 bar. Men fremdeles like mye skum. Noen som har erfaring med dette? Ble flaskene for mye nedkjølt?
Jeg har tappet med Tapcooler rett i nedfryste flasker. Hvordan stilte du bleed-ventilen? Hvis den var helt åpen, så skummer det jo fra første sekund. Det skal være mest mulig motstand i bleed uten at det stopper, er min erfaring.
 
Jeg har tappet med Tapcooler rett i nedfryste flasker. Hvordan stilte du bleed-ventilen? Hvis den var helt åpen, så skummer det jo fra første sekund. Det skal være mest mulig motstand i bleed uten at det stopper, er min erfaring.
Åpnet ganske mye tror jeg. Måtte åpne en del for at det i det hele tatt skulle komme øl. Men får prøve en gang til senere. Den første gangen gikk det jo greit.
Da fyllte jeg med samme trykk som fatene sto på. 1 bar, og da gikk det fint. Siste gang satte jeg opp trykket på alt til 1.5 bar(har ikke egen reduksjonsventil på motrykksfylleren). Det skummet lite da jeg tappet, men de få sekundene til jeg fikk på korken skummet det mye.
 
Går du for den som heter Wintap på Aliexpress så er den i rustfritt pluss den har gjenger til flaskeholderen slik at det blir mer solid og du kan 3D printe adaptere til flasker eller growlere. Er meget fornøyd med min. Hadde Pegas knockoff fra Aliexpress før men den var av dårlig kvalitet og begynte å lekke de fleste plasser.
 

Vedlegg

  • IMG_0458.jpg
    IMG_0458.jpg
    138,2 KB · Sett: 100
Går du for den som heter Wintap på Aliexpress så er den i rustfritt pluss den har gjenger til flaskeholderen slik at det blir mer solid og du kan 3D printe adaptere til flasker eller growlere. Er meget fornøyd med min. Hadde Pegas knockoff fra Aliexpress før men den var av dårlig kvalitet og begynte å lekke de fleste plasser.
Bare "popper" du den på tappekranen du har og fyller? Kjekt. Kanskje jeg må få meg en slik. Vil jo gjøre tappingen enkel.
 
Bare "popper" du den på tappekranen du har og fyller? Kjekt. Kanskje jeg må få meg en slik. Vil jo gjøre tappingen enkel.

Jepp både growler og flasker. Samme patent som Pegas Evolution bare i metall. Kineserne påstår at alt som kommer i kontakt med øl er rustfritt mens resten er messing.
 
Hvorfor blør du av trykket? Det er ikke nødvendig med en mottrykksfyller. Når du blør av trykket så begynner du å miste karbonering med en gang, selv om det forsåvidt går sakte så lenge ølet er kaldt. Med en mottrykksfyller trenger du ikke blø av, bare med en beergun f.eks.

Du må bruke en sekundærregulator i kjeden. F.eks slik jeg har min gasslinje er at jeg har en regulator på flaske, splittet i to ut av denne

Linja som går til å karbonere øl går inn i en 4-veis sekundærregulator (fire regulatorer på linje), disse linjene karbonerer øl i kjøleskapet.

Den andre linja ut av splitten etter hovedregulatoren, har samme trykk som hovedregulatoren er satt til.. Denne bruker jeg til mottrykksfylling. Regulatoren på flaska står på 2.5 bar. Så jeg får 2.5 bar inn i mottrykksfylleren, mens fatene får det den enkelte sekundærregulator er satt på.

Den 2.5-linja har jeg også laget "modulær" slik at jeg kan sette på forskjellige koblinger via hurtigkoblinger, samt en biltema-regulator slik at hvis jeg trenger lavere trykk ut av den 2.5-linja, så kan jeg sette inn den for f.eks overføring av starsan mellom fat, som jeg gjør ved lavt trykk for å spare gass.

Litt OT, men hvilken sekundærregulator bruker du? Har du evt. en link?
 
Det trenger du ikke såfremt du bruker en mottrykksfyller. Hvis du har en beergun så må du blø av da dette ikke er en mottrykksfyller.

Vis vedlegget 38810
@Miguel Har prøvd dette oppsettet nå, med min Pegas mottrykksfyller. Høyere trykk inn på fyller enn på fatet. Det som da skjer, når jeg vrir over fra gass til øl, da går det høyere trykket inn i ølslangen og blåser inn i fatet... [emoji44][emoji44]
 
@Miguel Har prøvd dette oppsettet nå, med min Pegas mottrykksfyller. Høyere trykk inn på fyller enn på fatet. Det som da skjer, når jeg vrir over fra gass til øl, da går det høyere trykket inn i ølslangen og blåser inn i fatet...
emoji44.png
emoji44.png

Da har jeg driti meg ut med det jeg skrev. Mente at du trenger høyere trykk enn det som ølet er karbonert med.
 
Da har jeg driti meg ut med det jeg skrev. Mente at du trenger høyere trykk enn det som ølet er karbonert med.
Så høyere trykk inn på fyller enn det ølet er karbonert med, det blir feil?
Poenget blir da at trykket inn på fylleren og trykket i fatet skal være likt, men høyere enn karboneringstrykket?
 
Tilbake
Topp