Bruk av Saflager W-34 / 70, men ikke som lagergjær

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Har ved et uhell kjøpt denne tørre undergjæren, pakke på 11,5 gram med best før dato februar 2012. Har ingen planer om å brygge lager så jeg lurer på om jeg kan bruke denne i det hele tatt. Veit jo at Steam Beer blir laga av lagergjær gjæra i "ale-temperatur", men hadde ikke akkurat tenkt meg det brygget. Har noen på dette eminente forum idéer og innspill?

Har nylig lest mye om denne gjæren. En fyr sier dette:

I used the 34/70 back in 89-91 when we actually bought it from Germany. Great yeast, crisp, low sulpher, floccs well. Super low diacetyl. I started using the Fermentis version in 2003, and it acts and tastes just like I remember. Floccs better after two generations. Ferments well down to 48, but likes 50-55 best. Gives a nice fruitiness when used at 65-68, can emulate an ale strain.

Saflager er faktisk ikke en lagergjær, men en alegjær som tåler lave temperaturer (kilde). Det skal ikke være noe problem å bruke den til ale, du vil sannsynligvis få ganske mye fruktighet.
Edit: Riv ruskende galt, sorry.

Arne M skrev:
Saflager er faktisk ikke en lagergjær, men en alegjær som tåler lave temperaturer (kilde). Det skal ikke være noe problem å bruke den til ale, du vil sannsynligvis få ganske mye fruktighet.

Det er noe som ikke stemmer i det dataarket. Gjærstammen i W-34/70 skal være Weihenstephan 34/70 og det er er definitivt en variant av s. pastoranius, altså lagergjær.

Hvor i kilden er det du mener de sier det er en ale-gjær? Cervesiae istedenfor Pastorianus eller Carlsbergensis? Det skal liksom være lagergjæren fra Weihenstephan, tilsvarende WLP830. Andre kilder oppgir den som Pastorianus, Carlsbergensis og Uvarum. PDF-en er jo ellers bare en ferdig mal, der alle Saflagerne liksom trives best innen samme temperatur, noe som utvilsomt er feil.

Onde tunger sier derimot at S-23 er en kölsch-gjær el.l.

Tipper det bare er en copy/paste-feil. 34/70 er garantert pastorianus (uvarum/carslbergensis). Men rehydreringstemperaturen synes jeg virket noe lav...

Mange takk for svar, karer. Har forstått at jeg nok kan bruke denne, men da til et øl som tåler en fruktig stil. Det høres ut som om jeg står rimelig fritt om jeg vil eksperimentere litt. Har søkt litt på nettet om bruk av denne gjæren til ulike ales uten å finne noe særlig. Får bruke litt meir tid.

Tilbake
Topp