Bruke gjær fra gjæringstank.

Var og hentet 3 liter med wlp400 slurry og 4-5 liter med wlp700 slurry hos NØ for noen timer siden.
Tenkte å bruke dette til å brygge en Saison og en Imp Stout begge tett kopiert av innleggene til Gahr på bruker forumet. Begge batchene på 25l.

Har noen spørsmål ang dette;
1. Skal jeg vaske denne gjæren på vanlig måte? Dvs koke f.eks 3l vann og dekantere, for å så sette i kjøleskap til jeg eventuelt skal lage starter?
2. Kan jeg pitche slurryen direkte?
3. Har gått til innkjøp av spraymalt, og forberedermeg mentalt på å lage starter. Har av en eller annen grunn frykten for det, vet ikke om det er tidsaspektet på det som gir ADHD'en min spasmer eller hva det er, men noe er det.
4. Går jeg frem på vanlig måte for å finne gjærmengden i denne slurryen?

Takker for innspill og råd!
 
1. Det trenger du ikke med mindre det er mye humle og protein i den.
2. Ja
3. Ingen starter nødvendig
4. Ja, med mr.malty

Ikke vent så lenge med å brygge med gjæren og oppbevar den i kjøleskap
 
Bjarte H skrev:
1. Det trenger du ikke med mindre det er mye humle og protein i den.
2. Ja
3. Ingen starter nødvendig
4. Ja, med mr.malty

Ikke vent så lenge med å brygge med gjæren og oppbevar den i kjøleskap

+1
 
Bjarte H skrev:
1. Det trenger du ikke med mindre det er mye humle og protein i den.
2. Ja
3. Ingen starter nødvendig
4. Ja, med mr.malty

Ikke vent så lenge med å brygge med gjæren og oppbevar den i kjøleskap

Takker for svar! Gjæringsskapet holder for tiden 10 grader, grei temp?
Tenkte å brygge begge bryggene innen 1-2 uker, går det greit? Øker eventuelt vask holdbarheten? :)
 
Gjerne litt kaldere enn 10C, men ikke under 0C. Pass på oppbygging av trykk hvis du har tett lokk.

Det bør ikke gå mer enn 2 uker før du bruker gjæren. Legg inn den dagen du hentet den hos NØ som harvest date i mr.malty
 
Hentet gjær der oppe selv på fredag, og ble da fortalt at jeg burde bruke den i løpet av en uke. Helst tre dager, for å ikke få mye ødelagte gjærceller, siden det tilsettes kun rett i dunken.
 
Den er god, får legge meg i selen og få brygget imp stout, saisonen og apa'n som står på planen fra før da :D Blir kos!
 
Tror jeg bare bruker denne tråden til ett oppfølgerspørsmål. Har nå satt en imp stout og en saison på gjæren nevnt over. Wlp007 jobber støtt og stadig, men ikke noe supereksplosiv krausen, wlp400 derimot tror jeg muligens jeg overpitchet litt, samt at jeg går for fri temperering. Står for tiden på tørketrommelen og har nådd 24,7 etter 12 timer. Planen er å sette den ned på flisene når stormgjæringen roer seg og holde den rundt midten av 20 tallet en uke før den får komme til romtemperatur. Høres greit ut?

Ett annet spørsmål, haddegjær i gjæringslåsen etter 12 timer, så jeg tok og fjernet en del av krausen med sterilisert sleiv. Er det noe problem å gjøre dette kontinuerlig fremover for å forhindre at det renner over?

Vil ikke kjøre uten lokk eller uten lås da den står på badet, og jeg ikke synes det virker "renslig" :)

Takker!
 
Tilbake
Topp