bruke kildevann i øl?

har tappet vann som kom rennende ut fra et fjell, tenkte å bruke dette når jeg skal sette øl. Min gamle bestefar sier at det er kildevann. Kan jeg bruke dette når jeg setter øl? må det kokes først e.l?
 
du bør også vite om kildevannet kommer fra kalkrik berggrunn. Gjør det det er det ikke egnet for lyse ølslag uten justering.

mvh
Bårdd
 
hvis du mesker lyse maltslag i et vann med mye oppløst caco3 vil vannets bufringsevne bli for stor i forhold til maltets evne til å senke ph under mesking. Du får derfor for høy PH i mesken. Hvis du med ølsett mener ekstrakt spiller dette ingen rolle. Men det er jo slett ikke sikkert at berggrunnen er kalkrik.
mvh
Bårdd
 
Siden du tenkte å brygge en lys pils, ville jeg satt meg litt inn i viktigheten av riktig mengde gjær, lufting/oksygenering av vørteren og temperaturkontroll under gjæring. Dette vil nok ha mer å si for smaken enn litt annerledes vann.
 
hvis du mesker lyse maltslag i et vann med mye oppløst caco3 vil vannets bufringsevne bli for stor i forhold til maltets evne til å senke ph under mesking. Du får derfor for høy PH i mesken. Hvis du med ølsett mener ekstrakt spiller dette ingen rolle. Men det er jo slett ikke sikkert at berggrunnen er kalkrik.
mvh
Bårdd
Mente ekstrakt ja, tusen takk for svar!
 
Tilbake
Topp