Bruke pumpefilter eller ikke

Hva er erfaringene her? Virker som filteret som følger med BB pumpa tetter seg lett og at folk dropper å bruke det.
 
Du kan velge å bruke eller ikke. Jeg brukte ikke sist, gikk tett etter 30 min. Vurderer å bruke det i neste brygg. Med hansker og en bøtte klart. er bedre å få filteret tett enn pumpa.
 
Har en Bratberger Kompakt brygger med same problem. Åpnet pumpa og ble ovverasket over hvor små skovlehjulshull det var I pumpa!!! Dømt til å gå tett og at det legger seg rester I pumpa. Kjøpt ny pumpe med større skovler som ikke tetter seg så lett.
Anbefaler å åpne disse miniatyr pumpene etter hvert brygg og gjøre de skikkelig rene for å unngå fremtidige infeksjoner, eller kjøp noe bedre...
 
Hiver meg litt på denne:
Vi kjøpte BB60 med pumpe for ett år siden og da fikk vi med ett veldig finmasket filter. Dette tettet seg veldig lett når vi kjøpte ferdig knust malt fra borrebrygg, og varte litt lengre når vi kjøpte ferdig knust malt fra Bryggeland i Drammen. Denne pumpa sluttet å virke for noen måneder siden (Fukt/væske på kretskort.) og vi måtte da kjøpe ny pumpe. Fikk da med ett mere grovmasket filter som har fungert godt uten å tette seg. Pumpa skal tåle det fint å tette seg forresten, da den er av magnettypen som bare stopper når den blir obstruert, uten å brenne seg.
Anbefaller også å gjøre pumpa skikkelig ren etter bruk, men tenker det holder å kjøre pumpa noen minutter med varmt vann. Skal ikke være så nødvendig å åpne pumpa hvis den ikke er tett. Er man bekymret for infeksjon så er det bare å kjøre pumpa under koking ett par minutter før man benytter den under kjølingen. Men det beste kan nok være å gjøre som Terje J anbefaler.
Kjører man pumpa under kjøling vil man erfare at pelletshumle tetter seg mye lettere enn blomst.
 
Tilbake
Topp