Bruke pumpen under nedkjøling?

Vil ikke kjøring av pumpen(e) effektivt motvirke whirlpool-effekten fullstendig?

Ref. Runes kommentar om at man da heller bør la vørteren stå litt etter nedkjøling.
Pumpen lager whirlpoolen. Dersom kjøleren gjør sirkuleringen i gryten veldig turbulent kan man nok med hell fortsette whirlpoolen en stund etter endt nedkjøling. Det er også lurt å la vørteren stå stille en stund etter endt whirlpool for å la bunnfall og humle komme til ro og samle seg på bunnen.
 
Pumpene i Speidelen pumper rett opp fra bunnen, og lager egentlig bare kaos i kjelen. Det er vel mulig å lage noen avtagbare forlengere som styrer strømmen ut til kanten og rundt, men ellers blir det dårlig whirlpool av det. Jeg skur de av etterhvert og lar det hele stå en stund å synke med kun spiralkjøler for å holde temperaturen nede. Med såpass stor avstand fra uttaket til bunnen av kjelen er jeg usikker på hvor mye utbytte man har av whirlpool i det hele tatt(?).
 
Sorry. Trodde det var snakk om vanlig gryte og pumpe. :oops:
Note to self: Legg merke til underforum.
 
Jeg kjører pumpa under nedkjøling siden det bidrar til raskere nedkjøling, ut med kjølespiral og deretter whirlpool med desinfisert sleiv, så hvile i 30-60 minutter = gullende klar vørter og relativt pen bunnfelling på trub'en.
 
Jeg kjørte en gang nedkjøling uten pumpe. Resultatet ble at det ene gjæringskaret holdt 30 grader og det andre 25 grader. Speidelen viste 17 grader før overføring. Gjæren var allerede i gjæringskarene. Ølet ble faktisk godt likevel, men det var jo ikke helt heldig likevel. Nå kjører jeg pumpen konsekvent under nedkjøling, men når jeg når ønsket temperatur lar jeg vørteren hvile i en halvtime til time før jeg overfører til gjæringskar. Fungerer helt greit for meg.
 
Har ikke noe bilde av oppsett men ganske enkel å koble opp å bruke.

Bruker denne: http://www.bryggselv.no/products/motstromskjoler-75m

Kaldt vann inn/ut på utsiden (i den sorteslangen)
Vørter inn/ut i kobberrør i midten. Pumpe kobler jeg på kaldsiden.
Eneste bakside med å bruke denne kontra spiralkjøler som jeg kan komme på er at denne er litt mer jobb å vaske etter bruk.

:)
 
Første gang jeg prøvekjørte denne i et brygg brukte jeg bare tyngdekraften til hjelp uten pumpe. fungerte fint det også :) men du sitter igjen med litt mer vørter stuck i kjøleren. Dyrebare dråper ;)

...og ikke noe anet filter enn bazookafilter i kokekjelen.
 
Hvorfor gjør man dette?
Hensikten er vel å få mer effektiv kjøling, altså mere bevegelse rundt kjølespiralen. La pumpa gå istedenfor å stå med kjøleren i handa og flytte den opp og ned under kjølinga. Det husker jeg fra et enklere oppsett jeg hadde, om kjølespiralen sto stille, tok kjølinga mye lenger tid enn om jeg beveget den opp og ned i vørteren.
 
Det er tre grunner til å gjøre dette.
Den viktigste grunnen er at du sikrer jevn temperatur i all vørteren
Dernest sikrer du deg at føleren viser riktig temperatur, er vørteren i ro blir lett temperaturføleren isolert med grums som fører til at du kjøler for mye.
Og til sist så kjøler du raskere ved sirkulasjon.
 
Får vesentlig kjappere nedkjøling.. Kommer ikke til å gå tilbake til når jeg kjølte ned uten pumpe..

Prøv og du blir "hektet"

Easybrew
 
Jeg brukte pumpen igår under kjøling og det gikk veldig mye raskere enn uten (speidel 50l). Jeg hadde tenkt å skru den av når jeg nærmet meg 30 grader, men det glemte jeg så vørteren ble noe uklar. Er det noe mer alvorlig enn at mer av bunnfallet nå legger seg i gjæringsdunken eller har jeg fått med meg noe uønskede stoffer?
 
Dumper rett over i gjæringsdunk etter endt nedkjøling, har sluttet å bekymre meg for trub. Merker ingen forskjell så langt, og sparer litt tid.
 
Tilbake
Topp