Bruke pumpen under nedkjøling?

Trur kanskje du kan gå ut frå at etter ein times koking så er også det som er i rør og pumpe under speidelen også ganske tett på kokepunktet - rørdelane vil jo leda varmen.
Ikke plaget med tett pumpe til nå. På min Speidel 20 kjøler jeg ned til under 80 grader, så kjører jeg pumpen under resten av nedkjølingen. Det går bare fint. Kjører det så rett over i gjæringskaret og lar det bunnfalle der i stedet.
 
Har forsøkt å kjøre pumpene, men opplever at jeg får bedre kjøling ved å røre med dyppkjøleren. Hvis jeg lar kjøleren stå i ro og kjører pumpene, blir ut-enden av kjøleren vesentlig kaldere enn om jeg rører med kjøleren. Jo varmere ut-enden av kjøleren er, jo bedre kjøling har du. Lar den avkjølte vørteren stå i en halv til en time før jeg tapper over. All trub og gørr ligger da langt under krana. Kan fint helle litt på Speidelen for å få med noen liter til uten å få med grumset.
Når det gjelder tap av vørter til en evt. motstrømskjøler, så vil en kjøler med 5m 12mm rør innholde mindre enn 4dl vørter. Lite å bry seg om, mener jeg.
 
Tilbake
Topp