Bruker dere sjekklister?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Under tapping av siste batch gikk det skeis et par ganger fordi vi rett og slett glemte bort et par viktige ting. Dette hender også fra tid til annen under brygging (glemmer å skru av varmelement nummer 2 ved innmesk, glemmer utmesk, glemmer å rehydrere gjær osv ...).

Dette skjer spesielt ofte når man er flere og har det litt moro underveis ...

Det skal jo være moro å brygge, men samtidig må det jo ikke bli mer moro enn at sluttproduktet blir bra. Dumt med slurvefeil :)

Noen andre som har vurdert å lage eller har laget seg sjekklister (utover mesketider og humleskjema) som de forsøker å følge slavisk? Jeg tenker å sette opp sjekklister for bryggekvelden (oppmåling av meske- og skyllevann, setting av temperaturer, innmesk, utmesk, kjøling osv.) og tappekveld (vasking av fat, desinfisering, tapping, vask av gjæringsdunk osv).

Slike sjekklister vil selvsagt være veldig utstyrs- og prosessavhengige, men det hadde likevel vært morsomt å sett hva andre eventuelt har gjort?

Jeg deler våre sjekklister her (hvis det ikke bare blir med tanken).
 
Veldig god ide! Glemmer stort sett de samme tingene; Protafloc og spiralkjøleren de siste 15 min.
 
Brukte sjekkliste det første året, men etter hvert så ble det sånn at ting ble gjort først, og sjekklisten fyllt ut i etterkant.. Så den mistet sin misjon etter en stund. Men det var et fint hjelpemiddel inntil rutinen ble satt.
 
Enig i at lystig bryggelag kan redusere fokus :)
Dette kan legges i BeerSmith oppskriften. Alarm går da på samme måte som ved humletilsetning. Du kan lett lage egne alarmer.
ImageUploadedByTapatalk1432020662.739689.jpg
 
Enig i at lystig bryggelag kan redusere fokus :)
Dette kan legges i BeerSmith oppskriften. Alarm går da på samme måte som ved humletilsetning. Du kan lett lage egne alarmer.
Vis vedlegget 18646
Det er ikke alltid alt kan tidsfestes like presist ... vask av fat med pbw, la stå i minst en time, snu på hode og la stå minst en time, skyll, fyll med starsan osv ... En ting er det som direkte går på selve bryggingen (mesketider, humleskjema, koking av kjøler o.l.), men det er så mye annet som skal gjøres på et eller annet tidspunkt i løpet av kvelden ... :)

Tar gjerne i mot flere ting man ofte glemmer (ser koking av spiralkjøleren de siste 15 min er nevnt over - vi bruker motstrømskjøler og prinsippet er det samme: vi kjører kokende vørter gjennom kjøleren siste 10-15 minutter (uten kjølevann selvsagt) og det har vi også glemt en gang eller to. Takk for påminnelsen!).
 
Nei men burde nok gjort det. Vannjusteringselementer kommer ofte ikke i før mesking er startet.
 
Jeg bruker Brew Session-feature hos Brewer's Friend. Den er er for meg helt perfekt, og har en sjekkliste med stoppeklokker og greier, som jeg følger (nesten) slavisk. Listen hakes av underveis, og man kan hoppe over enkelte punkter for så å komme tilbake til de dersom man ønsker det.

For meg er slike sjekklister helt essensielt, spesielt om jeg tar en øl underveis.
 
Vi snakker hver gang vi brygger om at vi burde ha det... Og vi har loggbok som vi iblant skriver i også. Men det har vel skjedd ett par ganger at vi ikke husker helt hva OG var.
 
Bruker ikke sjekkliste, hadde nok glemt av å bruke den. Bruker å huske det meste når jeg brygger alene, blir litt mer surr hvis jeg har medbryggere, men får notert det viktigste og tilsetter de rette ingrediensene på de rette tidspunktene.
En ting jeg har glemt 90% av gangene er å koke opp sukkerlaken når jeg skal tappe på flasker. Hver gang står jeg der klar til å stikke om til flaskingskaret, alt desinfisert og forberedt, så husker jeg at jeg mangler sukkerlaken.
 
Programert speidel, check
Fyllt i vann, check
Malt, check
Humle, check
Klar-urt, check
Gjærnæring, check
Nedkjøling, check
Pitching av gjær, check
"Beer on the side while brewing", Double-check :)
 
Tilbake
Topp