Første forsøk på ny Grainfather

Etter et par år med ekstrakt brygging, havnet jeg på allgrain kjøret som mange andre. Ny Grainfather ble kjøpt inn, og i går ble den viet inn med brygging av en Red Saison.
Helt fersk på dette, så jeg fikk noen gode råd fra personalet på Bryggselv i Asker, vedrørende utregning av meske og skyllevann.
Med ønske om 25 liter i bøtta, og grain vekt på 6,45 kg, og koketid på 90 min, ga GF kalkulatoren svar om 20.92 liter til mesking, og 15,74 liter til skylling.
Mesket på 64 grader i 60 min, utmesk på 78 grader i 5 minutter. Skylte med 16 liter vann på 79 grader.
Dette ga totalt 30 liter til koking, SG på 1.050 på 20 grader.
Humle tilsatt på 60 og 15 min. Vørter kjølt ned til 20 grader. Ble nøyaktig 25 liter i bøtta, med en OG på 1.060 (noe høyt, skulle være på 1.056 tror jeg..)
Dette ga en meske effektivitet på 80% iflg GF kalkulatoren. Dette høres bra ut, men jeg er sylfersk, så vet aner ikke hva jeg skal forvente.
Uansett, bryggingen gikk på skinner, og det gjærer noe infernalsk i brygget nå på morran! Gleder meg til å smake mitt første allgrain brygg! Og ja, dette var moro, og ga mersmak!
 
Godt å høre at det gikk på skinner. Har kjøpt meg den nye grainfather i julegave ,men på grunn av sjukdom på sykdom i julen og etter julen har jeg ikke fått brygget enda.

Blir ikke noe i helgen heller da turen går til Oslo og Publikumsfavoritten.
 
Tilbake
Topp