Brusutstyr

Hei, jeg har lyst å brygge ca 30 liter julebrus på 0,33 l flasker. Hvilket utstyr anbefales til trykkarbonering og flasking? Som gammel BIAB-brygger kan jeg koking, desinfisering og korking - men har ikke peiling på trykkarbonering.

Jeg ser for meg en gassflaske, en trykktank og antagelig en "beer-gun"? Men hva trenger jeg av slager, ventiler, koblinger og evt andre duppedingser? Noen som kan anbefale et oppsett?

Jeg er inspirert at guttene i Oppegård Brus, som i starten brukte dette utstyret (bilder fra en NRK-reportasje) :

1730491953205.png 1730492085424.png

Akkurat som å brygge øl, bare at du hopper over gjæringa. Tapp på fat, trykksett med sodastream. Servere fra fatet med en Pluto gun er enklest.

Jeg skal ikke servere fra fat. Jeg skal ha 30 liter julebrus over på 100 stk 0.33 flasker Så litt av utfordringen er å få det til på en effektiv måte uten at det bare blir skum og kliss.

De gutta bruker et gjærkar som tåler trykk, Fermzilla all rounder eller tilsvarende funker nok. Er nok rimeligst å kjøpe et Oxebar 20l fat, co2 for å trykksette (sodastram flaske er rimelig), en regulator og en beergun eller en motrykksfyller.
Regulator til co2 og beergun er ofte ute til ok pris på finn.no.
Høre om noen i omgangskretsen din har utstyr å låne.

Jeg skal ikke servere fra fat. Jeg skal ha 30 liter julebrus over på 100 stk 0.33 flasker Så litt av utfordringen er å få det til på en effektiv måte uten at det bare blir skum og kliss.
Det spørs hvor mye penger du vil legge i utstyret, billigst mulig, eller vil du ha solid utstyr? Hvis du skal bruke det en gang i året kan du gjøre det billig.

Jeg ville kjøpt et Oxebar 20-liters fat og en Oxebar fatpakke, da har du to 20-liters fat med alle koblinger og regulator for Sodastream. Så trenger du en Sodastream-flaske og en Nukatap mottrykksfyller. Alt kan kjøpes på olbrygging.no, kommer på ca 2800,- til sammen, så det kan vel diskuteres om det er billig, men det er vanskelig å komme under denne prisen. Jeg ville ventet til black week, da kommer det mange gode tilbud.

MOD: lang diskusjon om man skal velge Nukatap fra Kegland, eller den norske orginalen Tapcooler. De som vil delta i den diskusjonen finner den her.
Innlegg i tråden 'Hvilke produkter har Kegland kopiert?' https://forum.norbrygg.no/threads/hvilke-produkter-har-kegland-kopiert.44687/post-633025

Sist redigert av en moderator:
Tilbake
Topp