brygg temperatur

Må starte med at jeg er nybegynner. Fikk et Cooper sett i julegave. Har gjort ferdig mitt første brygg (draught beer) resultatet ble ikke så verst. Fulgte coopers fremgangsmåte slavisk. Der dem sier at temperaturen skal ligge mellom 21-28 grader den første uken.
Skal prøve meg på pilsner fra coopers den her gangen, men ser at temperaturene dere skriver om i forumet er mye lavere, rundt 18 grader. Stemmer dette? Og gjelder dette alle coopers sine brygg?

Lagerøl gjæres, generelt, på enda lavere temperaturer, rundt 10-12 grader. Og hvis det første settet ditt var en ale, ville nok typisk gjæringstemperatur være 18-20 grader, ikke 21-28.. Ble nok en fruktig øl om den ble gjæret så høyt skulle jeg tro :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Noe av det første man lærer angående ølsett, er å ignorere instruksjonene som fulgte med.
Instruksjonene er laget for at ølet skal bli fortest mulig ferdig, sånn at du kan kjøpe et nytt sett.
Og blir det fortest mulig ferdig, så blir det ikke særlig bra.

Alle settene til Coopers er ale-sett, selv om noen heter Pilsener, Lager osv.
Så det er egentlig ikke noe veldig stort poeng i å brygge "Pilsener" og "Lager", siden det allikevel blir Ale.
Ville anbefalt å prøvd et annet sett, type Sparkling Ale, English Bitter eller Wheat Beer.

Temperatur du bør holde deg til er som nevnt, 18-20 grader.
Det andre du bør gjøre, er å kaste gjøren som følger med settene, og heller bruke en skikkelig gjær.
Kan anbefale Safale US-05. Den går til det aller meste :)

Tilbake
Topp