Brygge lager med Swamp cooler eller annen fjøsmekk?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Kjøpte svært mye pilsnermalt nå i januar som skal brukes til bl.a. kölsch, weissbier(allerede brygget) og belgisk wit. Leker meg derimot med tanken på å brygge en oktoberfest (Märzen) da jeg er svært glad i denne øltypen.
Problemet er derimot at jeg ikke har kjøleskap for gjæring, men jeg har derimot en kjeller som er relativt kald. Temperaturene her er på ca. 13-16 grader (i lufta). Jeg tenker derfor at jeg kanskje kunne fått til å gjære i ett traug som er større enn gjæringskaret, hvor jeg plasserer gjæringskaret oppi. Trauget fylles dermed med vann og tilsettes 1,5L flasker med is kontinuerlig...

Ville dette kunne fungere, eller må man være enda mer nøye med gjæring av slikt?

Oppskrift og sånt har jeg ikke tenkt på enda...

Det er jo mange som gjærer slik. I mine øyne virker det dog slitsomt å måtte fylle på med is hele tiden i tre fire uker.

Hvis kjelleren din holder nesten lagertemperatur allerede så trenger du vel ikke is.

Hvis du har ei kran i kjelleren kanskje det funker å feste en hageslange på den og surre den noen runder rundt gjæringskaret, sette på noe i andre enden som slipper ut litt vann under trykk som du leder til utslagsvask og åpne krana litt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Det var jo også en god idé ! :)

Sitter enda litt i tenkeboksen, men vurderer å skaffe noen isolasjonsplater og lage en boks av disse, sette gjæringskaret på det kalde kjellergulvet og la det stå til. Kjellergulvet regner jeg med er enda noe kaldere enn lufta i rommet.

Surfer også finn i lokalområdet etter kjøleskap. Ett kjøleskap med UT-200 hadde jo vært optimalt...

Med en UT200 og en styrt ventil f.ex denne (pluss et 12V adapter), kan du sikkert kjøle kontrollert med springvann. Vannet i krana kommer ganske nær 4 grader på denne tida.

Vurderer å sette en slik foran dyppkjøleren min, og bruke STC1000 for å kontrollere vørterkjølingen. Sist jeg brygget glemte jeg tida litt og endte opp med å pitche S04 i 12 grader vørter :bank2: Gjæringa kom greit og raskt i gang så ingen krise, men for repeterbarhet er det en fordel å ha kontroll på dette også.

En enklere og billig løsning er sette gjæringsbøtta i ei større bøtte med vann og så dekke gjæringsdunkene med fex ei t-trøye som fuktes og som når ned i vannet. Denne trekker vannet opp og vannet fordamper og gjæringsbøtta kjøles ned.

Du senker tempen i bøtta med dette.

Tilbake
Topp