Brygge Leffe look-a-like

Hei.
Vi er tre bryggekarer som vurderer å brygge en belgisk blonde ala leffe blond. I den forbindelse så lurer vi på om noen har en oppskrift å anbefale? Må ikke nødvendigvis være en Leffe-kopi, men gjerne i nærheten.
Vi har sett oss ut denne: https://forum.norbrygg.no/threads/belgisk-blonde-har-du-en-oppskrift.9690/

Vi lurer også på om folk har noe peiling på om det går an å kjøpe alt dette hos bryggselv? Altså ingrediensene.
Er det noen forskjell på å brygge belgisk blond og ipa?

Takk for svar

Bryggselv bør ha det som er i oppskriften, du kan jo sjekke på hjemmesidene og se om de tilfeldigvis er utsolgt for noe.

Belgiske er mer gjærorienterte enn IPAer. Begge typer (som all annen vanlig øl) er det viktig å ha kontroll på gjæringen, men du kan forandre mer på smaksbildet i belgisk med belgisk gjær enn en vanlig chiko-pitch i en IPA som har mye humle, f.eks. så temperaturkontroll og oksygen og temperatur er kanskje hakket viktigere i en belgisk enn i en ipa, for å nå et ønsket mål.

Mtp pilsnermalt så kan det hende man vil stegmeske, men er vel ikke nødvendig. Et annet punkt er at en blond gjerne skal være tørr, altså lite sødme, bortsett fra den som evt kommer fra alkoholen. Det vil ikke nødvendigvis si at FGen må være veldig lav, men du vil iallefall sørge for at gjæren spiser opp de kortkjedete sukkerartene, det er de som smaker søtt. Et triks kan være å tilsette sukkeret ut i fermenteringen i stedet for i kjelen, slik at gjæren ikke spiser seg mett på sukker først og så f.eks lar det ligge igjen maltose (en av de søte sukkerartene).

Jeg brygget en Saison med Farmhouse Ale (Wyeast, utgått) som ble fortreffelig og skummelt lik Leffe(ufrivillig). Den kan sikkert erstattes med French Saison-gjær. Maltsammensetningen var Pilsner 69%, hvete 18%, vienna 7%, torrified wheat 2% (for skum, kan erstattes med vanlig hvete) og sukker 4% tilsatt etter primærgjæring (2 dager inn i gjæring).
Jazzet opp temperaturen til 29 grader etter primærgjæring. Gjæret ut til FG 1004. OG er egentlig valgfritt da jeg har laget denne i flere omganger med med ulik OG og like stort hell. Men ta i betraktning god utgjæring med påfølgende alkoholproduksjon.

Takker for fine svar.
I linken jeg posta, så står det ikke koketid. Jeg lurer derfor på hvor lenge dette skal kokes?
skal humle inn når det er 60 min igjen, 15 min igjen og 1 min igjen?

Så da blir det:
mesketid: 60 min
Koketid: 90 min
12 g Magnum når det gjenstår 60 min
18 g Tettnanger når det gjenstår 15 min
22 g Tettnanger når det gjenstår 1 min

Har jeg da forstått det riktig?
Takk igjen for svar =)

Supert! Legg gjerne ut oppskriften ja.
Skal straks sette i gang nå. Et siste spørsmål. Når skal candisukkeret oppi? Er det samme når jeg legger det oppi, så lenge det er under kokingen? Eller er det et visst sted jeg skal legge det oppi?

Sekunderer oppskriften i BCS den er snop. Men det er et absolutt must å bruke skikkelig belgisk gjær, ellers blir det iaffall ikke no belgisk.
Kjøp boka først som sist - den er verdt hver eneste fjelldollar

Keys to Brewing Belgian Blonde Ale:
As Belgian strong beers go, Belgian blonde ale is a fairly low-key beer, with subtle spicy, earthy, and fruity notes. To keep the flavors restrained it is important to have good fermentation temperature control. The best results come from starting at a lower temperature, 64° F (18° C), and then letting the temperature rise slowly through the course of fermentation. It is important to let the temperature increase (or to increase it through heating) slowly throughout fermentation to ensure good attenuation and a dry-enough finish. If you are an extract brewer and are having difficulty getting sufficient attenuation, replace some of the Pilsener or wheat extract with sugar. All-grain brewers can increase the fermentability of the wort by lowering the mash temperature.
Since this beer doesn’t have a lot of specialty malts to hide behind, it is important to use good-quality Pilsener malt extract. If you’re an all-grain brewer, try to use Belgian Pilsener malt or at the very least use continental Pilsener malt. While it may seem like it isn’t worth the trouble, for a beer like this, the source of the malt can make a big difference.

RECIPE: LEFTY BLOND
OG: 1.065 (15.8 °P)
FG: 1.012 (3.0 °P)
ADF: 81%
IBU: 25
Color: 5 SRM (9 EBC)
Alcohol: 7.0% ABV (5.5% ABW)
Boil: 60 minutes
Pre-Boil Volume: 7 gallons (26.5L)
Pre-Boil Gravity: 1.055 (13.6 °P)

Extract / Weight / Percent
Pilsener LME (2.3 °L) / 7.75 lbs. (3.51kg) / 72.1
Cane Sugar (0 °L) / 1.5 lbs. (0.68kg) / 14.0
Wheat LME (4 °L) / 1.0 lb. (0.45kg) / 9.3

Steeping Grains
Aromatic (20 °L) / 0.5 lb. (227g) / 4.7

Hops / Weight / IBU
Hallertau 4% AA, 60 min. / 1.6 oz. (45g) / 24.5

Yeast
White Labs WLP500 Trappist Ale, Wyeast 1214 Belgian Ale, or Fermentis Safbrew T-58”

Fermentation and Conditioning
Use 12 grams of properly rehydrated dry yeast, 2.5 liquid yeast packages, or make an appropriate starter. Pitch yeast at 64° F (18° C), and let the temperature rise slowly to 68° F (20° C) over the course of 1 week. When finished, carbonate the beer to approximately 3 to 4 volumes and allow to lager for 1 month at 45 to 50° F (7 to 10° C)

All-Grain Option
Replace the Pilsener extract with 11 lbs. (5kg) continental Pilsener malt. Replace the wheat extract with 0.5 lb. (227g) wheat malt. Mash at 150° F (66° C). Increase the pre-boil volume as needed to allow a 90-minute boil, which will help reduce DMS in the beer.

Tilbake
Topp