Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?

Kan på generell basis anbefale disse to filmene fra Craft Beer Channel på YouTube der de hjemmebrygger en NEIPA med Verdant gjær og med kyndig veiledning fra sjefsbryggeren og grunnleggeren av Verdant.

Del 1:

Del 2:

Et ganske morsomt poeng etter at diskusjonen om biotransformasjon har gått høyt og lavt på dette forum er jo at Verdant selv ikke gjør dette Dette forklares ca 2 min ut i del 2.
 
Kan på generell basis anbefale disse to filmene fra Craft Beer Channel på YouTube der de hjemmebrygger en NEIPA med Verdant gjær og med kyndig veiledning fra sjefsbryggeren og grunnleggeren av Verdant.

Del 1:

Del 2:

Et ganske morsomt poeng etter at diskusjonen om biotransformasjon har gått høyt og lavt på dette forum er jo at Verdant selv ikke gjør dette Dette forklares ca 2 min ut i del 2.
Artig. Begrunnelsen for å droppe tilsetting av humle under aktiv gjæring er faktisk den jeg var inne på ovenfor her, nemlig at du jo allerede har godt med humleoljer som kan biotransformeres fra seine tilsettinger/tilsettinger i wp.
 
NEIPA er en stil som jeg liker best med lav karbonering. Derfor ble det kun en sukkerbit i halvliterne også, altså 4g/l mens 0.33L fikk 6g/l her er oksidering kommet ganske mye lenger. Dessverre har jeg en del frirom også. Bør nesten åpne 2 samtidig og sammenligne. Synes ikke det kommer så godt fram på bildet.

Resizer_16312146490350.jpg
Resizer_16306954217620.jpg

Nederst fra noen dager siden.
 
Nå har det gått 3 dager siden siste tørrhumling. Tror gjæringen er på hell siden trykket i gjæringskaret går nedover.
Men ølet ser ut som grumsete sølevann. Er det normalt? Skal overføre i lukket system til fat, men da må det klarne en del først. Brukte verdant som gjær.
IMG_20220514_170501820-picsay.jpg
 
Nå har det gått 3 dager siden siste tørrhumling. Tror gjæringen er på hell siden trykket i gjæringskaret går nedover.
Men ølet ser ut som grumsete sølevann. Er det normalt? Skal overføre i lukket system til fat, men da må det klarne en del først. Brukte verdant som gjær.
Vis vedlegget 56963
Om gjæringskaret kan trykksettes og du har mulighet for cold crash, vil det løse problemet. Sett på 0,1 bar og sett kaldt.
 
Jepp. Skal gjøre det. Men venter et par dager til for å være sikker på at gjæren har gjort seg ferdig.
 
Da er ølet overført til fat. 3 dager med CC hjalp mye. Gjæret ned til 1012 fra 1068.
Beregnet IBU var 18, men kjennes ut som 40+. Litt stikkende bitterhet. Ikke hopburn så langt. Lukter godt, men den bitterheten overrasket meg. WP temp lå rundt 74 grader så det skulle egentlig ikke gi så mye bitterhet.
Er glad jeg bare laget 9 liter ferdig øl.
Tror ikke det blir brygget flere.
Har egentlig ikke smakt /kjøpt NEIPA som jeg har likt.
Noen som har en poløl de kan anbefale?
 
Da er ølet overført til fat. 3 dager med CC hjalp mye. Gjæret ned til 1012 fra 1068.
Beregnet IBU var 18, men kjennes ut som 40+. Litt stikkende bitterhet. Ikke hopburn så langt. Lukter godt, men den bitterheten overrasket meg. WP temp lå rundt 74 grader så det skulle egentlig ikke gi så mye bitterhet.
Er glad jeg bare laget 9 liter ferdig øl.
Tror ikke det blir brygget flere.
Har egentlig ikke smakt /kjøpt NEIPA som jeg har likt.
Noen som har en poløl de kan anbefale?
Er litt NEIPA lei, men har hatt gode smaksopplevelser med
Salikatt Slam Dunk
Monkey Brew Hop Warp
 
Da er ølet overført til fat. 3 dager med CC hjalp mye. Gjæret ned til 1012 fra 1068.
Beregnet IBU var 18, men kjennes ut som 40+. Litt stikkende bitterhet. Ikke hopburn så langt. Lukter godt, men den bitterheten overrasket meg. WP temp lå rundt 74 grader så det skulle egentlig ikke gi så mye bitterhet.
Er glad jeg bare laget 9 liter ferdig øl.
Tror ikke det blir brygget flere.
Har egentlig ikke smakt /kjøpt NEIPA som jeg har likt.
Noen som har en poløl de kan anbefale?

Tørrhumling vil og tilføre opplevd bitterhet.
 
Tilbake
Topp