Bryggelaug i Bergen

Lørdag kan jeg dessverre ikke, for da sitter jeg godt plantet på jobb i forbindelse med en oppgradering  :(
Men forhåpentligvis kan jeg være med neste gang  :yes:  count me in!
 
Supert at vi blir en gjeng på lørdag.

Jeg har fått bekreftet at han som har nøkkel til hulen kan på lørdag kl 1500.
Så alt ligger bra an :)

Torgeir
 
Fikk endelig lov til å logge inn på den eposten jeg laget på søndag.

De som er ansvarlige for driften av Bergen Bryggerlaug vil være tilgjengelige på  bergen.bryggerlaug@gmail.com
Foreløpig så er det bare jeg som leser den, men dette håper jeg at vi kanskje kan ordne i morgen :)

Foreløpig agenda for møtet i morgen:
1. Er det bruk for et bryggerlaug i Bergen? Hvis det er det hvorfor eksisterer det ikke et allerede? Hva har skjedd med de andre som har startet, og hva kan vi lære av det?
2. Hvem ønsker å drive laget? Hvor mange nå være engasjerte for at laget skal overleve?
3. Hva ønsker vi å få ut av laget? Lære noe? Sambrygge? Bedømme hverandres øl? Arrangere konkurranser?
4. Hvor mange møter vil vi ha i året? 4? 6? 8? 50?
5. Fremdriftsplan. Stiftelsesmøte.
6. Økonomi.
7. Eventuelt.

Forslag mottas med takk  :help:
 
Vi ble bare 5 stykker på lørdag.
Takk til Odin, Jan-Erik, Helge og Nicolai.

Vi hadde en bra prat om hva vi tror kommer til å skje fremmover.

Jeg kan gå igjennom med basis i agendaen, ca hva vi pratet om. Hvis noen av de som var der har utfyllende komentaraer så kom gjerne med dem.

1. Med tanke på hvor mange som er innom Vestbrygg hver gang jeg er der, så skulle man tro at det var et stort miljø for å ha et forum å samles å prate om brygging.
Ingen av oss viste hva som har skjedd med de tidligere lagene her i Bergen eller om det hadde eksistert noen. (Studentbryggelaget viste vi om, men det var vel primært sambrygging)
Men det kan jo være at det ikke eksisterer pga det vi har opplevd, det her vært endel flere som har sagt at de er interesert, enn det er som faktisk kommer på møter. Folk har opptatte liv, det er vanskelig å få plass i kalenderen til folk. Man trenger nok minst 2-3 ganger så mange som vil komme, en det man kan forvente at kommer.

2. Vi vil nok ikke ha noe stort problem med å skaffe folk til et styre, hvis man blir like mange på stiftelsesmøte som det vi forventer.
Vi trenger minst 20 personet på stiftelsesmøte, hvis det skal være noe sansynelig at vi skal kunne fortsette.

Vi har en sjtor jobb å gjøre med markedsføringen. Det viktigste er at vi må få laget plakater som henges opp der hejmmebryggere er. Det vil si Vestbrygg og Hjemmebryggeren. Man treffer muligens de mest engasjerte bryggerne her på forumet, men det finnes veldig mange som ikke er her, som ville vvære interesert i å komme på møter.
Et annet element, er at vi tidlig må etablere en fast rutine på når møtene skal være. Sted, tid og innhold.
Sted vil i første omgang være Hulen
Tid for stiftelsesmøte skal vi bestemme så fort vi klarer, tid for møtene har vi satt til 18:00. Men vi tar en diskusjon rundt det på stiftelsesmøtet, om folk synes det er passe seint.
Jeg vil tro at vi kommer til å lande på at vi har hver 2. måned, og så velger vi en fast helg. feks 2 helgen i oddetalsmåneder. men dette er også noe som må diskuteres på stiftelsesmøtet.

3. Det virker som om det er stor enighet om at laget primært skal være et sosialt forum for diskusjon om øl og ølbrygging, samt anledning til å smake på andres og dele ut sitt eget hjemmebrygg.

4. Bestemmes av Stiftelsesmøtet
5. Info kommer med en gang vi får endelig svar angående lokale.
6. Bestemems av stiftelsesmøte, men man må ha en form for medlemsavgift. Vi må nok også ha en form for medlemskort og liste i døren. Hvis noen kan reglene rundt å gi bort hjemmebrygg i et lokale som har sjenkebevilgning så kan de godt si noe om det her :) Men vi må nok uansett sende en mail til sjenkekontoret å spørre.

7. Vi tok en tur på Naboen å smakte på Sortediket.  :skitbra: Gahr og 7 Fjell har gjort en god jobb, vi gleder oss til fortsettelsen  :amen:
 
torgeir.nes skrev:
2. Vi vil nok ikke ha noe stort problem med å skaffe folk til et styre, hvis man blir like mange på stiftelsesmøte som det vi forventer.
Vi trenger minst 20 personet på stiftelsesmøte, hvis det skal være noe sannsynlig at vi skal kunne fortsette.

Basert på erfaringene fra Oslo, er det gjerne god tilstrømming av medlemmer når ting blir litt kjent.

6. Bestemems av stiftelsesmøte, men man må ha en form for medlemsavgift. Vi må nok også ha en form for medlemskort og liste i døren. Hvis noen kan reglene rundt å gi bort hjemmebrygg i et lokale som har sjenkebevilgning så kan de godt si noe om det her :) Men vi må nok uansett sende en mail til sjenkekontoret å spørre.

Kontakt Johan i Norbrygg-styret. Han har hatt en dialog med Helsedirektoratet om dette.
 
Jeg sendte en mail for noen dager siden om at jeg er interessert i å bli med. Har ikke hørt noe svar.
 
Du kan selvsagt bli med.
Vi regner med at neste møte blir 24.mai.
Mer informasjon kommer til å komme her på forumet.
Vi kommer også til å lage en mulighet for å registrere seg, utenom møtene.
 
Tilbake
Topp