Bryggemaraton (edit: halvmaraton)

Står maltkurven trygt på bjelkene, eller er det risikosport? Snedig løsning om det fungerer.

Jeg rørte slik du gjorde når jeg hadde 20-liters Speidel, men på min 'nye' Speidel gjør jeg ikke det. Tror kverninga er viktig, for fin tetter mesken og for grov er heller ikke bra. Kverningen min nå er ganske grov og får over 80% utbytte ved å skylle 7-8 liter.
 
Jeg vil nok karakterisere det som risikosport ja.
Startet med at jeg la dem på langs - for å få hevet røret noe.
Men som du ser - så ble det etterhvert behov for å heve det mer :)

Hva er grov kverning ? Hva er avstanden på valsene dine ?
 
Fin følgetong (heter det det...?) det her! Nesten så jeg kjenner gleden av å brygge selv her jeg sitter på jobb. Kjør på videre!  :ilike:
 
DA !
55 liter Cream Ale på gjæringsfat.
Veldig godt fornøyd.

I tillegg er jeg akkurat ferdig å flaske barleywinen som jeg brygget 11. desember.
OG 1.103 og FG 1.024 gir vel alkoholprosent på 10,7% :)
Spent på om det er igjen noe gjær til å karbonere.

Da gjenstår kun vask og rydding etter brygging og flasking.
Kommer tilbake med en oppsummering av bryggehalvmaraton så snart jeg er ferdig med dette !
 
Da er jeg godt plassert i godstolen - og alt er vasket og ryddet.
På ølboden står to 60-liters gjæringsfat, med henholdsvis parogtredve liter smokie, og 55 liter cream ale.
På gjesterommet (Jästerommet) står 3 x 30-litersbøtter med tilsammen 63 (ikke 65 som jeg sa tidligere) liter med stout.

Så det store spørsmålet: Er det mulig å brygge 4 x 50-liters speidelbrygg på en helg ?
Svaret er ganske enkelt JA.
Du kan imidlertid ikke ha så mye annet å gjøre.
Jeg har knapt vært utenfor døren siden fredag, men har dog flasket et brygg i dag.

Jeg "rigget" speidelen på fredag kveld, og knuste også maltet til første brygg fredag kveld.
Det gjorde at jeg bare kunne fylle vann, og starte på lørdag morgen. Det er absolutt å anbefale.
Likeledes å klargjøre bryggedag 2 på kvelden bryggedag 1.

Det å starte i rett tid om morgenen er alfa omega.
Vi startet 6 (ennå iPhone'en ikke ringte :) ) og var ferdige i 9 tiden, altså 15 timer.
En time ekstra på bryggedag to - for bortpakking og opprydding.

Jeg er tilbøyelig til å påstå: Neste bryggedag brygger jeg også 2 brygg.
Hvis en først skal bruke de timene, er det greit å komme seg opp i rett tid om morgenen - og å holde på et par timer lengre på kvelden - og sitte igjen med to brygg.
En planlegger ikke noe annet allikvel på en bryggedag.
Det er utvilsomt slitsomt (er jo tross alt maraton.. eh.. halvmaraton), men følelsen nå er ubetalelig :)

Så - Speidelbryggere: Jeg anbefaler å følge mitt og Pheidippides (http://no.wikipedia.org/wiki/Pheidippides) sitt eksempel: Gå for maraton ! :)
 
Det var veldig morro å følge med ;-)

Nesten så jeg får lyst til å prøve meg på et maraton selv, tror jeg skulle ha klart det. (blir kansje litt mye jobb å drikke det opp) ;-)
 
Jeg sparer litt tid, ved at jeg etter skylling lar røret renne av seg i et plastspann og lar mister Speidel gå videre i programmet og ikke venter den lille halvtimen på at den skal renne av.
 
Tilbake
Topp