Bryggertabber

Dette er en av de virkelig pinlige tabbene:
Jeg hadde ikke tid til å gjøre ferdig hele bryggeprosessen i går kveld (weissbier), så jeg nøyde meg med å koke en halv time, og så satte jeg på lokket og gikk og la meg, for å koke videre i dag. (Står og bobler i kjelen nå.) Det jeg ikke tenkte på, var at DSM som produseres når ølet kjølner, ikke kan kokes vekk etterpå - i motsetning til den som produseres under mesking. Så nå lurer jeg på om jeg kommer til å få årets svovelbombe, samt en weissbier med kraftig grønnsaksmak.

Veit at noen sverger til å la ølet kjølne over natta, i stedet for å kjøle det raskt ned, så kanskje er det ikke så ille som teorien vil ha det til?
 
Dette er en av de virkelig pinlige tabbene:
Jeg hadde ikke tid til å gjøre ferdig hele bryggeprosessen i går kveld (weissbier), så jeg nøyde meg med å koke en halv time, og så satte jeg på lokket og gikk og la meg, for å koke videre i dag. (Står og bobler i kjelen nå.) Det jeg ikke tenkte på, var at DSM som produseres når ølet kjølner, ikke kan kokes vekk etterpå - i motsetning til den som produseres under mesking. Så nå lurer jeg på om jeg kommer til å få årets svovelbombe, samt en weissbier med kraftig grønnsaksmak.

Veit at noen sverger til å la ølet kjølne over natta, i stedet for å kjøle det raskt ned, så kanskje er det ikke så ille som teorien vil ha det til?
Pilsnermalt eller pale malt? Hvis du kokte en halvtime så tipper jeg du er safe, hvertfall med pale malt. Vet ikke hvor sensitiv du er for denne smaken? Tror ihvertfall jeg har ganske høy terskel for den - har smakt den i usmaksett, men aldri i ferdig øl.
 
Jeg kokte vekk en del av det som ble produsert under meskinga i løpet av den halve timen, men det er ikke noen hjelp. DSM produseres i vørter som er kokt, men står og er varm - og denne DSM'en kan ikke kokes vekk seinere, i motsetning til den som produseres under mesking. Jeg har altså produsert ny og verre DSM - ut fra det jeg kan lese meg til her: http://beersmith.com/blog/2012/04/10/dimethyl-sulfides-dms-in-home-brewed-beer/

Råtne egg-lukt sørger så gjæren for å produsere med DSM som råstoff, så jeg skulle derfor vente meg mer enn vanlig av det. Men jeg håper det ikke blir dramatisk.
 
Jeg kokte vekk en del av det som ble produsert under meskinga i løpet av den halve timen, men det er ikke noen hjelp. DSM produseres i vørter som er kokt, men står og er varm - og denne DSM'en kan ikke kokes vekk seinere, i motsetning til den som produseres under mesking. Jeg har altså produsert ny og verre DSM - ut fra det jeg kan lese meg til her: http://beersmith.com/blog/2012/04/10/dimethyl-sulfides-dms-in-home-brewed-beer/

Råtne egg-lukt sørger så gjæren for å produsere med DSM som råstoff, så jeg skulle derfor vente meg mer enn vanlig av det. Men jeg håper det ikke blir dramatisk.

Skjønner. Vel, da har du i det minste et artig "exbeeriment" på gang :) kanskje man kan gjøre noen grep i gjæringen for å drive svovelen ut?
 
Det har du ingen grunn til. Moderatorene kunne godt vært enda strammere i sperre-policy'en for min del
Dette er iorden nå, ingen vits i å diskutere dette i plenum.
Dette er siste post fra meg angående dette temaet
 
Ja altså. Laget en Scottish ale der det var meningen at jeg skulle koke ned en del av vørteren for å få karamellisert den. Trodde jeg bestillte malt der det var caramalt blandet i for å slippe å koke ned vørteren. Men det var det ikke merket jeg ved smaking av den første flasken. Kun roasted barley var med som spesialmalt. La inn en post om dette tidligere. Men jeg lurer på... Har tappet 8 liter på et fat av dette brente ølet. Er det mulig å kjøpe 200 gram caramalt, meske det å koke det litt før jeg tilsetter det avkjølt i fatet og skyller gjennom med co2? Eller blir det nok en bryggetabbe?
 
Er det mulig å kjøpe 200 gram caramalt, meske det å koke det litt før jeg tilsetter det avkjølt i fatet og skyller gjennom med co2? Eller blir det nok en bryggetabbe?
Burde vel fungere det sålenge du passer på surstoffet
 
Hmmm... Du snakker om å tilsette ren vørter fra Caramalt til ferdig gjæret øl? I så fall bør vel det hele gjennom ny gjæring? Du vil muligens også få en utfordring med å beregne ABV...
 
Hmmm... Du snakker om å tilsette ren vørter fra Caramalt til ferdig gjæret øl? I så fall bør vel det hele gjennom ny gjæring? Du vil muligens også få en utfordring med å beregne ABV...
Ja det er selvfølgelig rett. Er kanskje ikke så mye gjærbart sukker i cara/Crystal malt, men sikkert nok til at det må gjæres ut. Hmm, kanskje bare tilsette ugjærbart sukker istedet.
 
I dag var planen en litt mørkere lager dominert av Hull Melon-humle etterfulgt av en belgisk blonde med Hallertauer. Men når Hallertauern gikk i lagerbrygget, så ble planen endret. Da blir det kraftig pils og velhumlet blonde. Blir sikkert bra!
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Klarte å knekke hydrometer under koking. BG var 1050, som den skulle være, to timers kok, og target OG var 1075. Etter 18 timer fikk jeg tak i et annet hydrometer, som viste 1050. Full aktivitet.

Noen måte å regne tilbake til hva OG sannsynligvis var?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp