Bryggertabber

Dette er en av de virkelig pinlige tabbene:
Jeg hadde ikke tid til å gjøre ferdig hele bryggeprosessen i går kveld (weissbier), så jeg nøyde meg med å koke en halv time, og så satte jeg på lokket og gikk og la meg, for å koke videre i dag. (Står og bobler i kjelen nå.) Det jeg ikke tenkte på, var at DSM som produseres når ølet kjølner, ikke kan kokes vekk etterpå - i motsetning til den som produseres under mesking. Så nå lurer jeg på om jeg kommer til å få årets svovelbombe, samt en weissbier med kraftig grønnsaksmak.

Veit at noen sverger til å la ølet kjølne over natta, i stedet for å kjøle det raskt ned, så kanskje er det ikke så ille som teorien vil ha det til?

DMS dampes bort i sekundærgjæring. Bare å la det stå noen måneder ekstra på karet så forsvinner det. Har gjort det mange ganger. Må dog være borte før flasking. Men esterne forsvinner jo også - så det blir nødvendigvis ikke så mange bananer igjen da. :)
 
@Per Buer

Tok akkurat en prøve, og: Dette gikk bra, det. Nå er brygget 9 dager gammelt, og har krabbet seg ned fra 1.054 til 1.009. Nydelig balanse mellom nellik og banan, og itteno' svovel eller annen DSM-relatert elendighet. Jeg hadde et solid ferulsyresteg, og det har gjæret på 16/17 grader (WLP300) til for noen dager siden, da jeg satte det opp i lav romstemperatur.

Men dette må vel kunne kalles en ny bryggertabbe: Problemet nå er heller at det har blitt for sterkt - oppunder 6%, og det tipper vel over når jeg karbonerer. Det var jo ikke meningen. Men jeg har tidligere hatt litt trøbbel med utgjæringen på denne gjæren, så nå gjorde jeg det jeg kunne for å få en gjærbar vørter - og har tydeligvis jobba godt: 83% utgjæring:(. Heldigvis kjenner jeg lite til alkoholen - ennå:oops:.
 
Men dette må vel kunne kalles en ny bryggertabbe: Problemet nå er heller at det har blitt for sterkt - oppunder 6%, og det tipper vel over når jeg karbonerer. Det var jo ikke meningen. Men jeg har tidligere hatt litt trøbbel med utgjæringen på denne gjæren, så nå gjorde jeg det jeg kunne for å få en gjærbar vørter - og har tydeligvis jobba godt: 83% utgjæring:(. Heldigvis kjenner jeg lite til alkoholen - ennå:oops:.
Er dette noe å bekymre seg for da? Med mindre du syns den er for tørr så er vel alt fryd og gammen? Skal ganske mye til å "kjenne alkoholen" fra forsiktige 6%.
 
Er dette noe å bekymre seg for da? Med mindre du syns den er for tørr så er vel alt fryd og gammen? Skal ganske mye til å "kjenne alkoholen" fra forsiktige 6%.

hehe - 6% er mer enn hva jeg pleier å brygge, og grensa for stilen går ved 5,6%. Jeg hadde vel tenkt meg 5,4, som jeg synes er ideelt. Det er en grunn til at weissbier ikke skal være sterkere, og det har med balanse å gjøre. Når det ikke er hverken mye humle eller maltsødme, vil alkoholen kunne melde seg, sjøl om det ikke er fusel. Men her har jeg godt med banan og nellik, så jeg tror det går bra.

Men det er noe med å kunne fylle et stort weissbierglass og tømme det uten å bli altfor lett i hodet. Gamle folk tåler mindre, vet du;).
 
hehe - 6% er mer enn hva jeg pleier å brygge, og grensa for stilen går ved 5,6%. Jeg hadde vel tenkt meg 5,4, som jeg synes er ideelt. Det er en grunn til at weissbier ikke skal være sterkere, og det har med balanse å gjøre. Når det ikke er hverken mye humle eller maltsødme, vil alkoholen kunne melde seg, sjøl om det ikke er fusel. Men her har jeg godt med banan og nellik, så jeg tror det går bra.

Men det er noe med å kunne fylle et stort weissbierglass og tømme det uten å bli altfor lett i hodet. Gamle folk tåler mindre, vet du;).

Du har altså laget en imperial weiss light ("imperialgrensen" går vel rundt 7, uten at det er så nøye)!

Laget nettopp en imperial wit der jeg siktet på 7, men endte på 6,4. Lurte på om alkoholen ville bli fremtredende, men den er veldig frisk og fin!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
6 stk potensielle flaskebomber. Tilsatte 6 gram sukker pr. halvliter...... Best å lette på trykket allerede i morgen kanskje.
 

Vedlegg

  • 20160830_211618.jpg
    20160830_211618.jpg
    217 KB · Sett: 105
6 stk potensielle flaskebomber. Tilsatte 6 gram sukker pr. halvliter...... Best å lette på trykket allerede i morgen kanskje.

Fine etiketter:)!

De flaskene der tåler vel mye? Men 12 gr per liter er kanskje i overkant - og uansett kanskje ikke så godt?
 
Var dessverre ikke observant nok når det gjaldt volumet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kom på at jeg hadde fryst ned noe vørter til senere bruk, og kokte, kjølte og tilsatte. OG 1060, 50% effektivitet. Har holdt på med dette i tre år nå, men klarer ikke unngå jallabrygging med rot og feil. Morgen etter jeg tilsatte dette ekstra ble det søl, og nå tilsatte jeg et halvt kilo spraymalt (kokt) for å nå OG på 1075. Blow off tube for sikkerhets skyld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det tabbe når du har to kar med tilsammen 40 liter belgisk "Et-eller-annet" som gjærer med wlp400 uten oppsyn? Jeg føler jeg burde titte innom litt...
 
Fine etiketter:)!

De flaskene der tåler vel mye? Men 12 gr per liter er kanskje i overkant - og uansett kanskje ikke så godt?
Kom på at jeg hadde 4 flasker fra batchen der jeg glemte cara malt hvor jeg også hadde klart å tilsette 12 gr/l. Åpnet en i går kveld. Så normal ut helt til jeg hellet i glasset. 1 cm øl og resten skum. Men det positive er at søtsmaken som manglet var der nå. Betyr vel at gjæren fremdeles jobber kanskje. Satt de 3 siste i kjøla for konsum til helgen. Disse flaskene har vanlig topp så det kunne ha blitt flaskebomber....
 
Tilbake
Topp