Jeg skaffet nylig refraktometer. Dette for å bedre kunne styre OG og for å kunne kontrollmåle oftere når et eller annet avviker fra planen. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å la refraktometeret erstatte hydrometeret. Det kommer alltid til å bli brukt ved OG etter nedkjøling og for FG ved flasking. For disse to målingene bruker jeg altså begge. Det gir større sikkerhet. Hydrometerprøven er også en smaksprøve. Her får man litt informasjon om hvordan det kan komme til å smake og ikke minst om evt usmaker som kan ha lurt seg inn.
Dette er ikke en tabbe, men heller et tips til å unngå tabber:
Hvis noe er rart med en måling så er noe enten galt med det som måles eller så er noe galt med målingen.
Da må man kontrollere på en eller annen måte. Sånn er det med mye. Jeg har hatt og har kjøkkenvekt som måler feil. Jeg har termometre som måler feil, eller jeg måler temperatur på feil sted. Osv, osv.
Derfor har jeg flere termometre og skal også finne ut mer om vekter jeg har... Kalibrere med vann, for eksempel, der man kan bruke volum for å kontrollere målingen.
Dette er ikke en tabbe, men heller et tips til å unngå tabber:
Hvis noe er rart med en måling så er noe enten galt med det som måles eller så er noe galt med målingen.
Da må man kontrollere på en eller annen måte. Sånn er det med mye. Jeg har hatt og har kjøkkenvekt som måler feil. Jeg har termometre som måler feil, eller jeg måler temperatur på feil sted. Osv, osv.
Derfor har jeg flere termometre og skal også finne ut mer om vekter jeg har... Kalibrere med vann, for eksempel, der man kan bruke volum for å kontrollere målingen.