Første gang jeg har lest den setningen.En meget ren mus!
Brygger en imperial stout nå. Under meskin, skulle jeg røre i maltrøret (brygger på speidel) men klarte å miste vingmutteren (tror det heter det) som holder maltrøret på plass oppi speidelen. Måtte fjerne maltrøret for å kunne fiske opp mutteren. Da jeg plasserte maltrøret tilbake, fant masse malt veien ut. Jeg prøvde å fiske det opp med et dørslag, men klarte nok ikke å få ut alt, for vørteren smaker veldig bittert nå. Snart ferdig med kok. Ikke mye jeg kan gjøre. Håper bitterstoffene feller ut, men tipper denne blir en fryktelig besk stout.
Det er triks for å redusere tannin-nivået. Gelatin er en greie. Tid er en annen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gelatin tar med seg tanniner på samme måte som gjær. Så enten i gjæringkaret eller på fat. Cold crash liksom.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulig jeg er i overkant konservativ, men jeg foretrekker chili i maten framfor i drikke (muligens med et lite unntak for varm sjokolade, som nesten er et måltid i seg selv).
Jeg tror(ha'kke prøvd, serru) at man må satse på tørka chili i form av flak ellerno for å unngå at ølet smaker paprika.Ikke nødvendigvis uenig her, men etter å ha forsøkt Ballast Point's Habanero Sculpin så måtte jeg bare forsøke lage noe slikt. Varianten med chilli i flaska ble bare for sterk chilli og den uten ble en blek skygge.
UNGIKK tabbe. Skulle flaske min dunkelweiss, stått 3 uker til gjæring, stabil SG. BAM! I dag, etter at jeg hadde desinfisert flaskene, bestemte den seg for å begynne opp igjen. Blopp blopp blopp blopp. Kunne blitt stygt..
Kontroller gravity istedenfor å telle blubber
Er det blitt litt varmere der den står?
(Sier en som ikke alltid orker å måle før etter at korken er på)
Gjæringsskapet holder konstant temp Gravity var stabil. Men når ølet etter lang tid uten visuell aktivitet begynner å boble vigorøst igjen, da venter jeg noen dager ekstra for å se hvordan SG/FG utvikler seg.
SABLA glad for at jeg ikke flaska det ølet der. Gikk fra 1.020 videre ned til 1.015. Hadde blitt en ubehagelig overraskelse. M20, har ikke noe erfaring med den fra før, så vet ikke hvor typisk eller atypisk det er for den å ta seg en pauseAt det plopper er absolutt ikke synonymt med gjæraktivitet for vanlige ale typer etter 2-3 uker gjæring. Det kan skyldes så mangt, men mest det at Co2 evner å binde seg til ting som humle rester, andre tyngre kjemiske forbindelser som kommer seg i fart senere.
Lukt på vannlåsen ved sen aktivitet, gøy å kunne lukte etter f.eks svoveltoner eller andre usmaks arter som vanligvis luftes ut med Co2.
Hvor kjøpte du det?Det termometeret der er faktisk veldig bra. Et kupp. Særlig det med 30cm probe og at det kan kalibreres, samt klipses på kjelekant. Jeg har selv hatt et sånt lenge. Finn ut hvor mange moh du bor, kok vann, og kalibrer deretter, evt sett det i isbad og. den pappskiva som ikke ser ut som papp er lineær og riktig.
Ja jo. Synes bare den pappskiva ser unøyaktig ut, og det at "den kan kalibreres" gjør ikke at jeg stoler mer på den
Takk for tips for øvrig
90 kr!? Også interessert i å vite hvor man får tak i slikt. Det bryggselv har for salg koster 469 kr.
Setter deg tilbake rundt 90 kroner kjøpt i butikk, kan kalibreres,kan festes på kjelekant,30cm lang probe. Just sayin'