Bryggertabber

Kom på at jeg hadde 4 flasker fra batchen der jeg glemte cara malt hvor jeg også hadde klart å tilsette 12 gr/l. Åpnet en i går kveld. Så normal ut helt til jeg hellet i glasset. 1 cm øl og resten skum. Men det positive er at søtsmaken som manglet var der nå. Betyr vel at gjæren fremdeles jobber kanskje. Satt de 3 siste i kjøla for konsum til helgen. Disse flaskene har vanlig topp så det kunne ha blitt flaskebomber....

Akkurat. Det der har jeg vært ute for. Men så lenge det bare er overkarbonering, så blir det jo greit når en venter litt.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg bruker flasker i mange rare størrelser. 0.5l, 0.355l, 0.33l og sikkert flere jeg ikke er klar over. Jeg har alltid blandet sukkerlake i ølet rett før tappingen på flaske. Da er det bare ett sted det er mulig å feile istedenfor 48 (eller hvor mange flasker man tapper).

...og ja, det har også blitt feil. Jeg hadde en vekt som viste seg å kunne veie opptil 25% feil og som hadde oppløsning på 5 gram. Den er veid og funnet for lett og erstattet.

Verdens minste tabbe:

Kjøpte malt til neste brygg i dag. Siden jeg visste at jeg trengte Cascade til det brygget fordi posen hjemme nesten var tom ved siste tørrhumling, så kjøpte jeg en pose til.

Vel hjemme oppdaget jeg at det hadde jeg gjort før. For der var det allerede en reservepose med Cascade...

Verdens minste tabbe:

Kjøpte malt til neste brygg i dag. Siden jeg visste at jeg trengte Cascade til det brygget fordi posen hjemme nesten var tom ved siste tørrhumling, så kjøpte jeg en pose til.

Vel hjemme oppdaget jeg at det hadde jeg gjort før. For der var det allerede en reservepose med Cascade...
Bra det er flere.
Gjorde noe lignende, men det var en klyvøks jeg lenge hadde siklet på, men som jeg syntes var for dyr. Da jeg endelig kjøpte den og skulle henge den på plass i vedbua så hang det allerede en der. Uåpnet !
Sukk ....

Tenkte jeg skulle være smart å koble en vanlig hageslange med den vanlige åpningsgreien på enden, på kjøleren til vørteren. Da kunne jeg starte og stoppe vannet til kjølingen uten å løpe ut i hagen for å stoppe vanntrykket.
Lå spiralen i vørteren når det gjenstod 10 min, og løp ut å skrudde trykk på vannet. (det ville jo ikke gå helt gjennom siden den var ventilen var låst med "åpningsgreien" med vasken)
Løp inn på kjøkkenet for å se at det ikke var lekkasjer (hageslangen er festet til spiralen med slangeklemmer) og det så tett ut.
Men, etter et par minutter hoppet slangen til kjøleren av, og sprutet 100 grader varmt vann på leggene og fotsålen min. Gjorde en smule vondt :p Men hadde lagt nytt laminat på kjøkkenet uken før så jeg var mer innstilt på å redde det fra vannskader. Lagde knekk på slangen og fikk kastet det ut kjøkkenvinduet. Tørket opp vannet på gulvet og kjente det svei som fy på beina. Har noen fine merker der nå :p

Huff, ja jeg tror gardena-opplegget er spesifisert til maks 65 grader. Jeg hadde nesten samme ulykke hos meg da jeg testet den nye kjølespiralen min i går. Ting hoppet ikke av, men det lakk ganske friskt. Etter at temperaturen på vørteren var kommet ned litt (tipper 70 grader eller no sånt), så ble det mindre lekkasje. Jeg har gjort noe jeg synes var smart: Jeg investerte i en "slangekran" som jeg monterte på en slangestubb som jeg bruker på inntaket til kjølespiralen. På den måten kan jeg regulere vanngjennomstrømningen i kjøleren i samme rom. Jeg kan da også selvsagt skru av raskt. Disse delene er sentrale i min løsning:

http://m.clasohlson.com/no/Gardena-Original-System-slangekoblinger/31-5655

http://m.clasohlson.com/no/Gardena-Original-System-slangekoblinger/31-5647

I tillegg kommer jo slangelengder og en del standarddeler. Jeg byttet ut den gamle vannslangen i sommer og hadde litt å ta av der.

Jeg skal prøve å ha god gjennomstrømning (godt trykk) på vannet gjennom kjøleren i starten, slik at man kanskje ikke får så glovarmt vann ut i andre enden. Men det er kanskje ikke til å unngå...

Sist redigert:
Brukt en del tid på å regne på volumer og utstyr som trengs til no-sparge. Aldri brukt biab-funksjonen i BS før men nå var det på tide.. mesket seks ganger for å naile volum på mililiteren og OG på poenget med 18.1 som preboil @ 1053. Visste ikke at biab funksjonen tar høyde for at man klemmer på biab-posen, og har aldri ikke skylt før så effektivitetsdroppen var helt i det blå med større øl.

Ut med 7.5G Boilermaker og inn med 10G.. ventetid.. Da skal man glatt klare 1.110 No-sparge. Skikkelig n00b.

For 2 dager siden satte jeg et par flasker #100 i kjøleskapet
i den tro at det var gått 14 dager,
men da jeg ser på kalendern viser det seg at det bare er en uke siden jeg tappet

jaja, de får vel bare stå der
er vel uansett for sent å gjøre no med de nå

For 2 dager siden satte jeg et par flasker #100 i kjøleskapet
i den tro at det var gått 14 dager,
men da jeg ser på kalendern viser det seg at det bare er en uke siden jeg tappet

jaja, de får vel bare stå der
er vel uansett for sent å gjøre no med de nå

Tja. Doffen har vel neppe daua. Har jo bare gått i dvale. Tar du flaskene ut igjen bør gjæren dra igang igjen. Nå er det ikke sikkert det trengs - #100 skal jo kanskje ikke ha all verdens karbonering.

Kan godt tenkes den har fått karbonert på 7 dager, men litt itvil mtp. så høy gravity
Hvis jeg skulle tatt dem ut igjen burde jeg vel isåfall fått gjæren i suspensjon først
er forøvrig US-05 denne gang

Erfaring er evnen til å gjenkjenne en feil når man gjør den igjen, sies det. I dag tilsatte jeg for andre gang litt for mye kokende vann til vørteren under koking og fikk lavere OG enn forventet etter nedkjøling.

Men det er ikke bare det, heller. Jeg har fått dårlig utbytte de to siste gangene, til tross for bedre temperaturkontroll enn noensinne og jeg mesker også i lenger tid enn oppskriften tilsier. Merkelige greier.

Litt ør i dag tidlig. Skulle lage en starter til neste uke. Har gått fra DME til LME og klarte å blande 3 liter vann med ca 2 liter (ca 3 kg) LME. Målte med refracto'n, men var hinsides skalaen.
Så da satt jeg med ca 20 liter ekstraktvørter på ca 1.055. Hadde ingen planer om å brygge i dag siden jeg brygget fire øl (4*6L) i går, og jeg har aldri brygget med ekstrakt før...
Krøp til korset og startet før min kone våknet. Tilgivelse vs. tillatelse ...
Hadde heldigvis dyrket opp mye wlp028, så gjær var OK. Kjøpte et kilo Røykmalt fra BestMalz for lenge siden, men har aldri hatt en god plan for denne. Ble til at jeg malte opp denne med en kilo Munich1 og mesket / batchsparge i liten gryte ved siden.
Fant også litt forskjellige tyske humlerester som jeg kjørte på 2*30min (Magnum/Tettnang) og 15min (Mittelfrü)
Har ingen peiling på hvordan det blir, men øl blir det :)
PS. Tok unna tre liter til en starter først...

Jeg gikk nylig til innkjøp av et refraktometer da oechslevekta gikk i stykker da den ble sluppet "forsiktig" nedi måleglasset. Etter dette begynte jeg plutselig å få problemer med utgjæring.

En doppelbock viste FG på 1.040 og jeg forsøkte forgjeves å fikse problemet - tilførte mer oksygen, laget ny starter, champagnegjær, US-04... ingenting hjalp. Jeg tømte ut hele batchen på 26 liter da jeg ikke så for meg at jeg kunne drikke det da forrige batch på 1.024 var søt nok!

Brygget en belgisk trippel på kun ekstrakt for å eliminere meskingen, og denne ble også målt til 1.035 etter to uker - noe som overrasket meg da gjæra var meget hissig! Tok knekken på to gjærlås og to lokk.

Begynte frenetisk å saumfare nettet etter lignende erfaringer fra folk og plukker tilfeldig opp informasjon rundt bruk av refraktometer og alkoholholdig væske.

Lesson learned!!! Ikke bruk refraktometer for å måle FG. Noe som også står i instruksjonene...

Refraktomerer kalkisen på brewersfriend avslører at FG'en var på ca. 1.017 og ikke 1.040 slik jeg målte. Jeg tømte med andre ord ut nesten 50 halvlitere med doppelbock på 9% ABV.

Refraktomerer kalkisen på brewersfriend avslører at FG'en var på ca. 1.017 og ikke 1.040 slik jeg målte. Jeg tømte med andre ord ut nesten 50 halvlitere med doppelbock på 9% ABV.

Jeg holdt på å helle ut 20 liter belgisk dark strong da jeg målte FG første gang med refraktometer av samme grunn. Jeg gikk flere runder med meg selv og tenkte at det lukter jo godt..det smaker jo godt... da må det da være godt. Var sekunder fra å helle i do, valgte å prøve å flaske. Tenkte det kunne bli mulig flaskebombe så hadde bare 2 g/l sukker oppi.. etter noen timer kom jeg på at jeg måtte jo korrigere FG-verdi med refraktometeret, og det viste seg at FG var helt innafor. Måtte da jekke opp alle flaskene og ha oppi litt mer sukker. Det endte opp med å bli en av de beste ølene...kanskje ikke noen trøst for deg som helte ut ditt da..men du gjør det nok neppe igjen :)

Tilbake
Topp