Bryggertabber

Bestillt et nuh! Mitt glasstermometer havnet også i gulvet. Et resultat av store fomlete bryggehansker.
 
Er ganske ny på fating og skulle i dag fate for andre gang. Etter å ha tappet over ølet og satt litt trykk på fatet sprayet jeg på star san for å se om lokket var tett. Jeg synes jeg så noen bobler så jeg slapp ut trykket og åpnet lokket. Den store O-ringen til lokket falt av i det jeg åpnet lokket og forsvant ned i fatet og ølet :confused: O-ringen var rengjort og desinfisert så jeg går ut i fra at det ikke vil være noe problem i forhold til ølet? Og at jeg heller ikke utsetter meg for noen umiddelbar fare ved å drikke det? :D Jeg hadde heldigvis et tomt fat slik at jeg kunne bruke en o-ring fra det for å feste lokket på nytt! Da har man lært at man skal være forsiktig når man åpner lokket på fatet! :)

EDIT: O-ringen bar også smørt med CIP-film (keg-lube). Fortsatt uproblematisk med tanke på infeksjon? :D
 
Sist redigert:
Å la dama "rydde" i bryggeriet ditt. Skal skimme av første lag av 380 for å topphøste nå. Men skjea jeg bruker til det er borte. Den lå pent henslengt på en av hyllene. Nå er den sikkert kategorisert et eller annet sted i kjelleren. Argh. Time is running out.
 
20161020_195912.jpg
Siden det er litt trangt med plass for Speidel 60 gjæringskar i fryseren tenkte jeg å bruke en ventil med slange for gjærlås denne gangen. Til min overaskelse sto lokket på fryseren på gløtt da jeg kom ned i kveld og etter et par forsøk med å slå på fryserlokket ble jeg møtt med synet av et sprengferdig kar.. Jeg hadde såklart glemt å åpne ventilen..
 
Vis vedlegget 27477
Siden det er litt trangt med plass for Speidel 60 gjæringskar i fryseren tenkte jeg å bruke en ventil med slange for gjærlås denne gangen. Til min overaskelse sto lokket på fryseren på gløtt da jeg kom ned i kveld og etter et par forsøk med å slå på fryserlokket ble jeg møtt med synet av et sprengferdig kar.. Jeg hadde såklart glemt å åpne ventilen..

Herregud! Selvfølgelig! Ventil med slange, så lurt! Har bannet over at det Speidel dunk x2 (30 liter) blir for høyt i gjærskapet mitt oppå hverandre, og derfor endt opp med en speidel dunk og en bryggselv, men nå har jeg jo løsningen.
 
Nå gjærer jeg en startermagnet igjen:confused:. Klassiker. At det ikke går an å lære.

Men av skade blir man som kjent klok, så jeg har flere magneter:p.

Jeg kom på et triks i sta. Hold fast startermagneten med en annen magnet i det man pitcher. Klappet meg selv på skulderen

Tror jeg har tre magneter ute på ferie akkurat nå, men de skal forbli hjemme fra nå etter at beboerne er pitchet.
 
Det er lett å fiske den ut med en sterk magnet fra utsiden. Åpner en liten gløtt for å smyge den under lokket.
Gjør dette da det er lett å glemme den og la den gå i do etter flasking
 
Hahaha, det har jeg gjort så mange ganger! Men har kjøpt et par "rare earth dyomygnolianium-ish magnets" som jeg denger under kolba når jeg løfter av starteren. De holder ting på plass!
God ide, har også noen sånne sjeldne jordmagneter som er nesten umulig å få fra hverandre :)
 
God ide, har også noen sånne sjeldne jordmagneter som er nesten umulig å få fra hverandre :)

Bruker to slike magneter, som jeg tok fra en hardisk til dette formålet,og det holder ting på plass, men oppdaget at de har mistet mye av effekten sin etter at jeg puttet dem i stekovnen sammen med kolben. Trodde det skulle mye høyere temperatur til for å avmagnetisere dem, men rundt 150 grader var altså nok.
 
Satte en IPA på WLP001 forrige helg. Har vært nede å sjekket tilstanden i gjæringsskapet flere gang er og alt har sett bra ut, men da jeg kom ned i går haddde temp proben fra ITC'en klart å løsne fra liggeunderlag isolasjonen og hang fritt i lufta, det var også betydelig varmere i skapet enn hva det skulle være. Fikk satt proben tilbake på plass og surret godt til med gaffa. ITC'en viste ca 23-24 grader og jeg har gjæret på 19,5. Det har mest sannsynlig ikke stått slik fryktelig lenge, maks 2 dager. Etter at proben var på plass omprogramerte jeg ITC'en til 20,5 grader for å unngå at det skulle bli for mye jojotemperatur. Kan dette ølet bli godt?
 
Satte en IPA på WLP001 forrige helg. Har vært nede å sjekket tilstanden i gjæringsskapet flere gang er og alt har sett bra ut, men da jeg kom ned i går haddde temp proben fra ITC'en klart å løsne fra liggeunderlag isolasjonen og hang fritt i lufta, det var også betydelig varmere i skapet enn hva det skulle være. Fikk satt proben tilbake på plass og surret godt til med gaffa. ITC'en viste ca 23-24 grader og jeg har gjæret på 19,5. Det har mest sannsynlig ikke stått slik fryktelig lenge, maks 2 dager. Etter at proben var på plass omprogramerte jeg ITC'en til 20,5 grader for å unngå at det skulle bli for mye jojotemperatur. Kan dette ølet bli godt?

Det ølet må vel har vært rimelig godt utgjæret da det der skjedde, så jeg tror ikke det kan ha særlige konsekvenser. RDWHAHB:).
 
Tilbake
Topp