Bryggertabber

Gjæringen er stort sett ferdig, så smaken har trolig satt seg før temperaturen steg. Jeg hadde nok holdt den på 23 ℃ som en veldig lang Diacetyl rast. Ølet blir godt :)
 
Takk for raske og gode svar! Så jeg burde skru temp opp til 23 igjen selvom det nå har vært nede på 20,5?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Tappetabbe: tappet en dobbel IPA for 17dager siden. Men ølet har plutselig skiftet farge. Har også mistet en god del aroma.. skjønner ingenting, tappet på min vanlige måte, ingen store avvik som skulle tilsi så rask oksidering.
IMG_3239.JPG Øl en liten stund uti gjæringsforløpet

Og etter 14dager på flaske
IMG_3296.JPG
 
Takk for raske og gode svar! Så jeg burde skru temp opp til 23 igjen selvom det nå har vært nede på 20,5?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hold den der den er nå. Du ønsker ikke flere svingninger. Dersom du får for høy FG, kan du ta den opp noen ℃ for å se om det hjelper
 
Kanskje ikke en tabbe, mer som en advarsel. Skulle løfte et stort plastikkkar som hadde ca 10 liter starsanblanding i seg. Syntes blandingen så litt skitten ut etter å ha blitt brukt 3-4 ganger. Fikk løftet den opp til vasken da den delte seg i 2. Starsan gjør tydeligvis noe med plast. Det var bare å skifte sokker og bukse. Det gikk en stund så begynte det å bli godt å varmt på føttene. Skyllet med vann, men litt i seneste laget. Varmer godt enda.
 
Tappetabbe: tappet en dobbel IPA for 17dager siden. Men ølet har plutselig skiftet farge. Har også mistet en god del aroma.. skjønner ingenting, tappet på min vanlige måte, ingen store avvik som skulle tilsi så rask oksidering.
Vis vedlegget 27510 Øl en liten stund uti gjæringsforløpet

Og etter 14dager på flaske
Vis vedlegget 27512
Jeg opplevde akkurat samme i sommer. IPA med lite spesialmalt og mye humle/tørrhumle er meget sårbar for oksidering.
 
Jeg opplevde akkurat samme i sommer. IPA med lite spesialmalt og mye humle/tørrhumle er meget sårbar for oksidering.

Desto mer humle eller malt du har i et brygg jo mer er det som kan gå i stykker. Dette har jeg forsket på, tro meg.

En IIPA er det som går veldig fort i stykker først. Uten tvil. Det den smakte under tapping kan være veldig redusert etter to dager, og totalt gone og ødelagt etter en uke.
 
Det der stiller jeg meg skeptisk til, en enkel Pale Ale er mye mer følsom enn en Imp. IPA
etter min mening
kommer selvfølgelig ann på maltbase osv.
 
Det der stiller jeg meg skeptisk til, en enkel Pale Ale er mye mer følsom enn en Imp. IPA
etter min mening
kommer selvfølgelig ann på maltbase osv.

For i si det sånn:

La oss ei at IIPa'en har et hav av smaker som kan gå i stykker og ende opp som vonde smaker. PA'en har kun en innsjø av smaker som kan gå bad. I begge tilfeller går 50% dårlig. 50% smak i en IIPA består av mye mer smak enn 50% i en APA. APA'en smaker ikke godt, men IIPA'en smaker verre siden mer smaker dårlig.
 
IIPA har mye mer smaker å lene seg tilbake på om noe skulle gå galt,
hvis humla skulle skjære seg i en APA er det ikke mye man sitter igjen med om det ikke er en god maltbase

selvfølgelig hvis det er en høyt utgjæret DIPA med lys maltbase stiller det seg annerledes
 
Er første gang jeg har opplevd såpass forringelsen av denne oppskriften, men har sikkert hatt et lite avvik iforhold til de andre gangene jeg har tappet. IPA, pale ale, og diverse andre øl jeg har brygget har tålt to uker karbonering.. heldigvis så er medbryggerne mine fornøyde. Er for alldel drikkendes enda, men den bør nok drikkes opp kjapt
 
Og nå finner jeg ikke lillefatet mitt. Fantastisk.
Sitter i samme båt. Fruen ryddet på plass halve bryggeriet mitt, noe er lagt i kjellerboden, noe på gjesterommet. Men meskeposen min.. den er temmelig borte. Skal brygge klokka 17 i dag. Så ser ut som det blir en tur innom min lokale bryggeutstyrspusher i dag :(

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Klarte å dytte ned overflowrøret under malttilsetting i dag, så når maltstopperøret ble tatt av, rant det litt malt ned i vørteren. Kan nok regne med litt tanniner, går jeg ut fra. OG-prøven smakte imidlertid god å søt.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Hahaha, uffda. Dette trodde jeg du visste! Bilde?
Ingen blir klok av skade, som ikke er klok fra før.
Joda, visste at det kom til å skje (hadde til og med notert i loggen at dette kommer aldri til å gå bra). Har tidligere brukt to kar når jeg lager belgisk øl, men klokka var laaaangt over leggetid, så jeg tok en spansk en. Hadde laget blow of tube, men det hjalp ingenting. Ble en del vasking, men ellers gikk det relativt greit. Gjør det nok ikke flere ganger, nei.
 
Slepphendt. Det er vel definisjonen på dagens tabbe, som viste seg å bli hell i uhell. Jeg skulle flytte om litt på noen flasker i ølveggen min i matboden (hyller med "rekkverk" i et enkelt reisverk), og klarte mesterstykket å glippe en flaske. På vei ned mot betonggulvet tok korken tak i et av "rekkverkene" og hadde nok fart til å vippe av korken. Samtidig bremset nok dette farten såpass at flasken faktisk IKKE knuste mot betongen (mulig den traff noe treverk nederst også). Men 0.33 ut over hele gulvet og alt av flasker og kasser i nærheten. Har tørket og vasket opp det meste, men det lukter fortsatt en blanding av vaskemiddel og øl. Siden dette er rå betong, så tipper jeg en god del øl rett og slett har trukket ned i betongen.

Uansett: Måten den korken ble vippet av på kunne jeg ikke fått til om jeg hadde prøvd. Det var litt kult, til tross for vaskejobben etterpå.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp