Bryggertabber

Jeg skaffet nylig refraktometer. Dette for å bedre kunne styre OG og for å kunne kontrollmåle oftere når et eller annet avviker fra planen. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å la refraktometeret erstatte hydrometeret. Det kommer alltid til å bli brukt ved OG etter nedkjøling og for FG ved flasking. For disse to målingene bruker jeg altså begge. Det gir større sikkerhet. Hydrometerprøven er også en smaksprøve. Her får man litt informasjon om hvordan det kan komme til å smake og ikke minst om evt usmaker som kan ha lurt seg inn.

Dette er ikke en tabbe, men heller et tips til å unngå tabber:
Hvis noe er rart med en måling så er noe enten galt med det som måles eller så er noe galt med målingen.

Da må man kontrollere på en eller annen måte. Sånn er det med mye. Jeg har hatt og har kjøkkenvekt som måler feil. Jeg har termometre som måler feil, eller jeg måler temperatur på feil sted. Osv, osv.

Derfor har jeg flere termometre og skal også finne ut mer om vekter jeg har... Kalibrere med vann, for eksempel, der man kan bruke volum for å kontrollere målingen.
 
Greit nok at 1.040 er høy FG, men driver folk virkelig å heller øl i dass utelukkende basert på målinger? Hvis det smaker godt er det vel hipp som happ hva instrumentene sier?

Full forståelse for utspillet ditt - jeg mistenker at jeg var påvirket av målingene når jeg prøvesmakte. Vanskelig å konkludere (for meg) om ølet er godt når det ikke er karbonert ei heller har stått de angitte 70 dagene på flaske.

Jeg orket liksom ikke å fylle opp 50 halvlitere dersom de skulle bli søtere enn forrige batch med FG på 1.028. My bad!!!
 
Satte en starter på 3,5 liter i går. Snurr gjær, og gikk og la meg.I dag tidlig fant jeg aluminiumsfoliehetta ved siden av - uten noe særlig søl ellers. Så starteren har utfoldet seg akkurat kraftig nok til å dytte av lokket, og så har den trukket seg tilbake.

Moral? Bruk skumdreper, kanskje? Eller fest aluminiumsfolien bedre.

Så nå sitter jeg her og lurer på risikoen for at det har sneket seg noe dævelskap oppi der. Ingen fluer i rommet (ikke nå ihvertfall:(). Helt stillestående luft. En del alkohol i starterølet, og starteren var satt på humlet overskuddsvørter fra diverse brygg.
 
Jeg trøster meg med tanken på Kinn, som topphøster gjær fra åpne tanker:). Så jeg bruker nok den gjæren - med mindre starteren rekker å utvikle tvilsomme symptomer. Jeg får vel la litt av den starterølen jeg dekanterer og normalt heller ut, få stå og hygge seg i en sterilisert beholder. Er det noe galt, vil det vel vise seg ganske fort.
 
Syntes det var en litt rar lukt i bryggeriet når jeg kom tilbake etter å ha levert i barnehagen.. siste gang jeg kjøper SSR fra ebay. Bytter til Auber SSR jeg har liggende
 

Vedlegg

  • 2016-09-22 08.45.38.jpg
    2016-09-22 08.45.38.jpg
    433,9 KB · Sett: 244
Brygger for sjelden / drikker for mye / brygger for små batcher. Denne hobbyen gjør at man smaker på øl oftere enn før. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få for lite øl, men jeg ser at det minker i hyllene. Bryggertabben er altså at jeg rett og slett tror jeg har for liten kapasitet i utstyret (12-13liters BIAB).

Hmmm... Kjøpe Grainfather, kanskje... ;)

(og vips, så var GAS et faktum i denne hobbyen også)
 
UNGIKK tabbe. Skulle flaske min dunkelweiss, stått 3 uker til gjæring, stabil SG. BAM! I dag, etter at jeg hadde desinfisert flaskene, bestemte den seg for å begynne opp igjen. Blopp blopp blopp blopp. Kunne blitt stygt..
 
Kontroller gravity istedenfor å telle blubber:)
Er det blitt litt varmere der den står?
(Sier en som ikke alltid orker å måle før etter at korken er på)
Gjæringsskapet holder konstant temp :) Gravity var stabil. Men når ølet etter lang tid uten visuell aktivitet begynner å boble vigorøst igjen, da venter jeg noen dager ekstra for å se hvordan SG/FG utvikler seg.
 
Var tydeligvis for lite nøye med hygien sist jeg skulle ta vaske gjær. Nå har den blott rosa!!!
588dc8cc29d486de4808bbbb203fdc7f.jpg
 
Hvordan unngå plopping! Her er et kjempegodt tips. Trøkk vannlåsen så langt ned som overhodet mulig! Da tetter garantert selv den minste krausen til nederst i vannlåsen og du slipper all irriterende plopping.

Dette er uhyre effektivt. Jeg har forhindret ploppping i de fleste av mine 6 første brygg, og i brygg nummer 006 bulet hele lokket under presset.

I brygg nummer 007 innså jeg at jeg at jeg ved å trykke vannlåsen godt nedi, så kom den veldig dypt ned mot vørteren. Som et eksperiment trakk jeg den lenger opp igjen, og vips, så var ploppingen der igjen.

Så dersom du vil unngå irriterende plopping: trykk vannlåsen så langt ned gjennom gummiforingen som overhodet mulig.

;)
 
At det plopper er absolutt ikke synonymt med gjæraktivitet for vanlige ale typer etter 2-3 uker gjæring. Det kan skyldes så mangt, men mest det at Co2 evner å binde seg til ting som humle rester, andre tyngre kjemiske forbindelser som kommer seg i fart senere.

Lukt på vannlåsen ved sen aktivitet, gøy å kunne lukte etter f.eks svoveltoner eller andre usmaks arter som vanligvis luftes ut med Co2.
 
Tilbake
Topp