Finn Berger
Moderator
- "Erfaring er å kunne gjenkjenne en feil når man gjør den igjen", sies det. Vel, første gangen var det min feil og andre gangen var det vel også min feil fordi jeg burde gjenkjent den da bryggevareleverandøren sa han ikke hadde Red X, som skulle utgjøre ca 25% av maltbasen, og foreslo Cara Red istedet. Jeg sa OK.
Så nå står jeg her med en øl som har en del lavere OG enn i oppskriften (normalt ligger jeg spot on eller litt over), og SG-målingen på dag 9 ser ut til å være litt høyere enn i oppskriften (altså dårligere utbytte og dårligere utgjæring). Jeg bladde tilbake i loggen til min "Caramba" IPA, og ganske riktig så havnet OG for lavt og SG for høyt ved stor andel caramalt, der også. Så det som skulle havne rundt 4.7% ser altså ut til å havne nede på 4.0 istedet. Ikke bra for det som skulle være en mørk, men ellers ganske typeriktig Steam Beer.
Vi får satse på at jeg har nok erfaring til å ikke gjøre dette neste gang.
Jeg ville vel klaget til bryggeleverandøren. Å anbefale å bytte ut 25% av basismalten med karamellmalt sier sitt om at varekunnskapen er for dårlig.
Jeg tror ellers det er vanskelig å finne noe som kan erstatte fargeeffekten av Red X uten samtidig å endre smaken en del. Og da ville jeg vel valgt å gi opp fargen, og gå for å beholde smaken. Men det er jo valg du burde fått deg presentert.