Bryggertabber

Liten bryggepause, men jeg og naboen ville ha et påskebrygg. Ok, setter i gang vaffelpressa. Alt på stell. Ungenen i seng og alt under kontroll. Ølet er ferdig og helles i gjæringskar. Ristter kraftig og bunnen sprekker. Alt renner ut. Drit. Megadrit.
 
Skulle karbonere, tenkte å prøve med 2bar over kort tid ... glemte den av frem til dag 7. Tok et glass å fylte - 95% skum.
Vi safer med 1bar neste gang. Kan meddele at å skru av gass og la den tømme seg litt har roet skummet, men den ølen blir noe fort flat da.
 
Har lagret bryggeutstyret i garasjen i vinter pga vannlekkasje i kjelleren. Da jeg forleden skulle bære inn igjen min hjemmelagde spiralkjøler i kobber rant det vann fra den. Den hadde tydeligvis ikke vært tømt etter siste bryggerunde i høst. Frosset vann i kobberrør går dårlig. Røret sprakk, men heldigvis bare på ett punkt. Skjøting må til.
Hjelp!
Dette var ikke så enkelt som antatt. Røret har selvfølgelig utvidet seg fra 12 mm til 13-14 mm så får ikke brukt 12 mm klemringskobling. Noen som har tips til hvordan dette kan skjøtes?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hjelp!
Dette var ikke så enkelt som antatt. Røret har selvfølgelig utvidet seg fra 12 mm til 13-14 mm så får ikke brukt 12 mm klemringskobling. Noen som har tips til hvordan dette kan skjøtes?

Lodding. Finn en passende skjøtehylse eller et rørstykke som passer og lodd dette sammen.
 
Lodding. Finn en passende skjøtehylse eller et rørstykke som passer og lodd dette sammen.
Ja, det ble lodding. Hadde ikke flussmiddel, tinn og hylser så det ble handlet for over 400 på CO. 12 mm hylse ble for trangt og 15 mm for vid. Endte opp med å splitte en 15 mm og klippe av slik at diameteren passet og holdt denne i klem rundt røret med en sveisetang. Den største tabben var at jeg allerede hadde delt røret. Det hadde vært greit å legge hylsen over sprekken og lodde, men med delt rør ble det verre. Det heter ikke kapillar lodding for ingen ting. Veldig vanskelig å få det tett, da tinnet ikke la seg like godt der hyslen var kuttet. Etter 3-4 timer og flere forsøk, ble det tett nok. Det kommer ut en tynn stråle når det er trykk, men når vannet bare renner igjennom er det greit. Ser ikke pent ut, men billigrere enn ny. I morgen tidlig blir det brygging.
 
Liten bryggepause, men jeg og naboen ville ha et påskebrygg. Ok, setter i gang vaffelpressa. Alt på stell. Ungenen i seng og alt under kontroll. Ølet er ferdig og helles i gjæringskar. Ristter kraftig og bunnen sprekker. Alt renner ut. Drit. Megadrit.
Oi, DET var drit! Du bør vel klage til produsenten av gjæringskaret i slike tilfeller! Hvor kjøpte du det?
 
Da har jeg nettopp antakelig gjort en kjempetabbe og jeg føler meg som en kronidiot! For tre uker siden brygget jeg en bayer, og jeg var kjempestolt av at jeg hadde fått til stegmesking for første gang. Så kom tiden for å måle FG, så utstyret ble sterilisert med StarSan. Hmm. 1.020? Det var da lovlig høyt? Siste slumpen i målerøret gikk i munnen for å smake. Åfytterakkernforenj@vligsmak! Her har det nok blitt infeksjon, tenkte jeg.

Et par dager senere (i dag) skulle jeg helle alt ut, men mens ølet sildret ut i sluket tenkte jeg å smake én gang til, så helt ukritisk tok jeg en ren (men ikke steril) flaske og fylte den fra gjæringsbøtta. Dette smakte jo riktig så godt! Kanskje var det ikke infeksjon allikevel? Kanskje jeg heller ut godt øl? Heverten ble stoppet og lokket satt tilbake på plass.

Så hadde jeg ikke infeksjon før, får jeg det sikkert nå...
Forresten noen som har en idé om hvorfor FG ble så høy som 1.020? Den skulle blitt 1.012-14.
 
60 minutter på 67 grader, 5 minutter på 78 grader.
Gjær: White Lab German Bock Lager, to pakker
Spesialmalt: 120 g Carafa II
17 liter ferdig øl.
OG 1.052
Den gjæret rett nok på 12 grader, og ikke 10.
 
Den tabba der har jeg gjort også. Skulle til å helle ut en knallsterk baltisk porter som smakte avskyelig. Tok en smak på vei til vasken og oppdaga at det hadde heva seg voldsomt. Trøsten er at det tåler mye mer ifht infeksjon når alkoholprosenten ligger rundt 10. Rart med det, jo verre det smaker underveis, jo bedre syns jeg ofte det blir et halvt år seinere.
 
Sant det! Jeg liker godt brunt ale, og den smaker sjeldent videre godt før etter noen måneder lagring.

Den kjipe smaken på bayeren min var nok Starsan...
 
Jeg har faktisk tenkt i samme baner. Har en Old Ale som fikk stå lenge på gjæringsdunken, 6 uker kanskje. Den smaker drit idag, som skikkelig knallsterk husholdningssaft. Vurderer å slå den ut men den skal jo egentlig lagres en stund, kanskje fins det håp. Antakelig ikke :)
 
Jeg vil si at hvis du ikke absolutt trenger lagringsplassen til noe annet er det bare å la den stå. Prøv igjen om et halvt år. Er den ikke bedre om et år er det kanskje på tide å gi opp.
 
Mistenker at det jeg har fått heter autolyse. Har ikke vært borti dette før, og vet ikke om det er noe som går over med tid, hvis døde gjærceller har ødelagt ølet er det vel bare å helle ut.
 
Nei, isåfall går det ikke over. Vi mista ett brygg til autolyse. Det måtte i vasken. Men vent og se, er mitt råd. Det verste som kan skje er at du må helle ut seinere.
 
Når domestisk mas fører til at din stadig ekspanderende nye hobby, brygging fører til demografisk mas i heimen.. så skjer det ofte saker og ting...Hadde et ypperlig rom for gjæring i form av et gjesterom i kjelleren. Perfekt og "aldri" i bruk.. dvs helt til gamle bekjente kom bankende på døren.
Fikk klar instruks om å flytte rotet ut fra det gjesterommet ASAP. Kjellerstuen ble et naturlig første valg. Rommet er ikke brukt siden en sommerfest i fjor.. Flytter forgjeves to fulle bøtter og ca 100 tomflasker samt div i håp om et fredfullt dementi på min nye besettelse. Nei da. Nix! Der skulle de ikke stå..protesterte på bryggesjauresk om at gjæringstempratur og stabilitet faktisk ikke er helt uvesentlig for resultatet..Når gjester kommer vil de jo kanskje og muligens se huset.. <sigh> ........en grei halvtime senere var kompromisset et faktum: vaskekjelleren! Der hadde dragen selv skrota det til såpass mye selv at 50liter med øl og div definitivt ikke kunne skade. Temperaturen er fortsatt sval og fin her så dette med et temperatur bånd på ville funke. Litt svett og lettet var det jo en helt grei løsning...
Ble imidlertid lett fortvilet da jeg kom hjem fra arbeidet dagen etter og yours truly har fyrt opp tørketrommelen og vasket seriøse mengder med sengetøy..det var sikkert 25-26c i rommet... hyyyyyyyyl.. jaja.. opp med vinduer og frem med kar med kaldt vann.. så på proben
: 22,5 på dukene [emoji24][emoji24][emoji24] 26,7 i rommet..
Jaja hun mente det gikk bra, hun hadde jo intuitivt åpnet døra på vaskerommet etter 2runden med tromling..... [emoji30][emoji33][emoji24] ..storm-gjæring er gudskjelov over.. begge er ales.. går nok bra..men ble litt urolig må jeg innrømme at jeg er..
Tenkte selvfølgelig ikke på at utstyret der inne produserer varme.. [emoji30][emoji30][emoji30]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Problemet med eneveldet som styringsform er vilkårligheten i maktutøvelsen, som kan gjøre livet surt og uberegnelig for undersåtten(e). Nå kan likevel mye godt sies om det såkalte "opplyste eneveldet" på 1700-tallet, der herskeren var inspirert av Voltaire og andre opplysningstenkere. Problemet i BryggeCompagniet synes å være en viss mangel på opplysning hos eneherskeren, men dette problemet er jo ikke uoverkommelig, og jeg er sikker på at Hennes Nåde vil være villig til å legge forholdene bedre tilrette for bryggerinæringen om nødvendig informasjon blir gjort tilgjengelig.
 
Tilbake
Topp