Bryggertabber

Problemet med eneveldet som styringsform er vilkårligheten i maktutøvelsen, som kan gjøre livet surt og uberegnelig for undersåtten(e). Nå kan likevel mye godt sies om det såkalte "opplyste eneveldet" på 1700-tallet, der herskeren var inspirert av Voltaire og andre opplysningstenkere. Problemet i BryggeCompagniet synes å være en viss mangel på opplysning hos eneherskeren, men dette problemet er jo ikke uoverkommelig, og jeg er sikker på at Hennes Nåde vil være villig til å legge forholdene bedre tilrette for bryggerinæringen om nødvendig informasjon blir gjort tilgjengelig.


Er nok maktfordelingsprinsipper som Montesquieu utarbeidet som er det reaksjonære kravet BryggeCompagniet her tenker på. At totalitære regimer , uansett nivå av tenkende, må gå igjennom den nødvendige transformasjonprosess for å nå ekvilibrium som er ønskelig er en kompleks affære. Tenker her at informasjonsutveksling alene dessverre ikke er tilstrekkelig. Helt konkret: Aksjonsplan er nødvendig Les : ekstra henting i barnehage, økt innsats med moppeakaft ol. "Ikke-horisontutvidende" aktiviteter.. men , kommunikasjon ? Kan sikkert ikke skade. [emoji56] Aktivitetsnivå av typen "misa don't like" må nok likefullt på bordet om man ønsker seriøse progresjon i dette dilemma.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
Er nok maktfordelingsprinsipper som Montesquieu utarbeidet som er det reaksjonære kravet BryggeCompagniet her tenker på. At totalitære regimer , uansett nivå av tenkende, må gå igjennom den nødvendige transformasjonprosess for å nå ekvilibrium som er ønskelig er en kompleks affære. Tenker her at informasjonsutveksling alene dessverre ikke er tilstrekkelig. Helt konkret: Aksjonsplan er nødvendig Les : ekstra henting i barnehage, økt innsats med moppeakaft ol. "Ikke-horisontutvidende" aktiviteter.. men , kommunikasjon ? Kan sikkert ikke skade. [emoji56] Aktivitetsnivå av typen "misa don't like" må nok likefullt på bordet om man ønsker seriøse progresjon i dette dilemma.


Sent from my iPad using Tapatalk

Tankene går til Marie Antoinette's famøse uttalelse "Men kan de ikke drikke Ringnes, da?" Det gikk som kjent dårlig med Marie Antoinette, men dette synes jeg nok ikke du skal påpeke internt.

Ellers er Montesqieu helt på sin plass. Vi snakker jo om å forebygge videre maktmisbruk her. At monarken skal ha den utøvende makt er praktisk, og har klare fordeler. Det er mye pes med styringen av riket, og det kan være greit å kunne insistere på at statsmaktene skal være uavhengige av hverandre.

Det viktige her er at Compagniet opplagt representerer folket, og følgelig skal ha den lovgivende makt, som monarken vil være bundet av. Dermed er problemt løst, i og med at det vil være Compagniet som på denne måten legger premissene for virksomheten. Det var jo dette som var borgerskapets viktigste anliggende under den franske revolusjon, også. Det viktige var strengt tatt ikke demokrati, men næringsfrihet.

Den dømmende makt finnes jo greit tilgjengelig i form av det norske rettssystemet, som enhver norsk borger kan henvende seg til dersom hans rettigheter blir krenket. Vi har dessuten også menneskerettighetsdomstolen i Strassbourg.
 
På dialekt, hvis noen er i tvil,
"e du jedn øve te sterkøle no Finn"???:rolleyes:

Neida, jeg drikker aldri sterkere saker enn i overkant av 5% - eller jeg brygger veldig sjelden noe sterkere, da. Bare en og annen IPA. Men det er klart; effekten av to Scottish 70/ er den samme som av en IPA:oops:.

Artig å leke litt med modeller - også politiske modeller. Jeg underviser jo i dette her, og det blir fort tørt om man ikke kan la det ta av litt. Men jeg mener jo ikke for alvor at kamerat Fystro skal gjennomføre en nedskalert versjon av den franske revolusjon i heimen.
 
Neida, jeg drikker aldri sterkere saker enn i overkant av 5% - eller jeg brygger veldig sjelden noe sterkere, da. Bare en og annen IPA. Men det er klart; effekten av to Scottish 70/ er den samme som av en IPA:oops:.

Artig å leke litt med modeller - også politiske modeller. Jeg underviser jo i dette her, og det blir fort tørt om man ikke kan la det ta av litt. Men jeg mener jo ikke for alvor at kamerat Fystro skal gjennomføre en nedskalert versjon av den franske revolusjon i heimen.

Vel Finn , Ludvig den 16 (?) var jo en likanes kar (en periode.) Som gemal til den denne møyen du nevner, med de "noe provoserende" uttalelsene i samtiden må jo den reelle makthaveren se på historien: Hans popularitet blant folket fikk jo en relativt omvendt eksponensiell kurve da problemene blant hans borgerne tiltok. Satser på en noe mer moderat utgang enn hans..Likheten ligger vel i frykten for de geistlige: Han var/er nok smart nok til ikke å legge seg ut med semi-bortskjemte borgerlige frøkner fra Østerrike. Enda mindre fysen på direkte påpeke de åpenbare "politiske begrensinger" eller oppfatninger om viktig næringsmiddel-politikk som her er utbasunert.. ^^

Som jeg var innpå:
Moppeskaft og blomsterkvast, og vips sitter jeg med klokke å timer neste protein-rast... viva la france

Forøvrig beklager jeg disse noe interne og svulstige passiarer til våre medbryggere. Vi må vel slutte her før vi begge blir ledet til skafottet og får giljotinens nådeløse straff...


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jadda! Så fort BS får inn FG-hydrometere igjen så hiver jeg meg over bestilingsknappen.

Jeg byttet hydrometeret jeg bruker til FG for en tid siden, hadde flere liggende men så så jeg et som har kortere range på skalaen = større oppløsning. Jeg begynte å bruke det. Uten å sjekke det i vann først. 2 poeng off i vann. Det forklarer en hel god del at jeg har syntes ølene er en smule tynnere enn det jeg har lest av. Det gode hydrometeret mitt er for stort til å måle FG i de testrørene jeg har så jeg bruker et billighydrometer til det.

Kjelleren har vegger av mur, så da er det bare å ta av seg hjelmen jeg tydligvis burde være utstyrt med til daglig og begynne å stange.

 
Vel Finn , Ludvig den 16 (?) var jo en likanes kar (en periode.) Som gemal til den denne møyen du nevner, med de "noe provoserende" uttalelsene i samtiden må jo den reelle makthaveren se på historien: Hans popularitet blant folket fikk jo en relativt omvendt eksponensiell kurve da problemene blant hans borgerne tiltok. Satser på en noe mer moderat utgang enn hans..Likheten ligger vel i frykten for de geistlige: Han var/er nok smart nok til ikke å legge seg ut med semi-bortskjemte borgerlige frøkner fra Østerrike. Enda mindre fysen på direkte påpeke de åpenbare "politiske begrensinger" eller oppfatninger om viktig næringsmiddel-politikk som her er utbasunert.. ^^

Som jeg var innpå:
Moppeskaft og blomsterkvast, og vips sitter jeg med klokke å timer neste protein-rast... viva la france

Forøvrig beklager jeg disse noe interne og svulstige passiarer til våre medbryggere. Vi må vel slutte her før vi begge blir ledet til skafottet og får giljotinens nådeløse straff...


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg ler godt! Robespierre lenge leve... ;)
 
Finner ikke hva har du helt ut i dag tråden. Helte ut en batch med weizen, smakte helt jævlig. Dårlig gjær. Både gjær og gjæringsdunk går på dynga. Kjøleskapet vaskes ned med 100L klor pr ml vann.
 
Finner ikke hva har du helt ut i dag tråden. Helte ut en batch med weizen, smakte helt jævlig. Dårlig gjær. Både gjær og gjæringsdunk går på dynga. Kjøleskapet vaskes ned med 100L klor pr ml vann.

Haff.. trist med slike saker. Håper den weizen jeg skal flaske i morgen er bedre.. dvs tok en måleprøve i stad.. det var gøtt.. er det bare meg eller er lunken utgjæret weiz faktisk helt fantastisk godt? Lyst til å tappe av et lite glass [emoji1309][emoji851][emoji481].. smatt smatt.. Sorry mente ikke å gni det inn.. [emoji16]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Haff.. trist med slike saker. Håper den weizen jeg skal flaske i morgen er bedre.. dvs tok en måleprøve i stad.. det var gøtt.. er det bare meg eller er lunken utgjæret weiz faktisk helt fantastisk godt? Lyst til å tappe av et lite glass [emoji1309][emoji851][emoji481].. smatt smatt.. Sorry mente ikke å gni det inn.. [emoji16]


Sent from my iPad using Tapatalk

Det er dritgodt. Synes selv det smaker best rundt dag fem-seks med 380.

Forsåvidt trist, men jeg antok allerede for en uke siden at denne kom til å bli dumpet, men ville se hva som skjedde videre, så det var kke noen overraskelse. Var femte generasjons gjær, og dette skjedde etter tredje gen, fjerde gen skulle jeg sende inn til NM, men det skjedde jo ikke. Feilen ble tusen ganger verre i femte gen. Men iallefall fått verdifull informasjon.
 
Det er dritgodt. Synes selv det smaker best rundt dag fem-seks med 380.

Forsåvidt trist, men jeg antok allerede for en uke siden at denne kom til å bli dumpet, men ville se hva som skjedde videre, så det var kke noen overraskelse. Var femte generasjons gjær, og dette skjedde etter tredje gen, fjerde gen skulle jeg sende inn til NM, men det skjedde jo ikke. Feilen ble tusen ganger verre i femte gen. Men iallefall fått verdifull informasjon.

Ingen erfaring med høsting enda, men fikk fatt i to EM-kolber 2 og 3 liter og en røreplate.. lurer på om de pyrex-flaskene snart må få litt høstet gjær i seg..et glass med patentlokk må vel kunne skaffes..
sånn off topic : Er det topp-høsting med ei "sleiv" som er det som gir best resultat? .. på weiz kan man vel ikke bare slenge vørt oppå ei kake av 3068? Ser jo ikke ut som det er så mye i bunnen av bøtta heller
Jaja.. her må det leses igjen tenker jeg
 
Ingen erfaring med høsting enda, men fikk fatt i to EM-kolber 2 og 3 liter og en røreplate.. lurer på om de pyrex-flaskene snart må få litt høstet gjær i seg..et glass med patentlokk må vel kunne skaffes..
sånn off topic : Er det topp-høsting med ei "sleiv" som er det som gir best resultat? .. på weiz kan man vel ikke bare slenge vørt oppå ei kake av 3068? Ser jo ikke ut som det er så mye i bunnen av bøtta heller
Jaja.. her må det leses igjen tenker jeg

Høsting av weiz-gjær over flere generasjoner synes jeg selv er dritvanskelig. Forskjellene blir ganske store ifht mer vanlige typer. Vet at det er iallefall ett bryggeri i Tyskland som starter på nytt etter tredje generasjon. Selv så har jeg erfart noen få ganger at tredje generasjon er best, og så går det nedover.

Hvis du topphøster eller bunnhøster vil manifestere seg videre. Det er forskjell.

Slenger du vørter oppå ei kake med 3068 så er det omtrent bare å helle ut med en gang hvis du er ute etter "riktig" bavarisk smak. Pitchrate er viktig med disse.
 
Hvis du topphøster eller bunnhøster vil manifestere seg videre. Det er forskjell.

Slenger du vørter oppå ei kake med 3068 så er det omtrent bare å helle ut med en gang hvis du er ute etter "riktig" bavarisk smak. Pitchrate er viktig med disse.

Takker for tips. Må jo prøve å få riktige "Bavaricum" på det. Da utgår dette. Lett.

Tenker at jeg lar det ligge. Tester heller høsting på noe mer "konvensjonell" gjær først.. skal sikkert ikke brygge weiss før til sen-sommeren igjen læll..Bare artig å leke med tanken : ha litt "husgjær" Klarer seg den noen uker på 10grader den.. så vi får se hva som skal brygges i helgen



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Presterte å sette en "red ale" på lørdag. Deilig tenkte jeg..
Innmesk 38
Steg på 60c ca 20 min (tabbe 1 utilsiktet)
Og 64c på 60 min litt overkill sef grunnet steg 1. (Tabbe 2)
Trodde først jeg skulle få et knusktørt øl..
(Joda litt spesialmat er det , men ikke all verden, mest pale og en rest vienna)
Lang historie kort: hadde ikke noe særlig egnet gjær sef (tabbe 3)
Rehydrerte en pakke MJ new empire ale m-15.... dette skulle jo bli greit tenkte jeg.. problemet er at OG ble 1,068 og denne gjæra er vel rett ut elendig på utgjæring fikk jeg tips om i dag.. vi lav mesketemp redde meg? Eller er det dømt til å tryne?

Brygget på lørdag satt på 18c økt til 20c nå..o2 rett i vørt 60sek..
Slik gjærnæring/zink er tilsatt..
Fikk høre at OG over 1,050 på denne gjæra er nærmest sjanseløst..
Haff.. skulle ønske jeg bare tok Nottingham i stedet.. [emoji30][emoji36]
Er det håp? Eller blir dette noe søtt udrikkelig fjas?
Litt sent å dunke i mer oksygen nå?
Litt sur på jeg kastet i den halvkiloen med dme nå [emoji35]




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Presterte å sette en "red ale" på lørdag. Deilig tenkte jeg..
Innmesk 38
Steg på 60c ca 20 min (tabbe 1 utilsiktet)
Og 64c på 60 min litt overkill sef grunnet steg 1. (Tabbe 2)
Trodde først jeg skulle få et knusktørt øl..
(Joda litt spesialmat er det , men ikke all verden, mest pale og en rest vienna)
Lang historie kort: hadde ikke noe særlig egnet gjær sef (tabbe 3)
Rehydrerte en pakke MJ new empire ale m-15.... dette skulle jo bli greit tenkte jeg.. problemet er at OG ble 1,068 og denne gjæra er vel rett ut elendig på utgjæring fikk jeg tips om i dag.. vi lav mesketemp redde meg? Eller er det dømt til å tryne?

Brygget på lørdag satt på 18c økt til 20c nå..o2 rett i vørt 60sek..
Slik gjærnæring/zink er tilsatt..
Fikk høre at OG over 1,050 på denne gjæra er nærmest sjanseløst..
Haff.. skulle ønske jeg bare tok Nottingham i stedet.. [emoji30][emoji36]
Er det håp? Eller blir dette noe søtt udrikkelig fjas?
Litt sent å dunke i mer oksygen nå?
Litt sur på jeg kastet i den halvkiloen med dme nå [emoji35]
Sent from my iPad using Tapatalk

Produsenten påstår at den gir en høy utgjæringsgrad, og de kan vel ikke ta det helt ut av lufta? Hvis mange har negative erfaringer, betyr det antakelig at den er ganske ømfindtlig for mishandling. Så hvis du steller veldig pent med den, og kanskje særlig passer på at den ikke blir utsatt for temperaturfall, så vil jeg anta at du har en fair sjanse.

Ellers har jeg inntrykk av at det ofte er noe tull med MJs tørrgjær. Kan det stemme?

Om du vil gardere deg, kan du sette en liten starter med Nottingham, og hive oppi ved full krausen.
 
Produsenten påstår at den gir en høy utgjæringsgrad, og de kan vel ikke ta det helt ut av lufta? Hvis mange har negative erfaringer, betyr det antakelig at den er ganske ømfindtlig for mishandling. Så hvis du steller veldig pent med den, og kanskje særlig passer på at den ikke blir utsatt for temperaturfall, så vil jeg anta at du har en fair sjanse.

Ellers har jeg inntrykk av at det ofte er noe tull med MJs tørrgjær. Kan det stemme?

Om du vil gardere deg, kan du sette en liten starter med Nottingham, og hive oppi ved full krausen.

Har bare positive erfaringer med MJ det lille som er prøvd.
Mulig det ikke tåler transporten fra New Zealand? LoL
En "eminent" brygger påstod at m-15 var mest egnet for mild ..
Ble skeptisk siden jeg har lekt "Don Quijote" i kjelleren igjen.
(For mye malt og for høy OG) ser medium "att" beskrevet og flere som klager på rundt 60-65% klarer den 75% med litt hjelp fra Notty så blir den vel greit.
Satser på å øke temp 1 grad pr døgn fremover. Det er nå "full jazz" i bøtta. 19,8 grader i bøtte og 17,5 i skap. Tipper full krausen er over i morgen. Det snakkes om at denne spiser som en soldat men sovner som en konfirmant på første fest.. [emoji51]

Setter litt Nottingham på røreren nå da Marie Antoinette legger seg.. in case.. pitcher en skvett etter arbeidet i morgen. .. skal ta en SG av saken nå ;) bare for å se. Uff håper du har rett.. nå som jeg har brukt nesten bare "engelske saker" oppi for å få et godt øl..slik jeg tror du har sansen for .. (bortsett fra litt sterkt da). Må vel snart lære å begrense impulsiviteten og se å holde meg til skjema snart.. [emoji35]Blir bare så forbannet kreativ etter noen timer.. og glemmer å sjekke det mest elementære .. Hehe lesson learned.....kanskje....


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp