Bryggertabber

Når filteret pakker seg med humle går det smått, men det er vel knapt pumpas feil? Syns det glir greit ellers, ihvertfall når ikke kuleventilen er full av svart gly.

Sant, er en veldig smooth sak. Svært fornøyd totalt sett., vurderer en malingsrøre på jula i plast samt drill for å få sikkelig whirpool.. samt / evnt spider. Pumpa funker den. Men er redd for at det en dag setter seg fast goo i en impeller eller noe.. kjører igjennom kokende vann i en god stund mellom brygginger.. kuleventilen skrus av og rengjøres mellom hvert brygg. Bare ikke mist den lille kula under badekaret eller no' [emoji51][emoji1309] .. pumpa funker.. liten nett og lydløs sak..ser liten ut, men bevares .. gjør jobben [emoji1303]

Sent from my iPad using Tapatalk

Sant, er en veldig smooth sak. Svært fornøyd totalt sett., vurderer en malingsrøre på jula i plast samt drill for å få sikkelig whirpool.. samt / evnt spider. Pumpa funker den. Men er redd for at det en dag setter seg fast goo i en impeller eller noe.. kjører igjennom kokende vann i en god stund mellom brygginger.. kuleventilen skrus av og rengjøres mellom hvert brygg. Bare ikke mist den lille kula under badekaret eller no' [emoji51][emoji1309] .. pumpa funker.. liten nett og lydløs sak..ser liten ut, men bevares .. gjør jobben [emoji1303]

Hmmm. Vi bruker en malingsblander til vørterlufting, kanskje vi skulle kjøre den som whirpool også?

Hmmm. Vi bruker en malingsblander til vørterlufting, kanskje vi skulle kjøre den som whirpool også?

Med kontrollert hastighet vil jo det funke som fly.. [emoji56]
Men må passe på å ha noe i godset som tåler starsan/PWB .. en jeg kjøpte på obs bygg ble noe "mystisk" å kalk-hvit av salter grunnet en kjemisk reaksjon der.. så hadde jeg skjønt at fosforsyre og den legeringen ikke var venner så hadde jeg jo ikke tenkt på en i plast..

Vi fant ikke i plast, men kjøpte en i metall med en slags grønn maling på. Har bodd i starsan i mange timer til sammen, og er like fin som ny. :)

Da har du nok truffet bedre enn meg. [emoji847] Var en slags zink-farget sak som ble grønnsvart med et helt mystisk hvitt belegg. Den er jeg egentlig ikke fysen på å stappe oppi noe som helst [emoji851]
Tenker det blir en ny.. grønn type noteres .. eller plast. En annen sak (som du sikkert allerede vet) legg et netting/tesil/sinkstrainer over overflow pipen ved mesking. Da fanger du opp de små irriterende gryn som går igjennom silbunnen ved fin knusing. Absolutt en verdig 25krs oppgradering. Da drar du ikke disse ned i overflow-pipen..

Produsenten påstår at den gir en høy utgjæringsgrad, og de kan vel ikke ta det helt ut av lufta? Hvis mange har negative erfaringer, betyr det antakelig at den er ganske ømfindtlig for mishandling. Så hvis du steller veldig pent med den, og kanskje særlig passer på at den ikke blir utsatt for temperaturfall, så vil jeg anta at du har en fair sjanse.

Ellers har jeg inntrykk av at det ofte er noe tull med MJs tørrgjær. Kan det stemme?

Om du vil gardere deg, kan du sette en liten starter med Nottingham, og hive oppi ved full krausen.

Da er det frem med røreplate og kolbe.. skjer fint lite nå ved nærmere 23c.. [emoji30] halv kopp dme og to kopper vann.. ca 500ml og så tilsetter jeg en pakke notty og ber en liten bønn. Satser på å la den stå på røreren til midnatt .. la gudene be om at den starter kjapt og pitche det hele før jobb i morgen.. verdt et forsøk [emoji1303][emoji85]

Da er det frem med røreplate og kolbe.. skjer fint lite nå ved nærmere 23c.. [emoji30] halv kopp dme og to kopper vann.. ca 500ml og så tilsetter jeg en pakke notty og ber en liten bønn. Satser på å la den stå på røreren til midnatt .. la gudene be om at den starter kjapt og pitche det hele før jobb i morgen.. verdt et forsøk [emoji1303][emoji85]

Av en eller annen mystisk grunn mangler bryggere en ekte, kanonisert skytshelgen. Derfor måtte de finne opp en; St. Gambrinius. Han funker sikkert like bra som en ekte en. Så om du skal søke støtte der oppe, kan du prøve å egasjere gamle Gambrinius til å tale din sak:).

Men for å være seriøs; jeg har tro på at det der vil funke. Lykke til!

Er Dionysos/Bacchus kun for vin?

Som student i forrige årtusen sang vi ihvertfall denne mer enn en gang i lystig lag:

Gammelt øl

Det var i gode, gamle dage
da Bacchus levet
da bacchus levet
da ingen hake lot man rage,
men manndom viste seg i alt.
Da ble pokalen fylt til randen
med riktig ekte gammelt øl,
nu drikkes pjolter, fy for fanden,
og det er galt - ja, det er galt.
For bacchi gleder, vi leve må,
og Bacchi seder vi holde på!
Nu drikkes pjolter, fy for fanden,
og det er galt, ja, det er galt.

I disse gode, gamle dage
da Bacchus levet
da bacchus levet
da kvinnen brygget og hun baget
og huslig ferd var hennes alt.
Da ble pokalen fylt til randen
nu drikkes pjolter, fy for fanden,
og det er galt - ja, det er galt.
For bacchi gleder, vi leve må,
og Bacchi seder vi holde på!
Nu drikkes pjolter, fy for fanden,
og det er galt, ja, det er galt!

Ja, gid de gode, gamle dage
da Bacchus levet
da Bacchus levet
må vende fri og frank tilbage
og sette manndomskraft i alt.
Så fyll pokalen helt til randen
men si ei mere: fy for fanden,
ti det er galt - ja, det er galt.
For Bacchi gleder, vi leve må,
og Bacchi seder, vi holde på!
Men si ei mere: fy for fanden,
ti det er galt - ja, det er galt.

http://folk.ntnu.no/ulrikwie/bonsai/sanger.html

Sist redigert:
Av en eller annen mystisk grunn mangler bryggere en ekte, kanonisert skytshelgen. Derfor måtte de finne opp en; St. Gambrinius. Han funker sikkert like bra som en ekte en. Så om du skal søke støtte der oppe, kan du prøve å egasjere gamle Gambrinius til å tale din sak:).

Men for å være seriøs; jeg har tro på at det der vil funke. Lykke til!

Du plupper i låsen, det flyter noe på overflaten. Serut til at en variert mengde og utgave av avgudsdyrkelse kanskje gjorde susen. Noe prematurt å anta at man er out of the wods yet , men en noe mere optimistisk forcast former seg : Blir dette ølet en tørr crisp ale og ikke et søtt juleøl ? Mulig den mer ateistiske perioden min da er over [emoji23] våger ikke en ny måling før i morgen.. en ny bekymring er jo selvfølgelig dukket opp: satte jo opp tempen på nærmere 23c.
Skal sies at den var allerede på 1,025 men tempen er høy.. våger ikke å senke den nevneverdig nå.. notty lager noe funk på disse temperaturene .. [emoji51][emoji51][emoji51][emoji195] eller?

Jeg tror det viktige er å la den stå på stabil temperatur. Stabilt 23 bør gå, det er i øvre sone, men jeg ser ikke at det er noe galt med å h den der. Du får nok estere ut av det, men siden det er såpass seint i gjæringen, blir det neppe veldig merkbart. Dessuten vil jo gjæren etter hvert konsentrere seg om opprydding.

Mye tro ute og går her. Jeg skal ikke late som om det jeg sier er erfaringsbasert. Men altså: Jeg tror det der går bra, og at det viktige er å holde temp'en stabil.

Jeg tror det viktige er å la den stå på stabil temperatur. Stabilt 23 bør gå, det er i øvre sone, men jeg ser ikke at det er noe galt med å h den der. Du får nok estere ut av det, men siden det er såpass seint i gjæringen, blir det neppe veldig merkbart. Dessuten vil jo gjæren etter hvert konsentrere seg om opprydding.

Mye tro ute og går her. Jeg skal ikke late som om det jeg sier er erfaringsbasert. Men altså: Jeg tror det der går bra, og at det viktige er å holde temp'en stabil.

Satser på at erfaring og gestimatet ditt er korrekt her Finn [emoji1303]
Takk for hjelp&støttehjul. Det var akkurat denne konklusjonen jeg kom frem til. Lukker øya og ser frem til en crisp fyrrig ale til sommeren.. [emoji1308][emoji16] Det har uten tvil startet en forsiktig gjæring der. Det er jo bra, trossalt [emoji481][emoji1305]

Satser på at erfaring og gestimatet ditt er korrekt her Finn [emoji1303]
Takk for hjelp&støttehjul. Det var akkurat denne konklusjonen jeg kom frem til. Lukker øya og ser frem til en crisp fyrrig ale til sommeren.. [emoji1308][emoji16] Det har uten tvil startet en forsiktig gjæring der. Det er jo bra, trossalt [emoji481][emoji1305]

Jeg ser også fram til en crisp og fyrrig Duvel-type (ok, da: belgisk golden ale). Omvendt politikk: Har spadd ut vel en halvliter gjær nå, og skal ha i en halv liter sukkerlake med 700 gr sukker , etter at den har rast ned fra 1.062 til 1.026. WLP550 ruler.

Jeg ser også fram til en crisp og fyrrig Duvel-type (ok, da: belgisk golden ale). Omvendt politikk: Har spadd ut vel en halvliter gjær nå, og skal ha i en halv liter sukkerlake med 700 gr sukker , etter at den har rast ned fra 1.062 til 1.026. WLP550 ruler.

Hehehe.. ja der har vi paradokset .. der noen har overflod , lider de uerfarne med smalarhans.. Duvel er pussig nok, siden av Chimay og noen mer moderate belgiske Wits som ødla fritiden min.
(fikk meg innpå brygging..) Godt øl[emoji851][emoji12]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehehe.. ja der har vi paradokset .. der noen har overflod , lider de uerfarne med smalarhans.. Duvel er pussig nok, siden av Chimay og noen mer moderate belgiske Wits som ødla fritiden min.
(fikk meg innpå brygging..) Godt øl[emoji851][emoji12]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var Duvel, under et besøk i Belgia, som fikk meg startet også. Har prøvd å brygge det en gang før, og fikk tidenens fuselbombe.

Dette er bryggetabbetråden, så: Jeg mista kjelen med sukkerlaken oppi dunken da jeg skulle helle oppi:(:p:oops:. Nesten 5% alkohol i brygget, så jeg håper det holder. Kjelen var ren og pen.

Tilbake
Topp